Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A? [Opgelost!]

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
EB50
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 28 mar 2022, 10:55

Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A? [Opgelost!]



Bericht door EB50 »

Hallo,

Wie kan helpen.. Ik zie geen laadstroom uitlezing op mijn DT201
Ter info:
Ik heb een Hymer B614 SL met daarin een
- EBL-101 elektroblock
- LR-1218 zonnepaneel lader
- DT201 aflees paneel

Nu zie ik op de DT201 wel het zonnepaneel accu laadscherm (het zonnetjes scherm)
maar de zonnepaneel laadstroom staat altijd op 0.0A, zowel voor de start- als huisaccu.

Ik heb
- alle bedrading al nagelopen aan de hand vd EBL101 en LR1218 handleidingen en die kloppen allemaal (zie fotos)
- de LR1218 vervangen

Maar geen success tot nu toe.. Iemand suggesties ?

foto.jpg
foto.jpg (79.17 KiB) 726 keer bekeken
LR-1218 aansluit schema
lr128.jpg
lr128.jpg (94.5 KiB) 726 keer bekeken
EBL101 aansluit schema
ebl101.jpg
ebl101.jpg (89.29 KiB) 726 keer bekeken
Laatst gewijzigd door EB50 op zo 16 okt 2022, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schaudt EBL101 / DT201 zonnepaneel laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door Kroppie »

bij het begin beginnen
1e paneel meten
2e op regelaar aansluiten en uitgang regelaar meten
3e volgende apparaat aansluiten en meten
enz, enz tot er ergens gemeten word dat er wel iets in gaat en er niets uitkomt, en dan hebbes, en ook de kabels goed controleren
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Schaudt EBL101 / DT201 zonnepaneel laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door Zijspan »

Ik heb ook een 614sl met 2 panelen en dezelfde lader enz, maar zie ook niets op display, meet ik op de snoeren vd panelen laad alles gewoon als er zon is.
Ergens is een instelling te doen denk ik op de dt201.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door veetee »

Zo te zien aan het schema zorgen de signal aansluitingen (geel gekleurd in je schema) voor het zonnetje op het display, de uitlezing van de stroom die geleverd wordt (groen gekleurd, hh accu) zou via de shunt (ook in het schema te zien) gemeten moeten worden. Kijk je naar de blauwe aansluiting, dan gaat die naar de start accu maar daar zie ik geen shunt tussen zitten...
EB50
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 28 mar 2022, 10:55

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door EB50 »

Zag nog deze foto welke ook een DT201 toont en waarbij we we de zonnepaneel laadstromen zien
Dit lijkt me hoe het zou moeten werken.. Ik ga nog even verder zoeken, maar tips of suggesties zijn welkom
Bijlagen
Schaudt DT 220 Solar.jpg
Schaudt DT 220 Solar.jpg (75.64 KiB) 623 keer bekeken
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door GeVaSta »

Een paar belangrijke vragen zijn:
-heeft het gewerkt? Zo ja, is het zonder aanwijsbare oorzaak gestopt?
-wordt er wel door het zonnepaneel stroom geleverd; zo nee, dan klopt de info op het DT201 paneelen is er iets mis met ladenvia zonnepaneel.
-wordt er wel geladen, dan is er iets mis met de uitlezing.

Als ik deze antwoorden heb, kunnen we verder.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door Kroppie »

bij het begin beginnen (het paneel )
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
EB50
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 28 mar 2022, 10:55

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door EB50 »

gvs0001 schreef:
do 15 sep 2022, 19:06
Een paar belangrijke vragen zijn:
-heeft het gewerkt? Zo ja, is het zonder aanwijsbare oorzaak gestopt?
-wordt er wel door het zonnepaneel stroom geleverd; zo nee, dan klopt de info op het DT201 paneelen is er iets mis met ladenvia zonnepaneel.
-wordt er wel geladen, dan is er iets mis met de uitlezing.

Als ik deze antwoorden heb, kunnen we verder.
>heeft het gewerkt? Zo ja, is het zonder aanwijsbare oorzaak gestopt?
We hebben de camper net een paar maanden en zolang wij hem hebben heeft t nooit gewerkt

>wordt er wel door het zonnepaneel stroom geleverd ?
De zonnepanelen leveren gewoon stroom aan de LR-1218

>wordt er wel geladen?
Als ik aan de 220v staat dan werkt het laden prima
Maar.. niet aan de 220v? en alleen laden via zonnepanelen??
Dat is een goede vraag.. Hoe zou ik dat kunnen testen ? zonnige dag en dan op de accu meten wat het voltage is of ?
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door Zijspan »

Ik deed een meting op de HH accu en zag daar dat er gewoon werd geladen op de zon, de display geeft niets aan.
Wie weet krijg ik hier ook antwoord hoe dat te doen, zodat ik dat zien kan?

Er was toen 13.3 volt in dc te zien op de digitale multi meter(fluke 179) met een leuke zon er op.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door myway »

Zo als Jos al aangaf bij begin beginnen.
Makkelijkste is eerst ff de plus en min van de panelen op de solarregelaar losmaken.
Voltmeter er op en kijken wat de spanning is.
Ook ff kijken of plus en min kloppen, al meerdere keren meegemaakt dat bij het paneel de plus en min omgedraaid waren.
Dit kun je ook op de voltmeter zien, dan staat er een minteken voor de spanning.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door Zijspan »

Ik heb de panelen zelf er op gezet, ook alles aangesloten en opgelet dan ik niet - en + niet omwisselen deed, maar aan het eind was het toch omgewisseld er stond een min teken voor toen ik ging meten.
Maar ik had volts vd panelen en de solar lader deed zijn werk, op de accu toen 13.3 dc en bij nacht minder, de zon scheen niet.
Sinds werkt alles , ik heb stroom ondersteuning van de panelen maar ik zie het niet op de display.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door GeVaSta »

Als TS zegt dat de zonnepanelen gewoon stroom leveren aan de regelaar dan hoef je dus niet meer aan die kant van de regelaar te kijken.
Om zonder meetapparatuur te checken of de zonnepanelen stroom leveren via de LR regelaar aan de accu dan kan dat via de accuspanning.
Als je niet aan de paal staat en je kunt bij zonneschijn de accuspanning gestadig laten stijgen, dan kun je er van uit gaat dat dat door de zon komt. Je moet dan natuurlijk niet teveel grote 12V verbruikers aan hebben want dan daalt de spanning wellicht ook terwijl de panelen stroom leveren.

Als je wel een multimeter hebt dan zou je ook de spanning op de signaaluitgangen van de LR kunnen meten. Dit is een heel lage spanning in het millivolt bereik. Dit is namelijk de spanning over de shuntweerstand in de LR. Deze spanning is recht evenredig met de laadstroom.
Is er wel spanning van de shunt maar geen aanwijzing op de DT, dan moet je het probleem zoeken in de DT (of de bedrading).
EB50
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 28 mar 2022, 10:55

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door EB50 »

Nog even wat metingen gedaan:
1) De zonnepanelen leveren stroom aan de LR-1218 en de polariteit is prima.
2) Als ik op het EBL 101 schema kijk dan is de de uitgang van de LR-1218 (bijna) rechtstreeks (via zekering & shunt) aan de plus van de woonbatterij gekoppeld. (groen ge-arceerd in het schema)
Dit nagemeten met multimeter (ene punt op uitgang LR1218 , andere punt op de woon accu) en dat klopt (15A solar zekering is dus ook goed)

3) Zelde ook gedaan voor de massa verbinding tussen LR1218 en min-pool accu (rood ge-arceerd), is ook prima

Verder heb ik de woonaccu een beetje leeg getrokken (meet nu op 12.9v op de accu). Maar helaas was er de afgelopen dagen weinig/geen zon..
Dus ik heb nog niet echt goed kunnen meten of de accu's worden opgeladen door de zonnepanelen.
Als ik nu op de accu dan is er met het kleine beetje zon wat er nu is geen eigenlijk geen verschil te zien of ik de LR1218 nu wel of niet aansluit

Verder wil ik de kabel van de EBL101 naar de DT201 nog nalopen om te zien of de geel-gearceerde lijntjes ook aangesloten zijn
ebl101.jpg
ebl101.jpg (93.06 KiB) 362 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door Kroppie »

zit dat uitleesapparaat wel ergens aangesloten op een shunt o.i.d.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie