Wonen en werken in een camper: ervaringen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door MarceldeHoog »

Toch wel fijn dat ik in deze thread heb geleerd wat een echte man doet. Dat had ik niet durven hopen, dank voor deze wijze les.

De anderen, dank voor de wél zinvolle bijdragen. Genoeg food for thoughts.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6191
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door rongreven »

Affinity schreef:
za 17 sep 2022, 21:06
Tja.Wat moet je toch 7 maanden in een caravan of camper of zelfs 1 jaar ???

Het is dus eigenlijk voor mensen zonder hobby's. Die bijna continu in hun stoel zitten ( na een rondje lopen of fietsen)

Daarna
Kun je een spelletje samen doen , elkaar aan kijken en wie eerst knippert heeft verloren......
of continu samen
op een smartphone of tablet kijken.....

Maar beetje vent heeft
diverse hobby's
Een grote garage aan huis, waar je lekker kunt rommel aan auto's en eventueel aan je camper. of andere dingen.
Andere mensen helpen in je omgeving, familie.. enz
Ook al je andere hobby's en sociale bezigheden, .....en vriendenkring, enz
Op feesten gaan , feestdagen....

Na 3 maanden, heb je er echt wel genoeg van. En mis je als man al je andere hobby's ed.ben dus je echte vrijheid !!

Dat is t dan.....voor t comfortabele hoef je het ook niet te doen. ( vrachtwagen met ingebouwde camper gaat nog wel, maar weer een gedoe om ergens welkom te zijn.

Niet echt iets voor de doeners onderons , met een sociaal leven.

Of je bent op de vlucht
Als je geen affinitijd hebt om met een camper langer onderweg te zijn blijf je toch lekker thuis. :mrgreen:
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door PaulBng »

Maar Affinity heeft wel een punt.

Ik heb (weliswaar klein) een schone en vuile werkruimte in mijn huis.

Ik oefen daar mijn hobbies uit, en zou dat niet willen missen.
Dus ik zou een C1 moeten.... Iets met een aanhanger...

Heeft niets met man/vrouw te maken. Ik ken een vrouw die een weefgetouw heeft dat niet eens in mijn woonkamer past


Paul
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door MarceldeHoog »

Affinity zou een punt hebben gehad indien hij gezegd dat dat het met zijn hobbies niet zou werken. Of gevraagd had of wij geen hobbies hebben die met zo weinig ruimte in de knel zouden komen.

Door er waarde oordelen aan te hangen was ik er direct klaar mee.

Gelukkig hangt mijn mannelijkheid niet af van mijn hobbies :lol3:
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Dafluc »

En we hoeven het ook niet over punniken te gaan hebben. Graag on topic a.u.b.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Kroppie »

bepaalde reageerders niet op reageren maar negeren :idea:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door JPWGusta »

De bewuste nagel op de kop :wink:
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door wvansl »

Ongelooflijk zeg die reacties hier. Wat een zuurpruimen...

Afbeelding

Kijk, je moet realistisch zijn natuurlijk, niet alles is gemakkelijk, beter en leuker met fulltime camper leven dan het wonen in een huis.
Maar als je beetje flexibel bent, van avontuur houdt en niet teveel stresst over alles kan het enorm leuk zijn!

Wij wonen ondertussen al meer dan 1 jaar in de camper en slapen dus nu al meer dan 400 dagen in ons frans bed van 1m40 breed. Ja, het is kleiner dan ons bed thuis van 1m80 maar we hebben wel iedere keer een andere omgeving. Van bergen tot het strand en ook wel eens een shoppingcentrum :-B .
De badkamer van ons huis was 15m2, dat is groter dan de hele ruimte die we nu hebben. Lukt dat? Jazeker, geen probleem, zolang je maar flexibel bent.

Voor ons is dit leven perfect en zelfs een heel stuk beter dan dat we het hadden voorgesteld.

Ik werk online (voor een bedrijf) half tijds (met extreem flexibele uren, dus ik werk vooral 's avonds als het donker is of als het regent). In de winter werkte ik wat meer, in de zomer wat minder. Ik zit gewoon in men omgedraaide bestuurdersstoel, laptop op de tafel en 2de scherm (via usb-c) aan de laptop. En serieus waar, ik heb minder rugpijn dan op "kantoor". Na een meeting kan ik soms gewoon zo de camper uitstappen en een duik nemen in de zee/meer en daarna weer wat verder werken. Dat doet veel met een mens, voor ons ideaal!

We hebben het eerste jaar voornamelijk in Spanje doorgebracht en nu zitten we in Griekenland. Gemiddeld staan we 2 nachten op een plek, soms natuurlijk ook 1 en af en toe meer dan een week. Het langste was denk ik ongeveer 14 dagen, vlak naast (gratis) hotsprings in Spanje toen het buiten lekker koud was.

Zorg gewoon dat je echt zelfvoorzienend kunt zijn zodat je niet iedere keer campings moet zoeken.

Wij hebben devolgende upgrades gedaan (die ons leven makkelijker maken). Zonder deze upgrades is het ook allemaal mogelijk maar wel stuk lastiger vinden we dus voor ons zijn dingen die je dagelijks leven makkelijker maken echt de investering waard!

- Maxxfan
- 200ah LifePO4 batterij (4 cellen aan elkaar met een BMS & klaar)
- 2x150watt zonnepanelen
- 30a B2B charger
- Genoeg 12v/usb/220v overal
- 2de casette voor toilet
- Waterfilter (dus drinken uit de tank via filter en kraan)
- Dieselverwarming (chinees, voor mocht er een truma storing zijn)
- 2x LPG flessen met buitenvuller
- Externe 4g antenne
- Camper met ruime indeling (6.85m, 3.500kg)

Verder wandelen we veel (hebben een hond), bekijken we alles rond de plaats waar we staan en houden we van af en toe lekker niets doen aan het strand. (buiten snorkelen en paddleboarden)


Ik kan allemaal maar zeggen: Doen!
Maar zorg wel dat je beetje flexibel ingesteld bent! :cheers:

Mocht je vragen hebben, dan geef je maar een seintje.
Hebben ook nog een YouTube kanaal waar we wat op zetten over de dingen die we meemaken en doen mocht je dat leuk vinden.

https://www.youtube.com/c/rvadventurekey

Bijgevoegd foto van onze plek nu, morgen eventjes werken en dan een lekkere duik in de zee (20m).
Dan mag je nog zo'n groot en fijn huis hebben, dat lukt je toch niet zonder een camper :-B
Bijlagen
307672860_10160164874104313_1464709280921561818_n.jpg
307672860_10160164874104313_1464709280921561818_n.jpg (151.1 KiB) 555 keer bekeken
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Dafluc »

Een ervaringsdeskundige, zoals de vraag was. En heerlijk positief. :thumbup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Autocaravana »

Werken onderweg doen we niet, maar lange reizen wel. Doorgaans zijn we tegenwoordig ongeveer een halfjaar onderweg en dat gaat nog steeds prima in een Volkswagen California. We zien ook wel mensen met bijvoorbeeld een Toyota Landcruiser of een auto met een daktent en dan heb je nog minder leefruimte.
Als je echt werkruimte nodig hebt dan zou ik een wat grotere camperbus nemen, maar voor ons is een California het ideale compromis.
Over zeven weken begint de volgende reis, in Zuid-Amerika.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Bagtjuh
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 09 jul 2021, 14:23
Locatie: Veenhuizen

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Bagtjuh »

wvansl schreef:
zo 18 sep 2022, 19:53
Ongelooflijk zeg die reacties hier. Wat een zuurpruimen...

Afbeelding

Helemaal met je eens en het lijkt er op dat er heel wat azijn drinkers zijn tegenwoordig.

En dank voor je positieve verhaal want voor ons gaat het ook zo zijn behalve dan dat we niet meer hoeven te werken :mrgreen:
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money
Beroepsreiziger

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Beroepsreiziger »

Bagtjuh schreef:
di 20 sep 2022, 14:24
En dank voor je positieve verhaal want voor ons gaat het ook zo zijn behalve dan dat we niet meer hoeven te werken :mrgreen:
Zulke verhalen lees ik ook graag. Positive dingen doen, en niet meer hoeven te werken. :thumbup:

Ik ben er wel achter, dat je van negatieve verhalen, van mensen die het weten, meer leert, als van die positieve mensen die je vertellen het vooral te doen.

Voorbeelden:
Wij doen het al een jaar, dus vooral doen! Verkoop heel de boel, en trek de weide wereld in. Echt super!

Wij doen het al jaren, paar maanden weg, en dan weer terug naar NL. (Naar ons huis.)

Wij doen het al jaren. Het is heerlijk in onze camper van 3 ton. Ja ok C rijbewijs.

Wij hebben het een PAAR jaar gedaan, echt helemaal geweldig.

Maar ik heb nog geen reactie gelezen van iemand die zei, ja wij doe dat al 10-20 jaar.........

Heelveel die het het doen, gaan naar Zuid Europa. Het lekkere weer.
Als het daarom zou gaan, waarom ga je er dan niet wonen?
Maar dat willen ze dan weer niet, want dan zijn ze de zekerheid van NL kwijt.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door MarceldeHoog »

Beroepsreiziger schreef:
wo 21 sep 2022, 0:42
Ik ben er wel achter, dat je van negatieve verhalen, van mensen die het weten, meer leert, als van die positieve mensen die je vertellen het vooral te doen.
Even een kleine quote uit je relaas gehaald.

Voor mij zijn de "negatieve" reacties minstens net zo waardevol dan de positieve. Bewust negatieve tussen aanhalingstekens gezet: ik vat ze namelijk niet negatief op. Ze zetten me juist aan het denken over dingen waar ik wellicht nog niet eerder aan gedacht had.

Zelf denk ik dat als je dit een jaar hebt gedaan, je al wel een idee hebt of het wat voor je is. Vooral de combinatie van werken en wonen in een camper, want reizen kunnen we denk ik allemaal wel. Gewoon 8 uur per dag aan het werk zijn in de camper is toch wat anders. En ook met slecht weer natuurlijk :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Atoz »

Er zijn op dit forum nu eenmaal mensen aanwezig die steeds maar negatieve schrijfsels willen produceren, deze er gewoon uitfilteren.

En ja ik heb Beroepsmatig ervaring met thuiswerken, van thuis uit.
Dat is iets dat je inderdaad moet kunnen, er zijn geen collega's om mee te praten.

Maar ook onderweg, als pensionata, durf ik me Ook wekenlang te smijten op het uitwerken van bepaalde projecten. Hard en software...

Als je, zoals wij doen, regelmatig drie maanden onderweg bent en je hebt nood aan allerlei mensen om je heen, dan is dit geen goed idee.

Het belangrijkste is je levenspartner... Die moet ook mee.

Verder leefde mijn in 1889 (ja het getal is juist) geboren grootvader tot 1970 in een woonwagen, met 1 of twee paarden en trok hij van werkplek naar werkplek. Dus ja het kan.
Voor mij ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie