Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Heidi69
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 17 jul 2022, 10:33

Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack



Bericht door Heidi69 »

ik heb weer een idee en jullie reality check nodig ;;-) :lol:

Mijn plan is om vaak vrij te staan en daarom wil ik graag het hele dak vol leggen met zonnepanelen die dan mijn accu's kunnen opladen. Maar ik hou ook van licht en uitzicht en een groot dakraam boven mijn bed zou erg leuk zijn. En ja, ik weet dat dat warm kan worden maar dat is de consequentie.
Veel zonnepanelen, een Maxxfan, een kleine ventilator voor de douche en een groot dakraam is redelijk onverenigbaar natuurlijk. Maar nu zag ik een paar dingen op internet die in mijn hoofd een ideale combinatie vormen. Ik zie op mijn busdak een opklapbaar rek voor me, dat ik opklap als ik op een staanplaats ben. Door het opklappen zijn dan het dakraam en de ventilators vrij. Het uitzicht door het dakraam zal geen 100% zijn maar de lichtinval wel én het kan open. Dat is ook fijn.
Is dat wat en zou er ook een bedrijf zijn die zoiets kan maken?
Heidi (vrouw, 53) en Nova (hond, 5) uit Maastricht willen op pad :)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack



Bericht door veetee »

Dat zou best een aardig idee kunnen zijn, je kunt het bijvoorbeeld naar een kant laten scharnieren zodat je zonnepaneel optimaal op de zon gericht staat en het dakluik open kan bij stilstand, bij rijden klap je het paneel naar beneden over het luik/raam.

Een beetje "l*llige" tekening, maar voor het idee:

4F503FD7-8F91-4E8B-AEF2-B655FFB23048.jpeg
4F503FD7-8F91-4E8B-AEF2-B655FFB23048.jpeg (54.88 KiB) 814 keer bekeken
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack



Bericht door DucatoDolf »

Hier ben ik op het moment mee bezig :-B Ik wilde een rek boven mijn hefdak maken met zonnepanelen. Inmiddels wordt het hefdak compleet vervangen door de nieuw getekende totaal oplossing. Ik maak een nieuw hefdak met zonnepanelen dak waar tussen surfplanken en/of SUP's kunnen opgeborgen worden.

Staat pas voor van de winter op de planning. Maar met een goede tekening (maten er bij) kun je alles laten maken bij een staalbouwer. Eventueel kunnen die ook wel een tekening maken, maar elk uurtje wat zij voor je bezig zijn betaal je natuurlijk.

Hefdak.jpg
Hefdak.jpg (78.42 KiB) 810 keer bekeken
Is het trouwens een idee dat je al je vragen gewoon in een eigen topic stelt? Het wordt best rommelig zo en niet iedereen weet nu over welke plannen je het allemaal hebt.
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack



Bericht door Camperbassie »

Je kunt je dakraam onder je zonnepanelen plaatsen. De panelen kun je zijdelings laten schuiven. Staan wel voorbeelden op het forum.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack



Bericht door tranny »

Afgelopen zomer heb ik op een kampeerbus hiervoor een constructie gezien die vergelijkbaar met de constructie van een meerzijdige kiepaanhanger.
Hier zaten 5 zonnepanelen in een frame gemonteerd waarbij op elke hoek van het frame een kipperhouder gemonteerd was die kon scharnieren op de op het busdak aangebrachte kipperkogels.
Ik vond het best wel een mooie oplossing, het frame met zonnepanelen kon hiermee simpel in 4 richtingen (voor/achter/links/rechts) gericht worden door 2 borgpennen te verwijderen.

Even opgezocht, deze dingen dus:
https://www.noyens.be/webshop/index.php ... 100-detail
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack



Bericht door kampo »

Heb je nu niet te veel fantasie ?
Natuurlijk is het wel leuk en werd het al eens ergens ooit gedaan.
Maar zo geraak je heel ver af van een realistische camper die binnen je budget, energie en andere persoonlijke mogelijkheden past. Ik wil daarmee niet zeggen wat een ander moet doen maar zou vooral focussen op bekende en meer standaard oplossingen. Dat is echt al moeilijk genoeg voor een eerste camper.

En eeuh... als je een bedrijf vraagt naar zo een maatwerk dan is het vaak onbetaalbaar.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack



Bericht door DucatoDolf »

Dat is ook zo.

Ik denk dat je met een kleiner paneel ook genoeg kan hebben. Maatje van mij heeft zijn paneel, dakramen en ventilator bewust aan 1 zijde van de bus gemaakt want op de andere ligt ook nog een surfplank. Alleen een koelkast en wat telefoonladers verbruiken ook niet zo veel.

Dat ik het anders doe, komt omdat ik überhaupt in de knoop raak met het hefdak.
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack



Bericht door Camperbassie »

Groot dakraam betekent ook veel warmte naar binnen wat je echt niet wilt zomers en iets om het donker te maken is ook weer extra budget. Tel bij een dakraam lekkage op want een bus heeft allemaal ribbels en je hebt het begin van je zelfbouw ellende.

Ben het met Kampo eens, mooie droom maar ga maar eens rekenen dan valt het vaak behoorlijk tegen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack



Bericht door HoK »

YoutubeKLIK!

Hier is een systeem gemaakt wat ook goed uitgelegd is hoe deze gemaakt is. Het is indrukwekkend wat ze gemaakt hebben.

Wat ik me wel afvraag, waarom wil je het kantelbaar maken. Is het doel zoveel opwekken dat je nevernooit zonder stroom is of is het handiger om te investeren in een wat ruimere accucapaciteit waardoor je meer buffer hebt. Of zitten er wat inefficiënte apparaten in jouw systeem?
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack



Bericht door JMD »

Is maar net wat je wilt naar mijn idee. Ik heb 1 zonnepaneel 320 Wp en AGM-accu 220 Ah en kan 5 dagen vrij staan in de schaduw...
Dus ja wat wil je nog meer!?
Gebruikersavatar
Heidi69
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 17 jul 2022, 10:33

Re: Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack



Bericht door Heidi69 »

DucatoDolf schreef:
ma 05 sep 2022, 16:38
Is het trouwens een idee dat je al je vragen gewoon in een eigen topic stelt? Het wordt best rommelig zo en niet iedereen weet nu over welke plannen je het allemaal hebt.
Op dat idee was ik nog niet gekomen maar ga ik doen. Hoef ik zelf ook niet steeds te zoeken :-B
Heidi (vrouw, 53) en Nova (hond, 5) uit Maastricht willen op pad :)
Gebruikersavatar
Heidi69
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 17 jul 2022, 10:33

Re: Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack



Bericht door Heidi69 »

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Voorlopig zijn het nog theoretische gedachtenoefeningen want ik ben nog aan het uitknobbelen wat er precies kan van de zaken die ik zou willen.

De tekening is inderdaad zoals mijn idee is. Dat Youtube filmpje is geweldig, het kan zelfs elektrisch. Ik dacht aan gasveren. Youtube kwam met nog meer suggesties dus ik ga ik allemaal nog bestuderen. Ook de hefdak uitvoering is mooi bedacht. Zoiets dus maar dan zonder hefdak. Als dit plan een blijvertje is ga tegen die tijd eens informeren bij een staalbouwer.
De panelen naar de zijkant of voorkant is ook een idee maar ik vraag me af of dat niet onstabieler en dus kwetsbaarder is dan deels rechtop. Ga ik eens over nadenken. Het idee met de kipperhouder en -kogels klinkt ook goed. Hou ik in mijn achterhoofd.
Fantasie oftewel verbeeldingsvermogen is een mooi ding. Daarmee verbreed je je horizon. De realiteit is vaak net iets minder breed vandaar mijn vraag om een realitycheck. De standaard oplossingen voldoen helaas niet in mijn situatie want anders had ik me al deze de moeite kunnen besparen en een kant en klare camper gekocht. Ik heb er ondertussen heel wat bekeken en dat gaat hem echt niet worden. Helaas is de consequentie van mijn voorkeuren en ideeën dat de uitvoering wat ingewikkelder en duurder wordt. Het zij zo. Voor mij is het belangrijker dat mijn bus zoveel mogelijk wordt zoals ik hem in mijn hoofd heb. Voorlopig ben ik nog alle opties aan het bekijken zodat ik weloverwogen een beslissing kan nemen of beter gezegd, een paar honderd beslissingen want er moet over heel wat zaken nagedacht worden. Ik ben een overzicht aan het maken en ik zit al op romanformaat qua aantal pagina's.
Ik weet nog niet precies wat ik nodig ga hebben qua zonnepanelen. Op het moment ben ik bezig met een overzicht te maken van alle elektrische apparaten die nodig/leuk/handig zijn. Ik heb een mooi schema waar ik het vermogen invul en dan rolt er uiteindelijk het benodigde vermogen uit. Met als uitgangspunt dat ik een aantal dagen vrij wil kunnen staan, een week, misschien wat langer, kan ik dan uit (laten) rekenen wat ik aan panelen en accu's nodig heb.
Gelukkig heb ik geen surfplank, zou het hele verhaal nog ingewikkelder maken ;;-)
Lekkage in mijn dakraam moet ik natuurlijk niet hebben dus ik zal zeker bij degene die het raam er in gaat zetten vragen naar de mogelijkheden en onmogelijkheden. Zonwering is zeker een punt van aandacht. Het schuinstaande rek blockt natuurlijk al een deel en in het dakraam zit een gordijn dus dat is even aankijken in hoeverre er nog wat extra's nodig is. Maar ik neem dat zeker mee in mijn overwegingen.
Het kantelbaar maken is om daarmee de ventilators en het dakraam vrij te maken. Bijkomend voordeel is dat de panelen onder de meest gunstige hoek staan.
Weer een hoop om over na te denken en uit te zoeken. Ik had mezelf een half jaartje gegeven om uit te zoeken wat ik wil en nodig heb, hoe ik dat allemaal ga aanpakken, de tekeningen en de planning te maken maar ondertussen lijkt me dat nogal optimistisch. Op zich maakt dat niet uit, ik heb geen haast maar pffff, wat is er veel om over na te denken. Al is dat natuurlijk ook omdat het een heel persoonlijk ontwerp wordt met niet de makkelijkste keuzes.
Heidi (vrouw, 53) en Nova (hond, 5) uit Maastricht willen op pad :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack



Bericht door kampo »

Duidelijk :thumbup:
Op die manier kunnen we meedenken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Groot dakraam en zonnepanelen op roofrack



Bericht door Peter LMC »

Vele gingen je al voor met kantelpanelen.
Zonnepaneel camper.JPG
Zonnepaneel camper.JPG (42.25 KiB) 477 keer bekeken
Plaats reactie