Een voertuig met een slimme dynamo kan je herkennen aan het aanwezig zijn van een shunt op de min pool van de startaccu.
Je stopt er ook nog foto's bij.
Nu begin ik dus helemaal te twijfelen of ik wel een "slimme" dynamo heb. Het is mij wel eerder verteld maar ik heb geen extra shunt op de min-pool.
Er hangt wel een heel blok aan de plus-pool met diverse aansluitingen en weerstanden.
klopt mijn beleving?
Is er nog een andere methode om te bepalen of het een "slimme" dynamo betreft?
De + box zijn geen weerstanden maar is een zekeringhouder.
Zowel het type accu (op het oog) als het gebrek aan een shunt op de massa doen mij sterk vermoeden dat je geen slimme dynamo hebt.
Ik zie een vrije zekeringpositie, net onder het rode kabeltje (naast de rode zekering)
daar kun je mooi die aansluiting netjes op maken met een midi zekering. De losse benodigde boutjes heeft wout (Sunnyvan) liggen, ik heb ze eventueel ook wel.
duidelijk maar ook jammer, dan ben ik dus weer terug bij af.
Ik zie een vrije zekeringpositie, net onder het rode kabeltje (naast de rode zekering)
daar kun je mooi die aansluiting netjes op maken met een midi zekering.
Begrijp ik je goed dat je bedoelt dat ik onder het rode en zwarte draadje een extra zekering moet plaatsen, en dat die dan via die zekering naar de schaudt (aanduiding +startaccu) moet.
Dan moet ik nog steeds de D+ vinden om op de Schaudt aan te sluiten, om het relais te bedienen, toch?
Klopt, daar een mooie midi zekering in en een voldoende dikke kabel (60A / 16mm2) en naar je EBL.
En ja, je moet nog een D+ vinden. Die kun je uit de kabelboom vissen (even zoeken in Elearn voor jouw specifieke model) of een D+ simulator nemen.
Alternatief is een DCDC lader installeren. Dan kun je de accu helemaal perfect opladen en ben je ook voorbereid op eventuele upgrade naar lithium. De Victron's hebben een motordetectiefunctie waardoor je geen D+ nodig hebt.
Heb je nu een koelkast die automatisch omschakelt tijdens het rijden? Dan zit daar mogelijk ook al een D+ aangesloten (of contact) en kun je die kabel indien gewenst gebruiken
En zoals eerder aangegeven, je kan de D+ ook simuleren door een tijdrelais via het contact te laten schakelen. Dat werkte bij mij prima. Ik kon ook geen D+ signaal vinden.
Bijlagen
Screenshot 2022-09-22 at 22-13-27 1.18€ 47% OFF Tijdrelais Module Timer Relais Timer Switch Board 12V Dc 0 60S Verstelbare Switch Board Timing turn Off Board Relais - AliExpress.png (307.71 KiB) 1593 keer bekeken
dankjewel allemaal voor de hulp.
Mijn probleem is opgelost.
Ik kon welliswaar de D+ bij de dynamo aftakken maar dan moest ik ook nog 2x 3m dikke draad aanleggen tussen het elektroblock en de accu's.
Door een scheidingsrelais (ebay: Spannungsgesteuertes Batterie Trennrelais) aan te brengen tussen de start en de HH accu. heb ik niet meer dan 50 cm draad nodig. Het relais maakt contact als de spanning boven de 13,3 Volt komt, dus alleen als de motor draait. Na het afzetten van de motor gaat het relais weer na 10 seconden uit.
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.