Welke elektrische apparaten in kampeerbus?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door kampo »

Dat vrijstaan bij velen hoog in de comfort ranking staat, dat is toch alom bekend.
Daar moeten we het in dit draadje over elektrische apparaten toch niet over hebben :sick:

Ik denk dat het voor Heidi69 (en de andere forumdeelnemers) veel interessanter is om te laten zien wat allemaal kan en ook gedaan wordt op het gebied van 230V toestellen in campers.
Daarbij mag geweten zijn hoeveel zo een grote elektrische LFP installatie dan wel gaat kosten en ... wat ze waard is. Natuurlijk doet de ene het allemaal iets groter en de ander maakt het iets kleiner. Dat is een detail. Als je maar beseft dat het altijd over (zeer) grote bedragen gaat. Bovendien is full elektrisch koken nog steeds geen 100% oplossing. Want als de zon niet schijnt ...
Vandaar de knipoog naar de Hybride oplossingen zoals de Thetford met een 1400W inductie + 2 gaspitjes.

De meeste campers doen niet mee aan inductie koken omdat de basis investering gewoon veel groter is als bij gas. De nadelen van gas koken en het gesleur met de flessen nemen ze er dan maar bij.
Opletten, zo meteen duikt de meest gebruikte forumzin weer op :-B
"Ik heb het al jaren in mijn camper, ik ben erg tevreden, dus is het de beste oplossing"
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Mickel Moen »

Ik redeneer even door. Kijkend naar ons reisgedrag.

Als je alleen op elektrisch wilt, ga je daar je reisgedrag op afstemmen. Omdat wij elektrisch verwarmen staan we als het koud is sowieso aan de paal. Deze zomer heel weinig, omdat het prachtig weer was en omdat ook op campings je dan meer vrijheid hebt in de keuze van een plek en je niet voor stroom betaalt.

Wat het koken betreft. Als je niet aan de paal staat kun je maaltijdbereiden daar op afstemmen. Niet koken bijvoorbeeld. Koude maaltijd salades, onderweg een vis & chips nemen, pracht broodmaaltijd enz.
Ook kun je een voorraad meenemen van producten met een korte opwarmings- of kooktijd. Ik denk aan bijvoorbeeld die HAK bonenschotels met wraps, tortilla’s. Ook bulgur en rijst hebben maar een korte bereidingstijd nodig.

Ik zou dan aan een klein waterkokertje voor koffie en thee e.d. en een klein inductiekookplaatje genoeg hebben.

Ik heb dat eens in mijn verbruiksschema gezet. Klein waterkokertje en kookplaatje bij de Blokker. Samen nog geen €100.
Vermogen waterkokertje 650Watt, inductieplaat 2000Watt. Zo’n waterkoker gebruik je in totaal schat ik 12 minuten en de kookplaat heb ik op een kwartier gezet.
15180E07-FBB6-4A6A-932D-834F0D6B9069.jpeg
15180E07-FBB6-4A6A-932D-834F0D6B9069.jpeg (225.48 KiB) 254 keer bekeken
60FE887B-7581-4592-B9EF-3DD287A84CE3.jpeg
60FE887B-7581-4592-B9EF-3DD287A84CE3.jpeg (66.3 KiB) 254 keer bekeken
Dit is dus mijn huidige systeem met twee 75Ah Optima accu’s en twee zonnepaneeltjes van 60Wp.
Wat ik wel moet aanpassen is een zwaardere omvormer.

Ik kan dus in principe dan een dag vrij staan. Is het donker weer en leveren de panelen te weinig kun je daar op aanpassen en de inductieplaat niet gebruiken. Neem je een accubank met meer capaciteit kun je weer langer. Neem je meer solarcapaciteit kun je ook weer langer.

Ik zou dus prima geheel elektrisch kunnen. Waarbij als campergedrag; in de regel aan de paal en vrij als het zo uitkomt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Mickel Moen »

Nog een aanvulling:

Ik kwam bij Obelink een zeer geschikt kookplaatje tegen:

Afbeelding

Afbeelding

1500Watt, €99
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door beatrix18 »

"De nadelen van gas koken en het gesleur met de flessen nemen ze er dan maar bij."

Dat is alleen als je verwarmt met gas.
Verwarmen met diesel en koken op gas is en blijft het meest compact, het minst zwaar, het minst gecompliceerd, het financieel aantrekkelijkst en neemt zelfs op het forum de minste plaats in.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Mickel Moen »

"Ik heb het al jaren in mijn camper, ik ben erg tevreden, dus is het de beste oplossing"
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Kroppie »

in de laatste paar woorden 2 woordjes vergeten: voor mij
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door beatrix18 »

En met argumenten :wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Kroppie »

die zijn vaak al veel ter sprake geweest
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Mickel Moen »

Wij verwarmen al 13 jaar elektrisch en koken op gas. Is het daarmee de beste oplossing? Voor ons wel, maar voor een ander niet.

Stellen dat verwarmen op diesel en koken op gas de beste oplossing is, is net zo discutabel.

Daarom al die draadjes hier.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Kroppie »

en als de draadjes maar dik genoeg zijn geven ze het minste problemen :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door beatrix18 »

"Stellen dat verwarmen op diesel en koken op gas de beste oplossing is, is net zo discutabel."

Lezen Geert! Dat zijn niet mijn woorden.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door DucatoDolf »

Ik begin een goed beeld te krijgen van het begrip elektrisch/inductie koken. Voor ons zou zo'n genoemd inductie plaatje genoeg zijn voor het meeste kookwerk. Ga ik daar mijn nieuwe omvormer op uitzoeken.

Als vangnet onze Action brander met 227gr gasflesjes. Koffie zetten kostte het meeste gasbusjes. Dus vervang ik de espressomaker voor een elektrische.

Met Mickel eens dat eea ligt aan wat ik vaker noem 'reisprofiel'. Wij willen autonoom kunnen bivakkeren, maar geen dagen achtereen. We gaan ook vaak de lokale keuken bekijken. We staan ook zeker wel eens op een cp/camping met paal.

Dus ja, volledig elektrisch zal voor ons niet realistisch zijn. Maar toch de mogelijkheid tot het bereiden van een eenvoudige maaltijd op inductie zou wel mogelijk zijn met beperkt budget.

Enige nadeel, voor inductie koken heb je wel vlakke pannen nodig. Op gas koken laat ze krom trekken. Dus dat moeten we nog oplossen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Mickel Moen »

beatrix18 schreef:
zo 18 sep 2022, 9:46
"De nadelen van gas koken en het gesleur met de flessen nemen ze er dan maar bij."

Dat is alleen als je verwarmt met gas.
Verwarmen met diesel en koken op gas is en blijft het meest compact, het minst zwaar, het minst gecompliceerd, het financieel aantrekkelijkst en neemt zelfs op het forum de minste plaats in.

Peter
beatrix18 schreef:
zo 18 sep 2022, 10:30
"Stellen dat verwarmen op diesel en koken op gas de beste oplossing is, is net zo discutabel."

Lezen Geert! Dat zijn niet mijn woorden.

Peter
Verklaar.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door beatrix18 »

Ik stel nergens dat iets het beste is.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie