Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
sagittarius
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 12:32
Locatie: Wherever I lay my hat

Re: Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?



Bericht door sagittarius »

Die informatie over het heb ik gegeven op 13 april 2021 in het onderwerp “ Bijna keuring ! En twijfel over de gasfles “ pag 2. Zie handboek " Regelgeving Algemene Periodieke keuring " van de RDW
Brandstofsystemen
Artikel 5.2.9
Actuele regelgeving
Laatst gewijzigd: 01-01-2021
Hobby 650 ---- Fiat Ducato 2.5 TDi
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?



Bericht door tonic »

TestCase schreef:
do 08 sep 2022, 16:44
Bij mijn garage staan ze er op dat ik de sleutel van de gaskast meegeef want anders geen APK, de controleur kan er om vragen.

Kan ik een verwijzing/link van die APK Keur text betreffende de gastank krijgen? Die 'discussie' wil ik wel eens aangaanAfbeelding

//Kees
Zie het 2de bericht in dit topic. Die tekst is gekopieerd uit de regelgeving
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?



Bericht door TestCase »

Ok met het artikel nummer kom ik er ook wel!

Punt is, het is zo'n gedoe om de juiste sleutel uit de hele bos los te maken. Alle sleutels willen ze ook niet alleen de relevante. Begrijp ik ook weer wel.

Dank.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?



Bericht door jan- »

Hier nog de link van sagittarius: viewtopic.php?t=8475774&start=18

Bij mijn vorige camper vroegen ze wel vaak naar de sleutel van het woongedeelte. Want daar moeten ze zijn om te checken of dat van binnenuit te openen is. In het begin gaf ik de reservesleutel, maar die werkte alleen op de voorste portieren.

Vervolgens vroegen ze waar mijn gasfles zat, want die konden ze in dat kleine campertje niet vinden. Ik gebruikte zo'n koffer gastoestel op die spuitbussen. Omdat ik bij verschillende garages de APK liet doen, is het mij ook meerdere keren gevraagd. Uiteindelijk regelde ik het allemaal bij het aanbieden van mijn auto.

In mijn vorige personenauto op LPG heeft een garage wel eens goede beurt gemaakt. Ze schroeven het deksel los waar de aansluitingen op de tank zitten en snuffelen dan met een gas detectie apparaat en die ging af. Bleek ergens een scheurtje te zitten in de gasvulaansluiting. Dus dat het allemaal maar een wassen neus is, vind ik maar betrekkelijk.

Achteraf gezien heb ik bedacht dat je met zo'n koffergastoestel wel moet uitkijken: Als de vlam uitwaait, zit er geen beveiliging op. Maar als die uitwaait, heb je blijkbaar genoeg ventilatie. Alleen als iemand b.v. even de deur open doet, kan het een probleem worden. Hier kwam ik pas achter doordat mijn huidige gastoestel in mijn camper wel deze beveiliging heeft en dan ga je toch beter nadenken. Overigens heb ik die beveiliging thuis ook niet. En mijn huis staat er nog steeds, dus zo groot is het probleem ook weer niet.

Heb wel eens gehad dat ik gas rook doordat zo'n gasbusje ergens tegenaan kwam. Dus het is belangrijk om altijd die dop er op te doen als je zo'n gasbusje opbergt. Ook bij een verfspuitbusje is dat handig, kwam ik laatst achter.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?



Bericht door ducati 900 »

Er zijn weinig garage s met een gassnuffelaar.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?



Bericht door tonic »

Daar gebruiken ze dan de CO meter voor!! Een verhoogde HC geeft dan de lekkage aan. Verplicht bij de keuring van een LPG auto.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?



Bericht door ducati 900 »

Daar gaat dit niet over.
HC kan aangeven dat er een vacuumlek is in het inlaat traject maar niet
bij de tank of vulslang.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?



Bericht door tonic »

Nee niet in de uitlaat dat ding.
Bij de APK worden LPG lekkages aan de tank/leidingen/koppelingen zichtbaar gemaakt door gebruik te maken van de CO meter.
Met de probe langs de onderdelen en dan de HC controleren. Loopt de HC op dan is er een LPG lekkage.

Zoals beschreven in de APK bijbel:

Visuele controle, terwijl de personenauto zich met draaiende respectievelijk niet-draaiende motor boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Indien de motor is uitgerust met meer dan één brandstofsysteem, wordt de controle op lekkage, indien mogelijk, uitgevoerd op alle brandstofsystemen.
Een installatie voor een al dan niet tot vloeistof verdicht gas wordt gecontroleerd met behulp van apparatuur dat lekkage vaststelt, waarbij het contact moet zijn ingeschakeld.

De CO meter valt onder de apparatuur dat lekkage vaststelt
PE1OPQ Theo
Berichten: 4580
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Volgens mij is het zo, wat niet weet wat niet deert bij de APK.
Als de keuring niet weet dat er een gas fles is, dan is er ook niets te keuren.
En wie zegt dat er ergens een fles is? Bij mij zitten ze in de bankjes en aanrecht kastje.
Mijn garage zegt dat hij geen inspectie uitvoert om te zoeken naar flessen, om dan een camping fles aan te treffen.
Welke niet aangesloten is, want ik heb de koppeling er af gehaald, anders past het niet als ik hem opberg.
De regels hier om zijn helder, mag niet lekken en moet vast zitten.
Helder toch?

Theo
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?



Bericht door jan- »

Er staat inderdaad geen verloopdatum op de fles. Even dacht ik dat op het certificaat wel een 10 jaar termijn was opgegeven, maar dat was alleen maar hoe lang de documentatie in de fabriek bewaard werd. Ik zet hem gewoon met de bestaande spanbandjes vast. Inschroefmoeren of rampamoeren in de houten vloer zal vast niet stevig genoeg zijn en ik heb ook geen zin om hiervoor in de metalen bodem van de bus te boren. Maar goed dat bij de APK de datum niet gecontroleerd hoeft te worden, want anders krijg je misschien discussie of die in 2022 geproduceerd is of tot 2022 geldig zou zijn. De inhoudsmeter lijkt me niet erg nauwkeurig.
Bijlagen
DSC03033 (Middel).JPG
DSC03033 (Middel).JPG (155.78 KiB) 528 keer bekeken
DSC03031 (Middel).JPG
DSC03031 (Middel).JPG (115.6 KiB) 528 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie