Laadbooster: wat kan ik verwachten?
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Wat betreft de Dynamo, ik ging voor een 80 A, maar 65 A was de zwaarst leverbare. Ik weet wel dat een zwaardere mogelijk moet zijn maar dan moet de bevestiging wel aangepast worden.
Wat betreft een accu monitor, indertijd heb ik zo'n Chinees ding gekocht. Wat betreft de spanning die hij weergeeft klopt het best wel redelijk met mijn Flux universeelmeter, verder is het een waardeloos ding. Dus een andere gaat er zeker komen.
Het vervangen van diverse kabels door zwaardere gaat ook gebeuren, maar dat wordt wel een winterblues.
Wat betreft een accu monitor, indertijd heb ik zo'n Chinees ding gekocht. Wat betreft de spanning die hij weergeeft klopt het best wel redelijk met mijn Flux universeelmeter, verder is het een waardeloos ding. Dus een andere gaat er zeker komen.
Het vervangen van diverse kabels door zwaardere gaat ook gebeuren, maar dat wordt wel een winterblues.
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Een zwaardere dynamo dan 65 Amp gaat niet heel blijven met maar een enkele V riem.
Je zit dan echt aan het maximum anders blijf je V riemen aan het spannen en vervangen.
Het lijkt mij dat TS het meest geholpen is met een 20 Amp DC/DC lader ( van Victron) en dan vlakbij de accu monteren.
Je zit dan echt aan het maximum anders blijf je V riemen aan het spannen en vervangen.
Het lijkt mij dat TS het meest geholpen is met een 20 Amp DC/DC lader ( van Victron) en dan vlakbij de accu monteren.
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Ik denk dat hij met betere kabels wel over die 20 ampère gaat
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Zeker wel, maar als je bij deze 20 amp dan nog 10 amp koelkast en
verlichting en verwarmingsaanjager en ruitenwissers etc optelt dan loopt deze
dynamo wel langer tijd op zijn max.
Dus geen reserve meer.
verlichting en verwarmingsaanjager en ruitenwissers etc optelt dan loopt deze
dynamo wel langer tijd op zijn max.
Dus geen reserve meer.
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
De startaccu zal als het goed is bijna vol zijn. Het is een compressorkoelkast, dus die trekt niet zo veel. 15 A lader kan best genoeg zijn. Hangt er vanaf wat je er mee doet. Als je veel vrij wilt staan, heb je niks aan een 230V lader. En als je van 17:00 tot 10:00 op de camping staat kan je 17 uur * 15 A is 255 Ah laden. Maar je mag je accu niet verder dan half leeg trekken en boven de 80% gaat het laden ook niet meer zo snel.
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Dat is bij een absorptie kast.Peter LMC schreef:Zeker wel, maar als je bij deze 20 amp dan nog 10 amp koelkast en
verlichting en verwarmingsaanjager en ruitenwissers etc optelt dan loopt deze
dynamo wel langer tijd op zijn max.
Dus geen reserve meer.
TS heeft een compressorkoelkast
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Over het algemeen wordt er minimaal 10% van de accucapaciteit aangehouden als lader.jan- schreef:De startaccu zal als het goed is bijna vol zijn. Het is een compressorkoelkast, dus die trekt niet zo veel. 15 A lader kan best genoeg zijn. Hangt er vanaf wat je er mee doet. Als je veel vrij wilt staan, heb je niks aan een 230V lader. En als je van 17:00 tot 10:00 op de camping staat kan je 17 uur * 15 A is 255 Ah laden. Maar je mag je accu niet verder dan half leeg trekken en boven de 80% gaat het laden ook niet meer zo snel.
De lader van TS is nog minder dan 5%
Als je nooit aan de stroompaal staat heb je aan een lader van 15 Amp ook niets.
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Klopt dat wel ?Peter LMC schreef: ↑di 20 sep 2022, 17:03Een zwaardere dynamo dan 65 Amp gaat niet heel blijven met maar een enkele V riem.
Je zit dan echt aan het maximum anders blijf je V riemen aan het spannen en vervangen.
Het lijkt mij dat TS het meest geholpen is met een 20 Amp DC/DC lader ( van Victron) en dan vlakbij de accu monteren.
Ik denk dynamos gezien te hebben van +80A met enkele V riem.
65A is weinig als je weet dat de huidige campers met zo een e systeem een dynamo van 150 of 180A hebben.
Over de te kleine acculader zijn we het eens. Als je naar de prijslijst kijkt dan koop je bv een Victron IP22 van 30A
6mm2 dat is te weinig. Leg er een 16mm2 bovenop of meteen een 25mm2
De massa moet ook bekabeld zijn natuurlijk
Gebruik geen kleine zekeringhouders maar minstens midi fuse en beter mega fuse.
Groeten Kampo
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Saviemeke,ik heb ff voor je gezocht,want oldies gaan me aan het hart ,zie hier, het tel .nr staat er bij…
Hans
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
EDS is mij niet onbekend, ik heb daar eerder wel onderdelen gekocht. Maar als ik lees dat de v- snaar voor een 100Ah Dynamo zeer frequent moet worden gespannen, dan realiseer ik mij dat dit best lastig is voor mij. De Dynamo is nogal slecht bereikbaar als je geen brug hebt om erbij te kunnen.
Daarbij zijn voor een 100 Ah Dynamo de kabels zeker te dun.
Ik ga eerst een nieuwe Victron accumonitor plaatsen om te kunnen monitoren wat er nu exact gebeurt. Ook de accukabels worden dikker, en dan maar eens kijken wat voor effect dat heeft.
Verder zit ik toch na te denken hoe ik een en ander kan wijzigen, waarbij ik het oude bedieningspaneel zodanig kan aanpassen dat daar eigenlijk alleen de schakelaars nog relais aansturen en verder alle oude elektronica eruit.
Daarbij zijn voor een 100 Ah Dynamo de kabels zeker te dun.
Ik ga eerst een nieuwe Victron accumonitor plaatsen om te kunnen monitoren wat er nu exact gebeurt. Ook de accukabels worden dikker, en dan maar eens kijken wat voor effect dat heeft.
Verder zit ik toch na te denken hoe ik een en ander kan wijzigen, waarbij ik het oude bedieningspaneel zodanig kan aanpassen dat daar eigenlijk alleen de schakelaars nog relais aansturen en verder alle oude elektronica eruit.
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Ik heb de opmerking al gemaakt maar zelf denk ik dat bv 88A of 100A wel moet kunnen op een enkele v snaar van type A (12,5mm)
Maar sinds 20 jaar kom ik enkel poly V snaren tegen op compressor en dynamo dus ben ik vergeten hoe het vroeger was.
Misschien gaan bekijken bij een collega ouder voertuig met grote dynamo.
Maar sinds 20 jaar kom ik enkel poly V snaren tegen op compressor en dynamo dus ben ik vergeten hoe het vroeger was.
Misschien gaan bekijken bij een collega ouder voertuig met grote dynamo.
Groeten Kampo
Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Als er een zwaardere dynamo is met een poelie voor een enkele snaar zal het toch moeten werken.
Op mijn 30 jaar oude Ford Transit motor zit een dynamo 55 Amp met……………. Een multiriem
Op mijn 30 jaar oude Ford Transit motor zit een dynamo 55 Amp met……………. Een multiriem
Laatst gewijzigd door myway op vr 23 sep 2022, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Je hebt niet perse een Victron accumonitor nodig om te zien wat er aan de hand is. Je komt al een heel eind door de spanning rechtstreeks op de woonaccu te meten. Als die te lang onder de 14V blijft, zal een sterkere dynamo niet helpen. Volgende stap is om de stroom te meten. Dan kan je inschatten hoe snel de accu geladen wordt.
De meter die je nu hebt heb ik zelf ook gehad en meet de stroom rond de nul onnauwkeurig. Deze kan je Kalibreren maar wil nog wel eens verlopen. Om af te lezen hoeveel % de accu geladen is, is deze meter minder geschikt. Stel dat de stroom er 100 mA naast zit dan zal de laadtoestand na 4 weken een afwijking hebben van 0,1A * 24 uur * 28 dagen is 67 Ah.
Als je de laadstroom tijdens het rijden terug ziet zakken van b.v. 20A naar 2A weet je dat de accu zo'n beetje vol is. Na verloop van tijd krijg je wel een beeld hoelang je de accu dan kan gebruiken. Dit kan dus ook met een goedkopere meter. Maar met een Victron meter gaat dat wel makkelijker. Zelf heb ik nu een compromis gevonden door deze monitor te gebruiken:
De meter die je nu hebt heb ik zelf ook gehad en meet de stroom rond de nul onnauwkeurig. Deze kan je Kalibreren maar wil nog wel eens verlopen. Om af te lezen hoeveel % de accu geladen is, is deze meter minder geschikt. Stel dat de stroom er 100 mA naast zit dan zal de laadtoestand na 4 weken een afwijking hebben van 0,1A * 24 uur * 28 dagen is 67 Ah.
Als je de laadstroom tijdens het rijden terug ziet zakken van b.v. 20A naar 2A weet je dat de accu zo'n beetje vol is. Na verloop van tijd krijg je wel een beeld hoelang je de accu dan kan gebruiken. Dit kan dus ook met een goedkopere meter. Maar met een Victron meter gaat dat wel makkelijker. Zelf heb ik nu een compromis gevonden door deze monitor te gebruiken:
- Bijlagen
-
- Naamloos.jpg (65.61 KiB) 169 keer bekeken