Welke elektrische apparaten in kampeerbus?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Camperbassie »

Kun je niet in plaats van inductie beter een electrisch kookplaat nemen .

Byv.
Tomado TEH2001B - Elektrische kookplaat - 2 pits - 750 en 1500 Watt - Zwart

Elektrisch ziet er iets minder mooi uit maar er is
veel minder vermogen nodig.

Wij hebben een kleine waterkoker en die doet het op de omvormer perfect.



Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door DJSmiley »

Inductie IS electrisch.

Met inductie verwarm je de pan (en dus de inhoud zelf), met keramisch of een normale kookplaat verwarm je een stuk staal en moet daar warmteoverdracht zijn naar de pan. Dat is dus een klap minder effectief.

Inductie is veel efficienter, en zeker bij accubedrijf is dat juist een grote pre.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door beatrix18 »

Met inductie verwarm je alleen de betreffende pan.
Dat is zuiniger dan een kookplaat uit de vorige eeuw.

Peter

Edit: DJ was sneller :wink:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Kroppie »

EN, vergeet 1 ding niet, wat er niet in zit gaat ook nooit stuk. :DD
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Camperbassie »

3600W inductie tegen 750 .. 1500W elektrisch lijkt me zeker voor de benodigde omvormer en accu niet hetzelfde. Minder efficiënt lijkt me minder belangrijk. TS heeft flinke wensen en een heel dik accu pakket met zware omvormer gaat vrijwel niet passen qua gewicht.

Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Mickel Moen »

Waarom 3600 Watt. Als ik bij Blokker kijk, heb je al inductieplaatjes van 2000Watt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Kroppie »

bij lidl een dubbele kookplaat inductie 1van 2500 w en 1 van 1500w, voor 89 euro wie doet je wat heb ik thuis , in een camper doen enkel de accu en de omvormer je wat. :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door kampo »

Zelfs 2000 Watt inductie is te veel. Als het kan neem je beter een maximum 1800 Watt versie.
Er zouden zelfs 1400W inductie kookplaten bestaan om warm te houden, maar ik kan het niet zo direct vinden. Alles > 2000 Watt inductie is eigenlijk enkel voor zeer grote "voertuigen" met accu's vanaf 10.000 € :sick:
Zelfs dan neem je best de versies met instelbaar "energy management"

Ondertussen heb ik al wat metingen en experimenteren achter de rug :-B
Leuk is ook de hybride kookplaat van Thetford.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door beatrix18 »

:thumbup:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Camperbassie »

Die hybride is echt mooi maar TS wil geen gas.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Snarfsel »

kampo schreef:
za 17 sep 2022, 9:18
Alles > 2000 Watt inductie is eigenlijk enkel voor zeer grote "voertuigen" met accu's vanaf 10.000 € :sick:
Beetje veel, voor de helft lukt het ook!
Ik verbruik ook regelmatig >2000 watt, en mijn installatie heeft zeker geen €10.000 gekost.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door kampo »

De kleine 2 pits inductie is 3200W. Domino heet zo iets.
Daar hoort een inverter bij zoals bv een Victron multiplus 5000. Een 3000 is te klein. Ik heb het getest. In 12V trek je dan ongeveer 300 tot 310A door de BMS bij afname van 3200W plus 15% omzettingsverliezen.

Als je wat reserve en autonomie wil dan gebruik je tussen de 10.000 en 20.000 Wh aan LFP accu´s.
Tel maar eens op...

Is het om jarenlang te gebruiken of
gaat het over een proefopstelling om eens te testen hoe diep je kan gaan ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Mickel Moen »

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... oom-NL.pdf

Ik heb uit het boek Altijd stroom even het volgende gekopieerd:
6.6. Ooit gedacht dat elektrisch koken op de accu haalbaar was?
Ik dacht te weten dat het stroomverbruik veel te hoog zou zijn, totdat ik de berekeningen maakte en in de praktijk toetste. En sinds die tijd heb ik een tweepits inductiekookplaat op mijn trimaran, die werkt op een Phoenix Multi 24/3000/70 en een 24 V 200 Ah serviceaccu.
Het aantrekkelijke van elektrische inductie is dat het niet de kookplek is die wordt verwarmd, maar rechtstreeks de bodem van de pan
Om die reden is elektrische inductie ook 20 % efficiënter dan andere elektrische kookplaten.
Maar nu de theoretische achtergrond, die heel eenvoudig is:
Zoals in paragraaf 6.3.3 al werd gesteld is de soortelijke warmte van water 1.16 Wh per °C. Theoretisch zou hetaandekookbrengenvan1literwatervan20°Cdaarom1.16x(100–20) =93Whvergen.Indepraktijk vergt het meer dan 100 Wh, afhankelijk van de warmtecapaciteit van de pan en andere verliezen. Deze verliezen kunnen worden gecompenseerd door te beginnen met warm water uit de boiler.
Kortom, 100 Wh per liter is goede vuistregel.
En dan het eigenlijke koken:
Vandaag wordt er spaghetti gegeten met een zelfgemaakte saus, en pudding als dessert. We koken voor 4 personen.
Voor de spaghetti brengen we 4 liter water aan de kook, voegen de spaghetti toe, brengen het geheel opnieuw aan de kook en laten het langzaam 8 minuten doorkoken. Energieverbruik: 400 Wh om het water aan de kook te brengen, 100 Wh om het geheel opnieuw aan de kook te brengen en 400 W gedurende 8 minuten om de spaghetti gaar te laten worden, totaal 400 + 100 + 400 x 8 / 60 = 550 Wh.
Voor de saus bakken we de uien (150 Wh), voegen het gehakt toe en bakken het geheel opnieuw (150 Wh), daarna voegen we verse tomaten, kruiden enz. toe en brengen de saus aan de kook (1 liter, dus 100 Wh) en we laten de saus gedurende 20 minuten sudderen (200 W gedurende 20 minuten), totaal
150 + 150 + 100 + 200 x 20 / 60 = 470 Wh.
Voor het dessert verwarmen we 2 liter koude melk direct uit de koelkast (300 Wh), plus 3 minuten sudderen (30 Wh), totaal 300 + 30 = 330 Wh.
Totale benodigde energie: 550 + 470 + 330 = 1350 Wh, of 1350 / 24 = 56 Ah uit een 24 V accu.
Ik heb het bovenstaande ook in de praktijk getest en het resultaat is dat voor de meeste maaltijden van 3 gangen en voor 4 personen inderdaad 1200 tot 1400 Wh nodig is, dwz 50 tot 60 Ah uit een 24 V accu.
Nu wordt hierin gesproken over koken in 3 gangen en voor 4 personen en over een 24V systeem.

Reis je met z’n tweeën, dan wordt het verbruik al minder.

Maar wat als je naar een 24V systeem gaat. Wordt het daarmee niet makkelijker te realiseren?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door kampo »

...200Ah LFP accu van 24V = 400Ah in 12V
Mooie praktijk verbruiks waarden. Dat is goed voor de kok :-B

Een multiplus 3000 kan maximaal continu 2400Watt leveren. Als je aan de 2 pit inductieplaat van samen 3200Watt gaat prutsen dan kan je hem beperken op 2400 Watt. Maar leuk is het niet want je moet de hele tijd opletten dat je daar niet boven gaat. De stroomopname tussen stand 1 en stand 8 is niet rechtlijnig heb ik ontdekt. In bepaalde tussen standen gaan de pitten pendelen tussen aan en uit. Ook hoge omgevinstemperaturen beperken het vermogen van de inverter.

Dat is de opstelling die ik uitgetest heb met de Steba IK200. Een Siemens of Bosch domino hebben energie management. Dat is een instelbare begrenzer van het maximum opgenomen vermogen. Daarmee kan het in principe dus wel. Maar die heb ik niet getest. Of dat begrenzen door pendelen gebeurd weet ik niet. Een inverter heeft zulk gedrag niet graag.

Blijft er het probleem van de winter. Als er geen zon is en geen walstroom dan loop je vast met elektrisch koken.

Daarom heb ik beslist voor mezelf om 1 inductiepit te combineren met 1 gaspit. Het beste uit 2 werelden. Op een Multiplus 3000 in combinatie met 600Ah LFP in een 12V opstelling.
Het kan wel met iets minder maar ik wil niet op de rand gaan zitten. Want er zijn nog de kleine 230V oven, Nespresso, haardroger, fietsen, koelkast,vriezer en verwarmingen.

In een 12V voertuig blijf ik op 12V. Wel extra dikke en dure stroomverdeling en kabels.

24V en zelfs 48V voor de opbouw zijn in principe mogelijk. Maar de dynamo omzettingsverliezen moet je ook weer ergens vandaan generen. En 48V DC toestellen bestaan niet. En wat met de startassist...
Groeten Kampo
Plaats reactie