Door Albanië: kanttekeningen

cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Door Albanië: kanttekeningen



Bericht door cdr »

We zijn nu in Albanië vanaf Griekenland. Wat een prachtige route door de bergen…. Totdat je de kustweg gaat rijden en daarvanaf het binnenland ingaat (deels) Gadverdamme door de dorpen. Dat iemand zo Zijn eigen nest kan/wil bevuilen. Brandende afvalhopen in de dorpen langs de weg Bulten afval langs de straten en in de beekjes. Heeeeel erg. De wegen zijn doorgaans ruk. Een lappendeken van gaten en reparaties. Natuur is prachtig. De bewoners verzieken het zelf doorgaans. De talloze zwerfdieren daargelaten.

43F7B7DF-E7A9-424B-916D-6B05FC065105.jpeg
43F7B7DF-E7A9-424B-916D-6B05FC065105.jpeg (133.31 KiB) 2409 keer bekeken
Laatst gewijzigd door cdr op za 10 sep 2022, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
roma
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Albanië doorgang



Bericht door roma »

Hardwerkende bevolking in het armste land van Europa. Een land in opbouw bovendien. Bevolking moet ook rondkomen na covid en met enorme prijsstijgingen. Kijk eens naar het gemiddelde inkomen en naar de dieselprijs.
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Albanië doorgang



Bericht door cdr »

Eens. Maar dat staat los van de enorme vervuiling. Heeft imo niets met inkomen te maken. Diesel nu idd hier 2,32. Overal. Maar daar ging t niet om. Inkomensstandaard heeft toch niets met vuilnishopen voor je deur. Langs de kust hebben ze de smaak wel te pakken, maar volgens mij is de doorstroomcapaciteit van de smalle kustweg te klein. Daarnaast in de kleinere dorpen geen mogelijkheid te parkeren. De ruimte is er gewoon niet en vooral smalle strandjes waar je geen toeristen op kwijt kunt. Maar goed. Dat is uiteraard begrijpelijk. Maar het ging om het afval en plastic overal! Bedelaars genoeg tegengekomen. Daar ben ik het mee eens. Contrast tussen rijk en arm is hier heel groot vinden wij. Kom je in een leeg vervallen dorp met afbraakwoningen staat er ineens een villa tussen. Gelikte huizen. Buiten het hek kom je direct weer het afval tegen. En de vreselijk slechte wegen (gevolg van armoe).
Yank75
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 27 mar 2022, 15:00

Re: Albanië doorgang



Bericht door Yank75 »

Net terug van een reis door Albanië. ze zijn hard aan t werken ook aan de kustweg. Jammer zelfs dat ze er tunnels zijn aan het maken etc. Een van de mooiste qua uitzichten kustweg van Europa. Met vergezichten om vervolgens weer af te dalen door de dorpjes naar zeeniveau. Qua vuiligheid is het niet veel anders dan zuid Italië Kroatië Griekenland overal in de zuidelijke landen ligt er teveel rotzooi langs de weg. Maak kennis met de bevolking die er wel iets van wil maken die zijn er genoeg. Geniet van de uitzichten en het eten. Over 5 jaar zal het toerisme daar ook enorm gegroeid zijn.

E1A05CA7-C15B-4B45-BFEA-209E495527E2.jpeg
E1A05CA7-C15B-4B45-BFEA-209E495527E2.jpeg (201.25 KiB) 2329 keer bekeken
Niemand realiseert zich hoe mooi het is om te reizen totdat men thuiskomt en zijn hoofd legt op zijn oude vertrouwde kussen.
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Albanië doorgang



Bericht door kampertjes »

Ja, die plastic troep. Maar kijk eens wat hier ligt bij de op en afritten van de snelwegen. WAAROM vraag ik me altijd af….
metatoon
Berichten: 9689
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Albanië doorgang



Bericht door metatoon »

Inderdaad waarom.Waarschijnlijk de onverschilligheid en stoer doenderij .
Beetje recessie misschien nog niet eens zo verkeerd.
Zelfs op de gekste plekjes kom je weer wat rotzooi tegen.
Als je iets van huis gevuld mee kunt nemen moet het leeg terug naar huis toch zeker kunnen.

En waarom moet het hier weer over verschillende treden ,voordat ook de blikjes op statiegeld systeem zijn
aangesloten ?

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Europe Flyer
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 9:09
Locatie: het mooie tukkerseland

Re: Door Albanië: kanttekeningen



Bericht door Europe Flyer »

Wij reden naar Griekenland heen via Servie en Noord Macedonie terug via Albanie, idd lig er in deze landen ontzettend veel troep langs de weg vooral veel plastic flessen en dergelijke, vooral de route naar het meer van Ohrid door een natuur gebied lag enorm vol met rotzooi, waarom ?? wel ontzettend mooie gebieden daar.
Ook Albanie is hier en daar prachtig en er word behoorlijk gewerkt aan de kust om er grote mega parken te bouwen of ze dat nu willen ? of het land echt arm is weet ik niet op de weg toch behoorlijk veel dikke Mercedes, BMW's, Audi's, Volvo's en ze rijden als idioten.
Oh ja, het vrij staan in deze landen is prima te doen hebben ons nooit onveilig gevoeld.
groeten van Bertram en Mariska.

-------------------------------------------------------
'' Het ware geluk bestaat slechts in de illusies die men zich daarover maakt.''
roma
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Door Albanië: kanttekeningen



Bericht door roma »

Europe Flyer schreef:
zo 11 sep 2022, 9:08
…… het vrij staan in deze landen is prima te doen…….
Waardoor er dus minder (westers) geld binnenkomt, wat juist zo bijdraagt aan de ontwikkeling van een land. En maar klagen.
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Door Albanië: kanttekeningen



Bericht door jepebe »

Hmmmm, ik ben er 18 en 17 jaar geleden geweest. Niet per camper maar met de fiets, maar toen ook soms wild gekampeerd. Erg interessant land, met enerzijds de ontworsteling aan grauw communisme en anderzijds de mediterrane sfeer. Uiterst plezierige bevolking!

Ik denk dat het nog steeds je gemiddelde ontwikkelingsland is. India, Noord-Afrika, Midden-Oosten, daarmee kan ik vergelijken. Volgens mij is er nauwelijks publieke vuilophaalservice, dat is meer iets voor welvarende landen. Daarnaast speelde toen een rol, zo vertelde een Albanees uit Duitsland me, dat je belasting moet betalen voor dergelijke diensten, en dat collectieve idee was volgens vele Albanezen te communistisch.

Toch een geval van de westerse consuptiegoederen wel hebben maar niet het Westerse systeem van afval afvoeren.

In het zuiden aan de kust, bij Sarande, vonden wij het toen erg toeristisch, maar dat meet je af aan eerdere ervaringen en we hadden er twee weken binnenland opzitten. Dat vonden wij het hoogtepunt. Berat, de weg van Tirana naar Elbasan, de kloof ten zuiden van Berat om te raften en Het meer van Ohrid, maar vooral de weggetjes ernaartoe.

Dat er zoveel gebouwd wordt, en geen fraaie gebouwen, is treurig als je van mooie kustwegen houdt, maar de Albanezen worden er vast rijker en welvarender van...

DE kustweg naar Albanie toe vonden wij overigens ook erg mooi! (Montenegro, Kotor, Zuid-Kroatie)
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Albanië doorgang



Bericht door MarceldeHoog »

roma schreef:
za 10 sep 2022, 20:15
Kortzichtige reactie. Hardwerkende bevolking in het armste land van Europa. Een land in opbouw bovendien. Bevolking moet ook rondkomen na covid en met enorme prijsstijgingen. Kijk eens naar het gemiddelde inkomen en naar de dieselprijs.
De Covid prijs stijgingen en de dieselprijs staan volledig los van de topic. Albanië was ook voor de Covid op sommige plekken al een grote afvalberg.

Waar het wel mee te maken heeft, is dat er geen goede ophaal dienst is, en daarnaast geen enkel besef van "dit is niet goed". Wellicht wel veroorzaakt door de lage levens standaard.

Zelf heb ik dit van dichtbij gezien op Flores (armste eiland in indonesie). Daar heb ik familie wonen die de armoede intussen ontgroeid zijn. We zaten met de in de auto, er werd een pak koekjes leeggegeten en de verpakking ging zo het raam uit. Toen ik daar wat van zei, was er echt verbazing: Ze begrepen gewoon niet wat daat slecht aan was. Geen Albanië, maar wel een inzicht in hoe anders mensen kunnen denken.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Door Albanië: kanttekeningen



Bericht door kampo »

Misschien tussendoor toch ook een paar normale foto's van Albanië.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Door Albanië: kanttekeningen



Bericht door jepebe »

Die gekleurde huizen in Tirana hebben een leuk verhaal: Een burgemeester uit de jaren 90 (Ik meen Edi Rama) vond dat de stad er dramatisch bijlag (klopt ook) en liet weten dat niet alles platgegooid kon worden mar dat er ene poging gedaan kon worden om de gebouwen een beetje op te fleuren. BEst apart! Kan soms schokkend zijn als je een binnenplaats oploopt, slechts de voorgevel is in vel gevallen gepimpt.

Is die tweede foto Berat? Prachtig!

En die ronde bunkertjes waren nodig omdat president Hoxha ervan overtuigd was dat alle nucleaire vuurkracht van Oost en West op Albanie gericht was, die bunkertjes moesten de bevolking beschermen.

Er is ondermeer geprobeerd om ze een tweede leven te geven als champignonkwekerij...
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Door Albanië: kanttekeningen



Bericht door kampo »

@Jepebe
Waauw :thumbup:
Dan ga ik nog even verder met topic kapen door foto's te plaatsen van weinig vervuilde plaatsen in Albanië.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Door Albanië: kanttekeningen



Bericht door Joske »

Een aantal jaren terug heb ik onderstaande foto van een ex Utrechtse stadsbus gemaakt in Elbasan, zuid van Tirana.
En vwb vervuiling:
Ik stond in Berat bij een hotel langs de rivier.
Ik zie aan de achterzijde van dit hotel een medewerker met een forse zak verschijnen.
Hij liep naar de rivier en middels een grote zwaai was hij van zijn vuil verlost.....

Jammer dat Camping Albania van de fam Wesseling er niet meer is.
Naar verluidt vanwege problemen met de overheid.
Camping Albania
Deze camping en daarnaast de overnachtingsplaatsen liggen in het noorden van Albanië. Het ligt in het dorpje Barbullush en valt onder de gemeente Bisha. De eigenaren van de camping zijn Nederlanders. Ze zijn hier in 2004 met hun kinderen naar toe verhuisd en zijn in 2009 de camping gestart. Hier was erg veel animo voor en daarom is de camping in 2010 uitgebreid naar 60 campingplaatsen. Toen ik daar in 2016? nog een keer langs ging waren ze dicht.....

Afbeelding
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie