Welke elektrische apparaten in kampeerbus?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter409
Berichten: 271
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 9:39
Locatie: NoordOostPolder

Re: Welke elektrische apparaten in kampeerbus?



Bericht door Pieter409 »

Ook bij Dubbellucht zijn we wat aan het discuseren over elektrisch koken. Ik ben thuis eerst maar eens aan het experimenteren gegaan met een plaatje van Lidl. 2000 watt met tien stappen en een paar kookprogrammas.
Voor een gemiddeld 1pans gerecht komen mijn vrouw en ik uit op 300 wh. Dat zou met onze accu capaciteit van 3750wh geen probleem hoeven te zijn.
Maar er zijn wat puntjes.
Ik heb een omvormer van 1000 watt contineu die trek natuurlijk die 2000 watt niet. Maar met onze 1pans gerechten zouden we met 1000 watt goed uitkomen ware het niet dat op die kook modus de plaat af en toe 1300 watt trekt. Een zwaardere omvormer zou dus een optie zijn.
Als de plaat inschakelt trekt de omvormer een behoorlijke startstroom waardoor de spanning gauw onder de minimumspanning van de omvormer komt en deze dus uitschakelt. De accu is dan amper capaciteit kwijt.
Met die pulsschakeling van de inductieplaat is dat een aan en uit geklik en gepiep en ook niet optimaal.
Een zwaardere omvormer zou dan nog meer problemen geven.
Andere accu dan. in plaats van de tractieaccu's die ik nu heb zou ik dan lithium moeten hebben. Die houden immers de spanning contineu op 12 volt en ik zou dan geen last hebben van die pulsen.

Wij zijn er nog niet uit. Een zeer dure Lithium met voldoende capaciteit om op inductie te kunnen koken en een bijpassende omvormer ? Als ik naar de prijzen kijk bij twee van de gerenommeerede merken schrik ik wel een beetje. Dat kost meer dan wat wij voor onze Oude Mercedes bus betaalt hebben.
We gaan nog wat meer experimenteren hier. De camper staat bij huis en met een verlangkabel koken we in de keuken op zonnestroom, dat wel.

Pieter
Plaats reactie