Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Deesse
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 jan 2022, 17:42

Re: Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten



Bericht door Deesse »

Dank Jan,
ik heb inderdaad gemeld dat het een zelfbouwcamper is die ik heb overgenomen.
helaas hebben we nog niet hét antwoord op mijn vraag, alhoewel de link van Jan (Zie ook viewtopic.php?t=8476861&start=16) duidelijk ook over dezelfde vraag gaat.
In deze discussie lijkt men de D+ gevonden te hebben, maar of daarmee ook de oplossing gevonden wordt??

Nu heb ik vandaag bij een camperbouwer meer uitleg gekregen wat hier aan de hand is en waarom het in mijn geval zinloos is om op zoek te gaan naar die D+.
Op internet heb ik nu ook een uitleg met dezelfde strekking gevonden.
Dus, dit is wat ik nu ontdekt heb:

Het onderscheid wordt gemaakt in de al dan niet aanwezige "slimme" dynamo in de bus.

Oudere dynamo's hebben inderdaad een D+ die alleen spanning geeft als de motor loopt, maar die dynamo's geven dan ook altijd een hogere spanning af waardoor de startaccu opgeladen wordt. Door de D+ aan te sluiten op het elektroblock wordt een relais dichtgezet die alleen de spannig naar de HH accu doorzet als de dynamo stroom levert. Als dit niet via het elektroblok en de D+ aansluiting geregeldwordt, moet je inderdaad een Cyrix of zelfverzonnen relais tussenvoegen.

Ongeveer vanaf 2011 zijn bij euro 5 en 6 motoren een "slimme" dynamo standaard in de auto.
Op de website van VCTRADE.NL trof ik samengevat deze uitleg aan:
.....Wanneer je een voertuig hebt dat voldoet aan de euro 5 of euro 6 norm laat het voertuig tijdens het rijden de spanning van de accu zakken, dit om brandstof te besparen. Wanneer je op de motor afremt schakelt de dynamo in en laadt de accu. Dit kan alleen maar wanneer de startaccu niet al vol zit, vandaar dat het voertuig tijdens het rijden de spanning in de startaccu laat zakken. Het gevolg is dat de spanning van de startaccu niet hoog genoeg is om de huishoudaccu te laden. Wanneer je toch de accu wilt laden tijdens het rijden heb je een DC-DC omvormer nodig......
Dat klinkt heel logisch. Het verklaart mijns insziens dat het zinloos is om doormiddel van een relais of op welke andere manier dan ook -op de oude wijze- een verbinding tot stand te brengen, immers de spanning in de startaccu is niet hoog genoeg om de huisaccu (volledig) op te laden.

Mijn conclusie:
De HH accu laden via het elektroblock middels een D+ aansluiting of een (cyrix)relais is alleen bestemd voor de oudere auto's met het oude type dynamo.
De HH accu laden bij een auto met "slimme" dynamo (met name euro 5 en euro 6 motoren) kan alleen als je de lagere spanning in de startaccu omvormt naar een hogere spanning voor de HH accu. Dat is op te lossen met een DC-DC omvormer.

Maar mijn volgende vraag is dan of de DC-DC omvormer ook voorkomt dat de startaccu mee leegloopt als de motor niet loopt en je wel stroom verbruikt uit de huisaccu?? Welke omvormers zijn geschikt voor het beoogde doel en hoe groot moet die dan zijn? ik heb de vraag ook al bij VCtrade gesteld en zal het antwoord later hier delen.

(en we staan staan natuurlijk open voor zinvolle aanvullingen en verbeteringen!)
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten



Bericht door myway »

Deesse schreef: Ongeveer vanaf 2011 zijn bij euro 5 en 6 motoren een "slimme" dynamo standaard in de auto.
Op de website van VCTRADE.NL trof ik samengevat deze uitleg aan:
.....Wanneer je een voertuig hebt dat voldoet aan de euro 5 of euro 6 norm laat het voertuig tijdens het rijden de spanning van de accu zakken, dit om brandstof te besparen. Wanneer je op de motor afremt schakelt de dynamo in en laadt de accu. Dit kan alleen maar wanneer de startaccu niet al vol zit, vandaar dat het voertuig tijdens het rijden de spanning in de startaccu laat zakken. Het gevolg is dat de spanning van de startaccu niet hoog genoeg is om de huishoudaccu te laden. Wanneer je toch de accu wilt laden tijdens het rijden heb je een DC-DC omvormer nodig......
Dat klinkt heel logisch. Het verklaart mijns insziens dat het zinloos is om doormiddel van een relais of op welke andere manier dan ook -op de oude wijze- een verbinding tot stand te brengen, immers de spanning in de startaccu is niet hoog genoeg om de huisaccu (volledig) op te laden.

Mijn conclusie:
De HH accu laden via het elektroblock middels een D+ aansluiting of een (cyrix)relais is alleen bestemd voor de oudere auto's met het oude type dynamo.
De HH accu laden bij een auto met "slimme" dynamo (met name euro 5 en euro 6 motoren) kan alleen als je de lagere spanning in de startaccu omvormt naar een hogere spanning voor de HH accu. Dat is op te lossen met een DC-DC omvormer.)
Dit is niet juist.
Mercedes was in 2012 de eerste die dat hebben toegepast.
Fiat heeft het tot één jaar geleden niet gedaan
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten



Bericht door DJSmiley »

Euro5 en 6 zijn geen garanties voor wel of niet.

Het is slechts een indicatie dat het dan aanwezig KAN zijn.

Of dat zo is is een 2e, per merk/model kan dat anders zijn. En er zijn campers waarbij het basischassis als bedrijfswagen wel een slimme dynamo heeft, maar de aan camperbouwers geleverde versie niet
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 16 sep 2022, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten



Bericht door veetee »

myway schreef:
vr 16 sep 2022, 22:07
Dit is niet juist.
Mercedes was in 2012 de eerste die dat hebben toegepast.
Fiat heeft het tot één jaar geleden niet gedaan
Mijn Toyota RAV4 bj 2006 had dat al...
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten



Bericht door myway »

Een intelligente dynamo??
Bij personenauto’s weet ik dat niet.
Bij bussen die gebruikt worden voor campers weet ik dat wel.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten



Bericht door myway »

Overigens staat hier nog ergens op het forum dat ik bij fiat Nederland bezig ben geweest om te weten wanneer hun dat hebben toegepast.
Ze deden daar nogal terughoudend over, na later blijkt was dat niet zo vreemd.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten



Bericht door amigob2 »

mijn 2010 Sprinter heeft al een lin bus dynamo
In WIS staat ook dat mijn bus volledig Euro 5 is, maar was nog niet nodig in 2010 en is dus als Euro 4 geregistreerd.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten



Bericht door kampo »

@deesse

Ook dit even lezen...
viewtopic.php?t=8459843

Je zit op het juiste pad met je omschrijving.
ik zou het als volgt willen aanvullen:
Een voertuig met een slimme dynamo kan je herkennen aan het aanwezig zijn van een shunt op de min pool van de startaccu.
D+ wel of niet aanwezig is weer een ander verhaal. Sommigen beweren dat die niet aanwezig is op hun 2012 voertuig...omdat ze hem niet gevonden hebben. De D+ kan ofwel vanuit de dynamo komen ofwel vanuit een ECU. Terug te vinden, bv in de zetelvoet of op een andere plaats. Kijk op het electrische schema. Bij sommige moderne voertuigen moet je een D+ bij bestellen, onder de vorm van een programmeerbare opbouwersmodule. Daarmee kan je nog veel meer signalen aftakken zoals inschakelsignaal van PTO om bv een aggregaat aan te sturen en daarbij het stationair toerental verhogen.


Een DC/DC booster kan je aan uit zetten
- op spanning
- met een D+ signaal (of als het niet anders gaat een +15)
- met een trillingssensor die aangeeft dat de motor draait.
Voor de in en uitschakeling kan je een tijdsvertraging instellen.
... maar niet bij alle merken/modellen.

De 2de foto is een Fiat Ducato
De laatste foto is van de instel mogelijkheden op een Victron Buck Boost (100/50 A op een 24V voertuig)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
ribsters
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten



Bericht door ribsters »

en als ik nou de hh-accu ook wil gebruiken om de startaccu te helpen als hij niet genoeg spanning meer heeft om de motor rond te draaien? in noodgeval dus
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten



Bericht door kampo »

Met een LFP accu en Booster ertussen gaat dat dus niet meer. Is 1 van de grote nadelen.
De oplossingen bestaan wel. Een dik overbruggingscircuit maken met 400A hoofdschakelaar voor die noodstart.
Niet doen op een 200A BMS...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten



Bericht door Kroppie »

en wat in een nog groter noodgeval als ze alle 2 leeg zijn?
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten



Bericht door kampo »

:-B
Pedalen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10184
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten



Bericht door Peter LMC »

En wat is er mis met een setje startkabels bij hebben. :?:
En gewoon even hulp vragen aan iemand.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheiden start- en huishoudaccu: D+ aansluiten



Bericht door Kroppie »

niets mis mee
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie