Die twee rode draden komen van de lader. Oorspronkelijk gaat de laderdraad, vanaf de lader, via die draad en een paar stekkerverbindingen naar het bedieningspaneel boven in de cabine en weer terug naar de accu. Nu wordt de lader bij de Cyrix aan de accudraad van lader 2 gekoppeld.
Laadbooster: wat kan ik verwachten?
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Als ik het dan goed zie gaat er van aansluiting battery2 een blauwe draad naar de accu, een rode draad van lader??? en een rode draad van lader???
Die laadstroom moeten dan via die zelfde blauwe draad naar alle drie de accu’s
De startaccu staat 5 meter van de cyrix en de afstand tot de hh-accu’s?
Het eerste wat ik zou doen is die spaghetti van draden ordenen.
Die laadstroom moeten dan via die zelfde blauwe draad naar alle drie de accu’s
De startaccu staat 5 meter van de cyrix en de afstand tot de hh-accu’s?
Het eerste wat ik zou doen is die spaghetti van draden ordenen.
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Ongeveer twee meter, maar ik heb nog een probleem denk ik. Gisteren heb ik de camper met volle accu's op mijn bestemming neergezet, vanmorgen gaven de accu's nog ca 12.3v aan .
Als ik het goed begrijp zijn ze dan tot ca 60% ontladen, dat zou inhouden dat ik gisteravond en vannacht ca 130 A ben kwijtgeraakt.
Dit terwijl ik alleen wat ledverlichting, de radio en de waterpomp gebruikt heb.
Thuis maar eens kijken of ik de accu's kan testen door er tijdelijk een belasting aan kan hangen.
Want het kan, maar accu's van 2 jaar oud nu al verrot.....
Als ik het goed begrijp zijn ze dan tot ca 60% ontladen, dat zou inhouden dat ik gisteravond en vannacht ca 130 A ben kwijtgeraakt.
Dit terwijl ik alleen wat ledverlichting, de radio en de waterpomp gebruikt heb.
Thuis maar eens kijken of ik de accu's kan testen door er tijdelijk een belasting aan kan hangen.
Want het kan, maar accu's van 2 jaar oud nu al verrot.....
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Waarmee kom je aan die 12.3 volt?
Stond er iets aan toen je die 12.3 volt heb gemeten?
Stond er iets aan toen je die 12.3 volt heb gemeten?
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Ik had in dit bericht ook nog wat andere vraagtekens staan.myway schreef:Als ik het dan goed zie gaat er van aansluiting battery2 een blauwe draad naar de accu, een rode draad van lader??? en een rode draad van lader???
Die laadstroom moeten dan via die zelfde blauwe draad naar alle drie de accu’s
De startaccu staat 5 meter van de cyrix en de afstand tot de hh-accu’s?
Het eerste wat ik zou doen is die spaghetti van draden ordenen.
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Twwe hh accu,s paralel gekoppeld 16mm, hhaccu, tot grijze verdeeldoos ca 2 mtr, 16mm2, verdeeldoos naar cyrix, 0,5 mm 6mm2.(blauw)
Lader naar Cyrix, aansluitpunt hhaccu 0.5 mtr, 6mm2, rood met blauwe krimpkous, tweede rode draad uit blauwe krimpkous gaat naar bedieningspaneel bovenin cabine.
Afstand hhaccus tot startaccu ca 7 mtr.
Toen ik vanmorgen de 12.3 v meette, stond de comp koelkast aan een klein pc ventilatortje, (dit gedurende de hele nacht.
Lader naar Cyrix, aansluitpunt hhaccu 0.5 mtr, 6mm2, rood met blauwe krimpkous, tweede rode draad uit blauwe krimpkous gaat naar bedieningspaneel bovenin cabine.
Afstand hhaccus tot startaccu ca 7 mtr.
Toen ik vanmorgen de 12.3 v meette, stond de comp koelkast aan een klein pc ventilatortje, (dit gedurende de hele nacht.
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Dan kan het prima dat de voltmeter op 12.3 volt staat.
Koop een fatsoenlijke battery monitor.
De betere zijn van Victron een smart shunt of een met display.
Een voltmeter als monitor is weggegooid geld.
Ikhoop dat de laders en verbruikers kruislings op de accu’s zijn aangesloten.
Zoals al eerder vermeld zou ik die hele rotzooi aan draden er uit halen en de zaak fatsoenlijk aansluiten.
Bv geen laders op een cyrix aansluiten en dan met een eigenlijk te dunne draad naar de accu’s.
Er zit ook nog een oud model battery guard in, haal het ding er tussen uit, allemaal onnodige rommel.
Koop een fatsoenlijke battery monitor.
De betere zijn van Victron een smart shunt of een met display.
Een voltmeter als monitor is weggegooid geld.
Ikhoop dat de laders en verbruikers kruislings op de accu’s zijn aangesloten.
Zoals al eerder vermeld zou ik die hele rotzooi aan draden er uit halen en de zaak fatsoenlijk aansluiten.
Bv geen laders op een cyrix aansluiten en dan met een eigenlijk te dunne draad naar de accu’s.
Er zit ook nog een oud model battery guard in, haal het ding er tussen uit, allemaal onnodige rommel.
Laatst gewijzigd door myway op di 20 sep 2022, 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Ik vraag me af of het wel handig is om iemand het advies te geven: "hele rotzooi aan draden er uit halen en de zaak fatsoenlijk aansluiten".
De klacht is dat tijdens het rijden de accu te langzaam laadt. We zijn er achter gekomen dat de woonaccu ver weg staat en met een te dunne kabel is aangesloten. Waarom niet eerst proberen dit op te lossen?
De klacht is dat tijdens het rijden de accu te langzaam laadt. We zijn er achter gekomen dat de woonaccu ver weg staat en met een te dunne kabel is aangesloten. Waarom niet eerst proberen dit op te lossen?
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Als je dan aan de gang gaat om dikkere kabels te leggen naar en van de cyrix, waarom dan niet het geheel op een betere wijze aansluiten.
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Wat bedoel je met laders en verbruikers kruislings aansluiten ?
En wat betreft, de hele rotzooi eruit......dat zoubik ook het liefst doen, maar ik zit ook nog met een oud bedieningspaneel.......
En wat betreft, de hele rotzooi eruit......dat zoubik ook het liefst doen, maar ik zit ook nog met een oud bedieningspaneel.......
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Niet overdrijven Myway.
Het ziet er best wel recent uit, compact en veel beter als ik had verwacht op een camper van dat bouwjaar. Ja een beetje opkuisen mag altijd, net zoals bij mij in huis
Na een bezoek aan de Hobby (ver) bouw website heb ik toch wel wat bewondering. Een giga project.
In feite zijn er maar een paar verbeterpunten aan het systeem door te voeren.
Die werden al gegeven, kabels dikker, dikke verdeelpunten, dikke zekeringhouders.
Persoonlijk overweeg ik ook nog om het advies te geven van de 65A dynamo te vervangen door de grootst mogelijke. Lijkt me meer resultaat op te leveren als een Booster.
Een accumonitor is gewoon verplicht. Daar zijn we het over eens.
Het ziet er best wel recent uit, compact en veel beter als ik had verwacht op een camper van dat bouwjaar. Ja een beetje opkuisen mag altijd, net zoals bij mij in huis
Na een bezoek aan de Hobby (ver) bouw website heb ik toch wel wat bewondering. Een giga project.
In feite zijn er maar een paar verbeterpunten aan het systeem door te voeren.
Die werden al gegeven, kabels dikker, dikke verdeelpunten, dikke zekeringhouders.
Persoonlijk overweeg ik ook nog om het advies te geven van de 65A dynamo te vervangen door de grootst mogelijke. Lijkt me meer resultaat op te leveren als een Booster.
Een accumonitor is gewoon verplicht. Daar zijn we het over eens.
Groeten Kampo
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Als er accu’s paralel aangesloten zijn zitten alle pluskabels van verbruikers en laders op de plus van één accu en de minnen op de min van de andere accu.Saviemeke schreef:Wat bedoel je met laders en verbruikers kruislings aansluiten ?
En wat betreft, de hele rotzooi eruit......dat zoubik ook het liefst doen, maar ik zit ook nog met een oud bedieningspaneel.......
Ik begrijp dat je bij zo’n wagen het origineel wil houden, dus ook het bedieningspaneel.
Dat kan natuurlijk en die draden zitten er ook prima in.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat hij zoals het nu zit bij mijnheer hobby vandaan is gekomen.
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Om spannings verliezen te voorkomen heb ik de omvormer onder bijrijders stoel, dicht bij de dikke + 12v aux draad van Fiat in de deurspijl , uiteraard via een D+ geschakeld relais.
Vandaar met een (dunne) twee aderige 220V draad naar achter naar de batterij lader die dicht bij de HH batterij is gemonteerd.
Twee vliegen in een klap geen spanning verlies en geen 5 meter lange onwijs dikke draden
Vandaar met een (dunne) twee aderige 220V draad naar achter naar de batterij lader die dicht bij de HH batterij is gemonteerd.
Twee vliegen in een klap geen spanning verlies en geen 5 meter lange onwijs dikke draden
Re: Laadbooster: wat kan ik verwachten?
Overigens is de 15 Amp acculader ook erg aan de kleine kant.
15 Amp voor 320 Ah hh-accu’s en dan wordt de startaccu door de cyrix er ook nog bij geschakeld.
Ben je aan het laden gaan daar ook nog eens eventuele gebruikers vanaf.
Tja
15 Amp voor 320 Ah hh-accu’s en dan wordt de startaccu door de cyrix er ook nog bij geschakeld.
Ben je aan het laden gaan daar ook nog eens eventuele gebruikers vanaf.
Tja