Renault Master Lowliner: voor- en nadelen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Reinier boere
Berichten: 2
Lid geworden op: do 01 sep 2022, 23:25

Renault Master Lowliner: voor- en nadelen?



Bericht door Reinier boere »

Goede dag. Ik ben sinds vandaag lid geworden van dit forum en kijk mijn ogen uit. Super veel tips and triks voor de zelf bouwer. Ik sta op het punt om een bus te kopen en te verbouwen tot camper en nu is mijn aandacht getrokken door een Renault master lowliner.
Ik twijvel wel over een paar dingen. Mischien kunnen eigenaren van vergelijkbare bussen (Jumbo holiday & Dicovisi ) mij antwoord hier op geven .

Ik twijvel over de laage bak . Hebben julie goede of slechte ervaring met bv drempels en steile opritten met een vergelijkbare lage overhangende achterkant

En Weten julie toevallig al het gemidelde verbruik van deze bussen ik kan me niet voorstellen dat de verbruik gegevens van de verkoper kloppen 7.5l/100km met deze grote bak er op .

Verder zijn op dit moment twee versies te koop 150 pk en 175 pk
Is er een veerdeel bij dit model bus om te kiezen voor een van deze twee .

Al vast bedankt
Groet Reinier
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Renault Master Lowliner: voor- en nadelen?



Bericht door Camperbassie »

Al gedacht aan een Renault Durisotti Polyvolume of is dat te groot voor je?

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master Lowliner: voor- en nadelen?



Bericht door kampo »

Eigenlijk alleen maar voordelen tov een buscamper.
Tenzij je een microcamper of een hefdakversie wenst.
Wel opletten dat de afmetingen passen voor een camper. Te hoog en te lang wil je niet hebben.
Binnenhoogte is bv best 2,0m en geen 2,20 voor de meeste mensen. Je wil rij en reis eigenschappen en geen groot volume vrachter.

Ombouwen of er zelf een bak met de beste afmetingen opzetten ?
Ik heb het laatste gedaan. De lengte werd daarbij bepaald op basis van een gewichtsverdelings berekening.

Motorisch is toch altijd hetzelfde antwoord. Ben je tevreden met een slak of wens je dat het volgens de huidige standaard vooruitgaan. Bedenk dat zelfs 180PS niet zo veel is voor 3500kg
Groeten Kampo
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Re: Renault Master Lowliner: voor- en nadelen?



Bericht door Jumbo holiday »

Mijn ex Jumbo heeft een handgeschakelde versnellingsbak (bewust voorgekozen) is heeft een 145 pk motor.
Deze bus heb ik, na sloop van de krattenstellingen, eerst bedrijfsmatig gebruikt, waarbij er soms 900-1000 kg in werd vervoerd. Een te kort aan pk’s heb ik, ook met tegenwind, niet echt ervaren. Had zelf bij de aanschaf rekening gehouden met evt. chiptuning, doch laat dit voorlopig nog achterwege. Wellicht na de eerste bergervaringen.
Over hobbels/drempels rijden gaat prima, achterste laagste onderdeel is overigens de opstap bij de achterdeuren. Deze opstap gaat er bij mij, als alles gereed is, gedemonteerd worden. De achterdeuren geven bij mij straks toegang tot de garage, dus opstap is niet nodig en zo blijf ik ook exact qua lengte net onder de 7m. De toegang tot de camper vindt via de nieuw geplaatste (zij)deur plaatst aan de rechterzijde.
Mochten hobbels/drempels wel een issue zijn, dan gewoon wat meer lucht in het hulpveersysteem van de achteras. Wat nog wel een kleine wens is, is een spoiler boven het cabinedak te plaatsen, met de huidige dieselprijzen lijkt dat op korte termijn zo terugverdiend.
Reinier boere
Berichten: 2
Lid geworden op: do 01 sep 2022, 23:25

Re: Renault Master Lowliner: voor- en nadelen?



Bericht door Reinier boere »

Bedankt voor de reacties .

Ik ga naar de Renault Durisotti Polyvolume kijken . Waarom ik tot nu toe enthasiast ben over de ex jumbo bussen is dat ze redelijk "nieuw" en compact zijn en binnen mijn budget. Zelf bouwen lijkt me heel leuk maar heb daar niet de ruimte voor helaas, ook is mijn budget beperkt.

Ik kijk nu naar de korte versie van de jumbo bussen. Deze is totaal 70cm korter en 10 cm hoger zodat ik in steden nog redelijk kan parkeren en de hoogte lijkt handig zodat , extra islolatie, een bed en "garage" boven elkaar goed te combineren is
Ik werk als boomverzorger in nederland en in de toekomst mischien ook International dus het word een combinatie van een camper en gereedschap vervoer en wil comfortabel van a naar b kunnen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master Lowliner: voor- en nadelen?



Bericht door kampo »

Dan moet je ook eens een fiscale studie maken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Renault Master Lowliner: voor- en nadelen?



Bericht door ducati 900 »

70 cm kan, zowel binnen als buiten best veel uit maken.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie