Wonen en werken in een camper: ervaringen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door MarceldeHoog »

Dank voor de reacties!

Mijn idee is om eerst een paar maanden vakantie en werk te combineren inderdaad, hetgeen ook in onze huidige bus kan. Even testen hoe werken bevalt vanuit mijn pilot seat. Dat worden dan waarschijnlijk 2-3 dagen werken per week, om de totale reisduur op te rekken binnen mijn vakantie dagen.

We realiseren ons erg goed dat wonen in een camper geen vakantie is, maar zien ook de voordelen wel: De dagen dat je niet werkt zijn ineens geen normaal weekend meer, maar toch een soort vakantie. En iedere week een andere omgeving, indien we dat willen.

We genieten nu ook van die weekendjes met de bus weg, maar zijn dan wat meer aan de nabije omgeving gebonden natuurlijk.

Als we dit gaan doen is het sowieso pas over een paar jaar, ik twijfel om in die tijd ook mijn C1 te halen. Voordeel is dat de camper dan maatje groter kan, nadeel is dat je niet meer overal kunt komen. Toch is dat voor een camper waar je in woont wellicht wel zo handig. Voordat we iets doen, wil ik dus sowieso een werk/vakantie combinatie reis doen om aan te voelen hoe het zou zijn. En we zouden sowieso het eerste jaar ons huis anahouden zodat we nog terug kunnen mocht het toch tegenvallen.

Die 4 maanden per jaar in Nederland moeten zijn is volgens mij nog wel degelijk zo. Maar sowieso is het wel prettig om dat te doen, zodat we ook de kinderen nog eens zien :-) Het idee is om ergens een seizoensplek te hebben als soort van thuisbasis.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door kampo »

Ja dat zijn allemaal overdenkingen.
En na wat uitproberen en als je het aan kan, waarschijnlijk nog te doen ook.
Denk je dat je met 3 dagen werken vanuit de camper voldoende geld kan verdienen voor je eigen onderhoud en je verdere pensioenopbouw ?

C rijbewijs lijkt me een logische beslissing. Een buscamper heeft zoveel beperkingen voor dit doel. Als ik me niet vergis ben je net zoals ikzelf helemaal geen twintiger meer :crazy:
Verleden weekend zelf nog eens op pad geweest met een Transit L3H3. Rijdt goed met die 170pk maar zo een interieur is toch niet voor mij.
Wat niet OK was: Toiletgebruik, wat een gedoe. Buiten (warm) douchen dat is zo onhandig dat je het maar overslaat. Een spiegeltje waar ik me niet kan in scheren. Meermaals hoofd stoten tegen de hangkastjes, niet leuk. Diagonaal liggen in een kort dwars bed, nog zo iets, wat doe dan je als je met 2 bent :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31963
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Bob Diesel »

Toch gaat het
Afgelopen voorjaar een koppel ontmoet welke al weken op een camping stond
Met een Laro ,daktent omte slapen, aanhanger waar geleefd werd en een kleine bungalow tent waar vanuit door beide digitaal gewerkt werd

De camping heeft perfecte wifi
Echter in Portugal met data sim voor 1 euro p/d onbeperkte data via 4G en ook al 5G
Beschikbaar

Ook is er daar ergens een CP met aanbod van kantoorruimte ,printer ed speciaal voor de digitale werk zwerver,
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Camper-T »

Ik denk persoonlijk dat binnen dit verhaal ook een individuele keuze, verwachting en ervaring zit. Niet iedereen vind het zelfde leuk of onprettig.
Hierdoor kan het zijn dat de een prima maanden in een daktentje met een oude bungalowtent woont en werkt, waarbij de ander na 2 maanden echt weer naar huis wil. Welk persoon je hier zelf in bent kun je achterhalen door het te doen, dan kun je uit ervaring je eindbeslissing nemen.
Daarnaast is het altijd goed om je licht bij anderen/ervaringsdeskundigen op te steken en aan te horen wat de voor- en nadelen kunnen zijn.
Met als uiteindelijk doel dat je beter weet waar je aan begint, niet alleen op de leuke kant gefocussed bent maar de andere kant ook belicht.
Laatst gewijzigd door Camper-T op vr 16 sep 2022, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door MarceldeHoog »

@Kampo
Die 3 dagen per week werken is enkel in de "test fase". Normaal kan ik een week of 5 weg met mijn vakantie dagen, door 2 or 3 dagen per week te werken kan ik dat oprekken, en tegelijk testen hoe werken vanuit de camper sowieso bevalt. Dat zou dan vanuit de buscamper zijn die we nu hebben.

Overigens heeft mijn buscamper een comfortabel bed van 2 meter bij 1.40, en een toilet/douchecabine. Echter zouden we gaan leven in een camper dan wil ik zeker groter. Of dat dan met de beperkingen van 3500 moet, of groter, ben ik nog niet over uit.

Eigenlijk zie ik een camper dan als een klein huis. Maar dan mobiel. We zouden echter ook zomaar een jaartje in Nederland kunnen blijven, dat maakt het zo leuk, alles staat open. Nu werk ik grotendeels vanuit huis, dan vanuit een mobiel huis. Veel ruimte hebben we niet nodig samen.

@Bob
Ben er van overtuigd dat het kan inderdaad, zeker als je de koude maanden zuidelijk doorbrengt. Zoals Kampo al opmerkte, we zijn geen twintigers meer, dus die Laro constructie is te primitief voor ons, maar een mooie integraal camper bijvoorbeeld zou wellicht kunnen werken.

@Camper-T
Daarvoor ook dit topic. We zijn zowel benieuwd naar meningen zoals tot nu toe (die kunnen ook nadelen benoemen die we nog niet bedachten), als daadwerkelijke ervaringen.

Tot nu toe is het idee sowieso:
- Eerst 2-3 maanden met een paar dagen werken per dag, gewoon nog met de huidige camper
- Dan een jaar met als backup de woning waar we nu wonen
Als dat allemaal bevalt, permanent.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door tranny »

Gewoon gaan proberen, en daarbij je huidige voorzieningen gewoon aanhouden zodat je ook probleemloos weer terug kunt als het je niet bevalt.
Hoe het uitpakt valt voor iedereen toch weer anders uit, elk mens is nu eenmaal verschillend.

Wij hebben i.v.m. een verbouwing 2 maand in een (redelijk grote) caravan gewoond, ben van ellende over gegaan naar een vakantiewoning en was uiteindelijk heel blij dat m'n eigen woning weer bewoonbaar en bruikbaar was... en dan heb ik alleen maar een beetje kantoorwerk/administratie thuis, het merendeel van m'n werk is gewoon op locatie buitenshuis.
Het werd mij al vrij snel veel te bekrompen in zo'n kleine ruimte (met name toen de dagen weer korter werden), ik heb gewoon ruimte om me heen nodig waarbij ik niet elke keer eerst weer een tafeltje leeg moet maken om wat anders te kunnen doen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Nulaans
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 22 mei 2022, 11:58

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Nulaans »

Wij wonen vanaf december 2021 in onze camper en willen de komende jaren zeker niet anders! In de winter zijn we te vinden in de warme landen en in de zomer zijn we een een maand of 3 a 4 in NL. Voorheen zaten we elke winter ook in de warme zuidelijke landen, echter was dit in onze vorige camper. Dit smaakte naar meer, en zo was het idee ontstaan om erin te gaan wonen.
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door 1934 »

En wij al vanaf 2015 ,en willen nier anders.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Jan en Simonne »

Als de schrijvers van bovenstaande twee reacties wonen in de wagen op hun avatar, lijkt me dat niet heel representatief.
Niet iedereen kan in zo'n formaat rijden.
TS heeft een gewoon rijbewijs en wil in een gewone camper gaan rijden.
Maar inderdaad, je moet het zelf ervaren.
Onze camper was niet heel groot, maar we hebben dat nooit als een belemmering gevoeld.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Nulaans
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 22 mei 2022, 11:58

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Nulaans »

TS gaf aan voor groot rijbewijs te willen gaan, vandaar mijn reactie. Wellicht kon het inspiratie zijn naar de mogelijkheden voor het wonen in een camper. Mijn excuses.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Jan en Simonne »

Ik had meer het idee, dat het om een "normaal" formaat camper ging.
De onze is net geen 7 meter, maar hij staat wel op een verzwaard chassis.
Als je er echt in gaat wonen heb je nu eenmaal meer spullen aan boord.
Ik zou zeker voor een groter rijbewijs gaan.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31963
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Bob Diesel »

Het echt :roll: wonen in de camper is bij ons niet doorgegaan omdat wij tijdens de centen crisis onze woning niet verkocht kregen
Daarna gezegd het is ons niet gegund , dus
De plannen aangepast

Desondanks toen wel ook 8 en 7 maanden gewoon in een 6 mtr camper geleefd
En elkaar niet naar het leven gestaan

Het hoeft dus niet groot te zijn ,als je elkaar maar de ruimte geeft


We reizen nog steeds 6 a 7 maanden per jaar
Maar hebben nu een vaste stek waar we ook van genieten als we er zijn
Zijn onder tussen ook 14 jaar verder en 2 kleinkinderen rijker😍😍
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Affinity »

Tja.Wat moet je toch 7 maanden in een caravan of camper of zelfs 1 jaar ???

Het is dus eigenlijk voor mensen zonder hobby's. Die bijna continu in hun stoel zitten ( na een rondje lopen of fietsen)

Daarna
Kun je een spelletje samen doen , elkaar aan kijken en wie eerst knippert heeft verloren......
of continu samen
op een smartphone of tablet kijken.....

Maar beetje vent heeft
diverse hobby's
Een grote garage aan huis, waar je lekker kunt rommel aan auto's en eventueel aan je camper. of andere dingen.
Andere mensen helpen in je omgeving, familie.. enz
Ook al je andere hobby's en sociale bezigheden, .....en vriendenkring, enz
Op feesten gaan , feestdagen....

Na 3 maanden, heb je er echt wel genoeg van. En mis je als man al je andere hobby's ed.ben dus je echte vrijheid !!

Dat is t dan.....voor t comfortabele hoef je het ook niet te doen. ( vrachtwagen met ingebouwde camper gaat nog wel, maar weer een gedoe om ergens welkom te zijn.

Niet echt iets voor de doeners onderons , met een sociaal leven.

Of je bent op de vlucht
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31963
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wonen en werken in een camper: ervaringen?



Bericht door Bob Diesel »

En daar ga je een ander voorschrijven hoe
Ze HUN :!: Leven moeten in vullen
Laat een ieder dat lekker zelf uit maken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie