Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?



Bericht door jan- »

Sorry, weer een LPG vraag:

Zat topics over LPG door te lezen (daar kan je wel even zoet mee zijn), maar dit was ik nog niet tegengekomen:

https://www.obelink.nl/campko-30-liter- ... stank.html
Als ik het goed begrijp is er na 10 jaar geen dure herkeuring nodig maar wordt deze met de APK meegekeurd. Zie https://www.gaswinkel.com/product/vaste ... mologeerd/
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan je deze ook overzetten naar je volgende camper?

Ik weet overigens dan niet wie de datum in de gaten houd van die LPG flessen met een keuringsinterval van 10 jaar. Alleen de verzekering? Of de politie bij een controle? Dus dan zou je hem ook met de bestaande sjorbandjes vast kunnen maken. Of kijken ze bij de APK naar het 67r keurmerk?
Laatst gewijzigd door jan- op wo 07 sep 2022, 0:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Vaste LPG tank zonder herkeuring



Bericht door tonic »

Dat noemen we een beetje misleidende informatie.
Het volgende staat in de APK bijbel:

Brandstofsystemen mogen geen lekkage vertonen.
Toelichting :
Beoordeling alle brandstofsystemen (inclusief de kookinstallatie)
De controle van het brandstofsysteem voor het koken, controleert u voor zover dit mogelijk is. Staat de gasfles in een afgesloten kast en kunt u de kast niet openen? Dan controleert u de gasfles niet U hoeft geen onderdelen te demonteren voor de beoordeling. De beoordeling van de gasfles en de leiding bestaat uit datgene wat op eenvoudige wijze is te controleren, zonder demontage. De gasfles hoeft niet aanwezig te zijn. De leeftijd van de gasslangen is geen APK-aspect.

Samengevat de gasfles moet deugdelijk vast staan als hij aanwezig en bereikbaar is.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vaste LPG tank zonder herkeuring



Bericht door ducati 900 »

Bij de keuring ben je de sleutel van de gasbun kwijt.
Naar de keuringsdatum van een Lpg tank wordt niet gekeken, ook niet naar die van de aandrijving.
Alles moet inderdaad zoals Tonic al aangeeft deugdelijk zijn, er mag bijvoorbeeld geen
Putcorrosie in de tank aanwezig zijn.
Leeftijd van de vulslang en evt andere slangen wordt ook niet naar gekeken.
Maar misschien moet ik nu weer een eigen topic openen?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Vaste LPG tank, geen herkeuring nodig.



Bericht door Peter LMC »

Het klopt toch wat ze schrijven lijkt me.

Citeer.
Deze vaste Campko 67R gehomologeerde LPG gasfles – 30 liter is geschikt voor permanente inbouw in het voertuig, waarna herkeuring van de fles niet meer nodig is. Deze gasfles wordt vervolgens mee gekeurd met de APK.

De montage geschied door 4 bouten in de bodem van de gaskast, dus geen er is geen klemband nodig. De voorgemonteerde kraag (hoogte zonder kraag 55 cm) kan worden losgeschroefd om zo ruimte te besparen.

Als deze vastgeschroefd zit dan is het toch hetzelfde als een LPG tank. Die wordt na 10 jaar ook niet herkeurd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Vaste LPG tank, geen herkeuring nodig.



Bericht door Peter LMC »

Maar nu ik de link nog eens goed bekijk lijkt deze LPG fles wat betreft de appendages wel
verdacht veel op de BRC gastank die er af fabriek onder mijn Mirage hing.
Deze wilde ik laten herkeuren (in Veghel) maar daar wilde men er gezien de appendages niet aan beginnen.
Dus ik vraag me nu af of deze tank wel herkeurbaar is. :crazy:
Of men deze dus wel ergens wil herkeuren. :?:
Die van mij heb ik uiteindelijk maar weggegooid en een compleet nieuwe er onder gehangen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Vaste LPG tank, geen herkeuring nodig.



Bericht door jan- »

Waarom wou je hem dan herkeuren? Stond er een geldigheidsdatum op de tank?
Peter LMC schreef:
wo 07 sep 2022, 9:27
Als deze vastgeschroefd zit dan is het toch hetzelfde als een LPG tank. Die wordt na 10 jaar ook niet herkeurd.
Dus als je een LPG fles vast schroeft (b.v. zoals in het plaatje hieronder), is een herkeuring niet nodig? Of hangt het er vanaf of er een geldigheidsdatum of de fles staat?
Bijlagen
double-wall-bracket-gas-tank-bottle-travelmate-11-kg-stainless-steel.jpg
double-wall-bracket-gas-tank-bottle-travelmate-11-kg-stainless-steel.jpg (90.55 KiB) 1090 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Vaste LPG tank, geen herkeuring nodig.



Bericht door Peter LMC »

Ja op een LPG tank ( voor motor gebruik) staat ook een keuringsdatum.
Maar op de foto is het een vaste montage, zonder gereedschap niet te verwijderen.
Maar je kan hier verder niet zien hoe de rest van de bevestigingsbanden gemonteerd zijn.
En voor de bevestigingsbanden zijn ook regels voor bij LPG inbouw.
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 199
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Vaste LPG tank, geen herkeuring nodig.



Bericht door rzwiebel »

Peter LMC schreef:
wo 07 sep 2022, 9:27
Citeer.
Deze vaste Campko 67R gehomologeerde LPG gasfles – 30 liter is geschikt voor permanente inbouw in het voertuig, waarna herkeuring van de fles niet meer nodig is. Deze gasfles wordt vervolgens mee gekeurd met de APK.
Wie zou er geljk hebben, de Minister bij beantwoording van vragen in de 2e Kamer of de (belanghebbende) gaswinkel.com?
Antwoord van de Minister op vragen in het kader van de vierde tranche Activiteitenbesluit Milieubeheer:
“Het wordt niet mogelijk gemaakt om bij een LPG-tankstation alle vast gemonteerde tanks te vullen (dus niet voor aandrijving, maar bijvoorbeeld alleen voor verwarming of bakken en braden). Er is namelijk geen keuringsregime voor deze installaties."
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Vaste LPG tank, geen herkeuring nodig.



Bericht door rongreven »

Een minister heeft bij voorbaat al geen gelijk.
Die heeft er ook achteraf geen actieve herinnering aan. :mrgreen:
Groet, Ron Greven
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vaste LPG tank, geen herkeuring nodig.



Bericht door AadenAnke »

Sommige Ron eeeuuh misschien wel de meeste maar er zijn er ook met een zeer goed geheugen :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Vaste LPG tank, geen herkeuring nodig.



Bericht door rongreven »

De laatste met een goed geheugen is gisteren opgestapt.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?



Bericht door jan- »

Het ging er mij (en gaswinkel.com) niet om of je dan in Nederland zelf bij een tankstation mag tanken, maar of de tank een max. houdbaarheidsdatum heeft.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?



Bericht door dedruivenplukker »

Geen antwoord op je vraag, dat zal de verkoper wel weten, maar ik had een onderbouw tank die 30 jaar in gebruik is geweest.
Wel heb ik regelmatig de inhoud vervangen.
De tank werd bij de tweejaarlijkse APK keuring nagekeken op bevestiging en putroest.
De tank is uiteindelijk vervangen voor een groter en nieuwer exemplaar en doet nu dienst in het tuinhuisje om af en toe een kopje thee te maken.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Vaste LPG tank: geen herkeuring nodig?



Bericht door TestCase »

Bij mijn garage staan ze er op dat ik de sleutel van de gaskast meegeef want anders geen APK, de controleur kan er om vragen.

Kan ik een verwijzing/link van die APK Keur text betreffende de gastank krijgen? Die 'discussie' wil ik wel eens aangaan

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie