Laadbooster: wat kan ik verwachten?
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Laadbooster: wat kan ik verwachten?
In mijn camper heb ik twee 160Ah semi tractie accu's. Afgelopen zomer konden wij zonder problemen een aantal dagen vrij staan omdat de zonnepanelen voldoende konden laden en vrijwel alleen de 12v compressor koelkast stroom gebruikte.
Maar nu het weer wisselvalliger wordt laden de panelen minder, en wordt savonds meer stroom verbruikt.
Tijdens het rijden worden de accu's wel bijgeladen, maar onvoldoende (vind ik)
Wanneer de accu monitor van de zonnepanelen aangeeft dat de accu nog 62% heeft, en ik maak een rit van 1,5 uur, dan worden de accu's opgeladen tot zo'n 68%.
Nu overweeg ik een laadbooster te installeren, maar wat kan ik daarvan verwachten? Worden de accu's tijdens zo'n rit wel tot 80 of 90 % opgeladen ?
Maar nu het weer wisselvalliger wordt laden de panelen minder, en wordt savonds meer stroom verbruikt.
Tijdens het rijden worden de accu's wel bijgeladen, maar onvoldoende (vind ik)
Wanneer de accu monitor van de zonnepanelen aangeeft dat de accu nog 62% heeft, en ik maak een rit van 1,5 uur, dan worden de accu's opgeladen tot zo'n 68%.
Nu overweeg ik een laadbooster te installeren, maar wat kan ik daarvan verwachten? Worden de accu's tijdens zo'n rit wel tot 80 of 90 % opgeladen ?
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Re: Laadbooster
Die accumonitor van het zonnepaneel is meestal wat % geladen betreft, niet zo nauwkeurig.
Een laadbooster is meer geschikt voor Lifepo4 accu's. die kunnen veel stroom opnemen. Bij jou zou ik kijken eerst kijken of de kabels dik genoeg zijn of dat er ergens een aansluiting te veel weerstand heeft. Heb je tijdens draaiende motor wel eens de spanning van de woonaccu gemeten? Die zou richting de 14V moeten zijn.
Een laadbooster is meer geschikt voor Lifepo4 accu's. die kunnen veel stroom opnemen. Bij jou zou ik kijken eerst kijken of de kabels dik genoeg zijn of dat er ergens een aansluiting te veel weerstand heeft. Heb je tijdens draaiende motor wel eens de spanning van de woonaccu gemeten? Die zou richting de 14V moeten zijn.
Re: Laadbooster, wat kan ik verwachten ?
Het is een veel voorkomend probleem.
Waarbij waarschijnlijk over de jaren enkel de accu's vergroot werden tot 2x160Ah.
En de rest van de installatie kreeg geen upgrade ?
Je geeft niet op hoe groot (klein) de dynamo is en zegt niets over de installatie zoals vermogen van scheidingsrelais en bekabeling. Het systeem moet eigenlijk wel aangepast zijn aan die 2x160Ah.
Verder stellen we vast dat er geen goede battery monitor aan boord is en dat je met 62% SOC wel heel diep gaat ontladen. Misschien staan ze in werkelijkheid wel op 50%
De accu's raken daarvan snel versleten.
Laadbooster is een thema maar enkel als de rest beter bekend is.
Normaal heb je die niet nodig bij deze accu setup.
Waarbij waarschijnlijk over de jaren enkel de accu's vergroot werden tot 2x160Ah.
En de rest van de installatie kreeg geen upgrade ?
Je geeft niet op hoe groot (klein) de dynamo is en zegt niets over de installatie zoals vermogen van scheidingsrelais en bekabeling. Het systeem moet eigenlijk wel aangepast zijn aan die 2x160Ah.
Verder stellen we vast dat er geen goede battery monitor aan boord is en dat je met 62% SOC wel heel diep gaat ontladen. Misschien staan ze in werkelijkheid wel op 50%
De accu's raken daarvan snel versleten.
Laadbooster is een thema maar enkel als de rest beter bekend is.
Normaal heb je die niet nodig bij deze accu setup.
Groeten Kampo
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten ?
Ik ben blij met jullie reacties. Dat het probleem wat gecompliceerder zou kunnen liggen verbaasd mij niet.
Mijn camper is een Hobby600 uit 1988. Deze staan bekend om de twijfelachtige stekker verbindingen tussen het bedieningspaneel en de apparatuur. De originele 230V lader was al vervangen door een Victron 15 A lader, met daarbij een Cyrix scheidingrelais. De Cyrix was tot voor kort gemonteerd in het bedieningspaneel, en metingen leerden mij dat er ruim 1V spanningsverlies was tussen de laagspanning gemeten bij het bedieningspaneel en bij de aansluiting naar de16 mm2 van de huishoud accu.
Bij dit punt ligt ook een 6 mm2 kabel welke rechtstreeks naar de startaccu gaat. De spanning op de 6 mm2 kabel was gelijk aan die op het punt in het bedieningspaneel.
De spanning op de hh accu was dus bij draaiende motor ca 13V, de spanning op de startaccu 14.4 V, nadat ik deze twee kabels ,(tijdelijk ) gekoppeld had werd de spanning op beide kabels gelijk, net iets boven de 14V.
Hierna heb ik de Cyrix verplaatst van het bedieningspaneel naar de , noem het apparatuur ruimte.
Na een rit van ca 1.5 uur bleek echter dat het accu niveau nagenoeg niet omhoog gegaan was, terwijl dit op een zonnige dag wel gebeurt...volgens de accu monitor en de aangesloten V meter.
Dit schrijvende realiseer ik mij nu dat wanneer ik aan de walstroom sta, de laadspanning van de Victron ook nooit hoger lijkt te komen dan 12.8 V....
Mogelijk is er toch een ander probleem ??
Mijn camper is een Hobby600 uit 1988. Deze staan bekend om de twijfelachtige stekker verbindingen tussen het bedieningspaneel en de apparatuur. De originele 230V lader was al vervangen door een Victron 15 A lader, met daarbij een Cyrix scheidingrelais. De Cyrix was tot voor kort gemonteerd in het bedieningspaneel, en metingen leerden mij dat er ruim 1V spanningsverlies was tussen de laagspanning gemeten bij het bedieningspaneel en bij de aansluiting naar de16 mm2 van de huishoud accu.
Bij dit punt ligt ook een 6 mm2 kabel welke rechtstreeks naar de startaccu gaat. De spanning op de 6 mm2 kabel was gelijk aan die op het punt in het bedieningspaneel.
De spanning op de hh accu was dus bij draaiende motor ca 13V, de spanning op de startaccu 14.4 V, nadat ik deze twee kabels ,(tijdelijk ) gekoppeld had werd de spanning op beide kabels gelijk, net iets boven de 14V.
Hierna heb ik de Cyrix verplaatst van het bedieningspaneel naar de , noem het apparatuur ruimte.
Na een rit van ca 1.5 uur bleek echter dat het accu niveau nagenoeg niet omhoog gegaan was, terwijl dit op een zonnige dag wel gebeurt...volgens de accu monitor en de aangesloten V meter.
Dit schrijvende realiseer ik mij nu dat wanneer ik aan de walstroom sta, de laadspanning van de Victron ook nooit hoger lijkt te komen dan 12.8 V....
Mogelijk is er toch een ander probleem ??
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten ?
Het beste is om de spanning op de woonaccu zelf te meten. Als je aan de wal staat en hij is dan 12,8V dan wordt er niet geladen, of de accu moet wel heel erg leeg zijn. Dus dat zou je nog eens verder moeten bekijken waar die spanning van de Victron blijft. Als de woonaccu bij draaide motor net iets boven de 14V is, dan is dat prima.
Bij mijn 10 jaar oude fabriekscamper is de spanning tijdens het rijden bij een half volle accu 13,1 V en bij een volle accu 14,1 V. Dus daar vind ik de bedrading ook nog aan de dunne kant. Maar daar is ook een 100 Ah accu bij gezet.
Bij mijn 10 jaar oude fabriekscamper is de spanning tijdens het rijden bij een half volle accu 13,1 V en bij een volle accu 14,1 V. Dus daar vind ik de bedrading ook nog aan de dunne kant. Maar daar is ook een 100 Ah accu bij gezet.
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten ?
Vanmorgen was de hh accu 12.35 V, de startaccu 12.9V
Inmiddels heb ik de Victron lader ook rechtstreeks, via de Cyrix aan de huishoud accu gekoppeld, de dunne draden en de stekkerovergangen geven blijkbaar toch teveel weerstand. De accu spanning begint nu weer op te lopen naar 13.9 V met acculader en zonnepanelen als lader.
De SOG van de accu geeft nu 52 % aan...
Inmiddels heb ik de Victron lader ook rechtstreeks, via de Cyrix aan de huishoud accu gekoppeld, de dunne draden en de stekkerovergangen geven blijkbaar toch teveel weerstand. De accu spanning begint nu weer op te lopen naar 13.9 V met acculader en zonnepanelen als lader.
De SOG van de accu geeft nu 52 % aan...
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten ?
op de volgende link kan je ook zien wat de verliezen zijn bij een bepaalde draadlengte, draaddiameter en vermogen wat gevraagd word, overgangsweerstand word helaas niet mee gerekend is niet op afstand te bepalen
http://www.polz.info/leitungsrechner/
http://www.polz.info/leitungsrechner/
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten ?
Als ik het eerste bericht goed lees wordt er in 1.5 uur rijden 20 Ah geladen.
Dit lijkt mij bij een dergelijk voertuig een aardige hoeveelheid.
Immers moet de startaccu ook nog geladen worden.
Een booster er bij zetten?
Die stroom moet ook ergens vandaan komen.
Die wordt dan uit de startaccu gehaald
Dit lijkt mij bij een dergelijk voertuig een aardige hoeveelheid.
Immers moet de startaccu ook nog geladen worden.
Een booster er bij zetten?
Die stroom moet ook ergens vandaan komen.
Die wordt dan uit de startaccu gehaald
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten ?
Deze niet....myway schreef:De Victron lader kun je toch uitlezen.
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten ?
Ik merk nu wel dat de Victron Bleu Power niet goed samenwerkt met de Solar lader, eentje Miracle Moon, die nu blijkbaar niet bestaat.
In ieder geval laden de zonnepanelen bij, maar omdat de spanning boven de 13 V komt schakeld de Victron uit....
Zou er een combinatie zijn die wel samen kan werken ?
In ieder geval laden de zonnepanelen bij, maar omdat de spanning boven de 13 V komt schakeld de Victron uit....
Zou er een combinatie zijn die wel samen kan werken ?
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten ?
Maar, wat heb je nu eigenlijk voor apperatuur.
Victronladers van die capaciteit zijn al heel lang smart, dus uitleesbaar.
Een cyrix relais in het bedieningspaneel??
Victronladers van die capaciteit zijn al heel lang smart, dus uitleesbaar.
Een cyrix relais in het bedieningspaneel??
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten ?
Beste, ik had een soortgelijk probleem, alleen ik had 100Ah HH accu.
Graag vrijstaan en soms te weinig rijden resulteerde in geen doorgeladen accu.
Dit wordt ook belemmerd doordat (normaal gesproken) tijdens rijden de start accu parr gezet wordt met de HH accu. In eerste redelijk hoge laadstroom (20 amp) maar dit loopt rap terug naar 5 amp.
Ik heb dus mijn laadbooster zelf samengesteld uit een 24/220V omvormer (had ik al) met een 30 amp 3 punts batterij lader.
Resultaat is dat ie 30amp blijft laden tot ie vol is (in +/- 4,5 uur). Ook bv voor een stoplicht blijft is gewoon door laden met 30 amp.
Ben er zeer tevreden over. De combinatie van omvormer met laden kun je natuurlijk vervangen door een laadbooster. Ik had die omvormer al zodoende, en apart 220V beschikbaar is ook prettig.
Bij deze mijn oplossing, succes.
Laatst gewijzigd door Bob47 op za 24 sep 2022, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Laadbooster: wat kan ik verwachten ?
En waar komt de stroom vandaan?
De startaccu die 24 volt is?
Die zal dan ook weer geladen moeten worden.
De startaccu die 24 volt is?
Die zal dan ook weer geladen moeten worden.