Slot op de startaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Slot op de startaccu?



Bericht door limos07 »

Ik wil graag nog iets leren, ik heb pas 59 jaar mijn rijbewijs, maar ik weet wat een slot op een huishoudakku inhoudt, deze week vroegen ze mij bij een nieuwe stalling waar het slot van de startakku geplaatst is.
Ik stond even met de oren te klapperen.
Wie helpt mij?
Gr Gerrit
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Ik wil graag nog iets leren



Bericht door leenjose »

Ik denk dat men bedoelt een schakelaar die de spanning van de accu afsluit zoiets als: https://www.kuipersnautic.nl/accuschake ... gInr_D_BwE
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ik wil graag nog iets leren



Bericht door hathi »

Is niet erg Gerrit,we leren iedere dag nog,….ik tenminste wel,….. maar ,wat je niet hebt, mis je ook niet,en is tevens het antwoord,bij de nieuwe stalling, maar wat niet is kan nog komen,is best handig,tegen het leeg lopen van de accu/ Diefstal
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Ik wil graag nog iets leren



Bericht door Marco Polo »

Tegenwoordig is het bij steeds meer stallingen niet “best handig” maar een verplichting.
Paul uit Leiden meldde laatst al dat hij zelfs de PV panelen moet afkoppelen in zijn stalling meen ik me ter herinneren.
En ook in onze nieuwe stalling hebben ze al aangegeven dat ze de start accu loshalen als hij gestald wordt.
Soms is de reden brandgevaar maar in dit geval waarschijnlijk voorkomen dat ze de wagen niet meer van zijn plek krijgen vanwege een lege start accu.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4576
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Ik wil graag nog iets leren...



Bericht door PE1OPQ Theo »

Ik zou een moderne auto niet zo maar van zijn 12 volt beroven.
Voor je het weet is de besturing totaal van slag af en herkent hij niets meer.
Moet alles weer aangemeld worden en ingelezen, nee als de garage al een start accu vervangt onder spanning, dan zegt dit genoeg toch?

Theo
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Slot op de startaccu?



Bericht door Marco Polo »

Hybride Toyota te lang stil laten staan.
Boordnet 12V accu leeg.
Ook niet meer starten dus.
(Boordcomputer doet het dan niet meer).
Starthulp erop - boordcomputer weer tot leven gewekt - en lopen.
En nog steeds een jaar later zonder hikjes :cheers:
Nou is Fiat geen Toyota maar heel geavanceerd is de gemiddelde Ducato bedrijfswagen ook weer niet :lol3:
(Evenals veel andere basischassis ;-) ).
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Slot op de startaccu?



Bericht door amigob2 »

Toch knap dat je bij een modern auto niet de accu zou mogen afkoppelen. Want dan wordt het namelijk gevaarlijk sleutelen aan die autos.
Want de accu moet er toch echt vanaf als je in de buurt van airbags bezig bent, en die zitten er een hoop in.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
hblek
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 12 dec 2021, 21:50

Re: Slot op de startaccu?



Bericht door hblek »

Moderne auto's hebben een Battery Management System. Deze chip houdt de accu lading en regelt de start stop en laadsystemen om te zorgen dat de accu voldoende geladen blijft. Deze make niet loskoppelen. Meestal is er aan aparte snel koppeling die de hoofdgebruikers en laadsystemen af laat koppelen. De BMS chip moet altijd gekoppelt blijven de accu min pool mag nooit volledig afgekoppeld worden. Doe je dit toch dan moet het systeem of zichzelf weer inleren wat veel auto's wel kunnen. Soms moet je speciale handelingen verrichten om bepaalde systemen te resetten. Er zijn ook auto's waarbij de garage het motor systeem via de OBD mbv een merkgebonden systeem via de OBD (canbus) moet resetten. Dus wel oppassen wat je doet.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Slot op de startaccu?



Bericht door hathi »

Maar niet bij de afgebeelde Camper,daar is het niet ook weer niet zo ingewikkeld, :-B
Hans
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: Slot op de startaccu?



Bericht door limos07 »

Is er niemand hier op het forum die zo “n slot op zijn start Akku heeft?
En mij dan zijn foto van de inbouwvkan laten zien.? Onze camper is van nov 2007.
Ik was vanmorgen bij mijn nieuwe stalling, maar mijn camper mocht niet naar binnen eerst een slot voor de start Akku erop.
Het probleem >> mijn oude stalling sluit, en ik was blij na veel zoeken dat ik ergens terecht kon en heb ook al een heel jaar betaald.
Mijn proffesionel garage is vandaag dicht, dan maandagmorgen maar gelijk daar op de stoep.
Nooit te oud om te leren, maar waar haal ik die wijsheid?
Gr Gerrit
.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Slot op de startaccu?



Bericht door rongreven »

Voorlopig min pool van de startaccu?
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Slot op de startaccu?



Bericht door Marco Polo »

De afgelopen minimaal 15 jaar is het onderwerp wel vaker aan de orde gekomen op het forum.
Op een gegeven moment zie je waarschuwingen voorbij komen dat de combinatie: loshalen startaccu en zonnepanelen een dingetje zou zijn?
Nou wordt de startaccu meestal spanningsvrij gemaakt terwijl hij overdekt gestald is dus eventuele effecten door spanningspieken door de zonnepanelen zouden dan wel mee moeten vallen toch?
Wij schakelen al 6 jaar de huishoud accu’s met een massaslot af.
Daar zitten ook 2 panelen aan gekoppeld via een Votronic SR 220 digital Duo lader.
En tot op heden geen issues.
Zal bij de start accu dan niet anders zijn verwacht ik?
Gebruikersavatar
Skylge40
Berichten: 242
Lid geworden op: do 03 nov 2016, 11:46
Locatie: Harlingen heeft Wad !

Re: Slot op de startaccu?



Bericht door Skylge40 »

Volg dit item ook met de nodige aandacht.
Op dit forum is dit ook al vaker besproken. Zie massaslot, accuschakelaar etc.
Overal staat om een dergelijk apparaatje aan te sluiten op de Massa/ - / min.

Als ik dan een dergelijke schakelaartje bij Ali wil bestellen, staat daar steeds om de schakelaar aan de + te koppelen. Zie afbeelding.

Screenshot_20220904-114528_AliExpress_copy_388x298.jpg
Screenshot_20220904-114528_AliExpress_copy_388x298.jpg (14.81 KiB) 910 keer bekeken
Hoe zit dat nu precies? Wat is nu verstandig?
J A N

Adria Twin SP
Fiat Ducato 2.3 130 multijet
Garmin Camper 770-LMT-D
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Slot op de startaccu?



Bericht door Kroppie »

het maakt in principe niet uit, in de min of in de plus, in beide gevallen levert de accu niets als de switch open is, maar dubbel genaaid houd beter, dus 2 switches 1 in min en 1 in plus is het altijd goed, alleen komt dan de volgorde weer om de hoek kijken :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie