Nieuwe MPPT regelaar voor extra zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Nieuwe MPPT regelaar voor extra zonnepanelen



Bericht door myway »

Vraag ik mij af hoe die verdeler aan de wetenschap is gekomen dat de Victron niet zo snel oplaad bij hogere temperaturen.

Ik denk iets met een broodje en een aap.
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Re: Nieuwe MPPT regelaar voor extra zonnepanelen



Bericht door califke »

myway schreef:
di 06 sep 2022, 12:10
Vraag ik mij af hoe die verdeler aan de wetenschap is gekomen dat de Victron niet zo snel oplaad bij hogere temperaturen.

Ik denk iets met een broodje en een aap.
Zijn uitleg was iets ivm de minimale spanning dat hij krijgt om te beginnen met laden.. maar evengoed bij hoge temperaturen.
De persoon in kwestie verkocht beide merken en de Victron voldeed meer aan wat ik wou, maar hij kwam na aandringen van mij ivm de verschillen met dit verhaal af.. hij had er niets bij te winnen op het eerste gezicht..
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Re: Nieuwe MPPT regelaar voor extra zonnepanelen



Bericht door califke »

Van een verdeler heb ik volgende vergelijking doorgekregen :

https://drive.google.com/file/d/1_-76_0 ... sp=sharing

dit zou moeten duiden wat het verlies kan zijn tussen parallel en in serie schakelen van zonnepanelen bij schaduw op 1 of meerdere zonnepanelen, ik probeer te doorgronden wat dit voor mij zou betekenen indien ik met mijn camper in de schaduw zou staan (lees 100watt zonnepaneel in de schaduw) en mijn opvouwbare zonnepanelen van 220Watt in de zon zou laten staan.

Volgens de uitleg van de verdeler kan het dan interessanter zijn van de panelen van 100Watt af te koppelen in dit geval aangezien in parallel er rekening moet gehouden worden met de laagste spanning van beiden en de som van de amperages (of Laagste spanning X (som amperages) ...

https://drive.google.com/file/d/18-cX3V ... sp=sharing
Laatst gewijzigd door califke op di 06 sep 2022, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Re: Nieuwe MPPT regelaar voor extra zonnepanelen



Bericht door califke »

Peter LMC schreef:
vr 02 sep 2022, 19:24
Ik weet niet wat je fout gedaan hebt Califke.
Ik heb ---> rechtermuisknop---> afbeelding in nieuwtabblad openen.
En toen een schermafbeelding geplaatst.
Het komt regelmatig voor dat ik geen afbeelding zie.
Heeft iets met dit forum te maken, denk ik, want verder heb ik er nooit last van.
Hey @peter lmc ik ben mee tot aan afbeelding in nieuw tabblad openen maar hoe je dan een schermafbeelding plaatst is me een raadsel 8-) :bang:
Dus als je je magie nog wat kunt verduidelijken of me helpen zou dat fantastisch zijn !

groetjes
CL
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Nieuwe MPPT regelaar voor extra zonnepanelen



Bericht door myway »

Een Victron moet 5 volt meer krijgen dan de accuspanning om te gaan laden.
Maar dat gaat over de voc van het paneel dus de onbelaste spanning.
De regelaar zal misschien iets later gaan werken, maar de opbrengst de eerste tijd is zo weinig dat daar geen noemenswaardige verschil in gaat zitten.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19167
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe MPPT regelaar voor extra zonnepanelen



Bericht door Aloys »

califke schreef:
di 06 sep 2022, 12:35
Hey @peter lmc ik ben mee tot aan afbeelding in nieuw tabblad openen maar hoe je dan een schermafbeelding plaatst is me een raadsel 8-) :bang:
Ik denk zo: na openen in nieuw venster kun je met de rechtermuisknop deze afbeelding opslaan. Daarna invoegen als bijlage in je bericht. De tab "Bijlage" vind je linksonder je bericht (wanneer je je bericht gaat editen).

De 'afbeeldingen' die je in je bericht plaatste zijn links naar Google, maar géén afbeelding. Ze hebben geen .png of .jpg-achternaam en dan helpt het niet om ze met de image-knop in je bericht te plaatsen, want het zijn geen image-bestanden. Ik heb daarom de img-aanduidingen in je bericht verwijderd, nu staat er gewoon een link naar Google waar je jouw afbeeldingen kunt zien.

Aanvulling: ik (Chrome-gebruiker) kan bij Google die afbeelding niet openen in een nieuwe folder, maar wel opslaan. Daarna kun je die uploaden als bijlage in je bericht, ook een manier.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10186
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Nieuwe MPPT regelaar voor extra zonnepanelen



Bericht door Peter LMC »

Via een knip programma een afbeelding opslaan en hier daarna plaatsen.
Werk jij met je telefoon of??

Schema 2.JPG
Schema 2.JPG (33.23 KiB) 1394 keer bekeken
Schema 3.JPG
Schema 3.JPG (23.13 KiB) 1394 keer bekeken
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Re: Nieuwe MPPT regelaar voor extra zonnepanelen



Bericht door califke »

Aloys schreef:
di 06 sep 2022, 12:47
califke schreef:
di 06 sep 2022, 12:35
Hey @peter lmc ik ben mee tot aan afbeelding in nieuw tabblad openen maar hoe je dan een schermafbeelding plaatst is me een raadsel 8-) :bang:
Ik denk zo: na openen in nieuw venster kun je met de rechtermuisknop deze afbeelding opslaan. Daarna invoegen als bijlage in je bericht. De tab "Bijlage" vind je linksonder je bericht (wanneer je je bericht gaat editen).

De 'afbeeldingen' die je in je bericht plaatste zijn links naar Google, maar géén afbeelding. Ze hebben geen .png of .jpg-achternaam en dan helpt het niet om ze met de image-knop in je bericht te plaatsen, want het zijn geen image-bestanden. Ik heb daarom de img-aanduidingen in je bericht verwijderd, nu staat er gewoon een link naar Google waar je jouw afbeeldingen kunt zien.

Aanvulling: ik (Chrome-gebruiker) kan bij Google die afbeelding niet openen in een nieuwe folder, maar wel opslaan. Daarna kun je die uploaden als bijlage in je bericht, ook een manier.
bedankt, nu snap ik het ! :cheers:

en to prove it... ;) and when he did it.. it was with a big bang ;)
Bijlagen
will-smith-i-did-it.gif
will-smith-i-did-it.gif (398.36 KiB) 1356 keer bekeken
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Re: Nieuwe MPPT regelaar voor extra zonnepanelen



Bericht door califke »

na een lange zoektocht en wat nadenkwerk wil ik de keuze met jullie delen.

Het is een extra MPPT smartregelaar van vitronic geworden (15A)
De huidige zonnepanelen en votronic regelaar blijven hun werk doen

de nieuw plooibare zonnepanelen worden aangesloten op de nieuwe MPPT regelaar
dan heb ik geen gedoe met schaduw en het constante zoeken naar twee verschillende zonnepanelen op 1 MPPT regelaar

beide MPPT's zijn aangesloten op de Li Ion batterij

Voordeel :
- temp van de batterij word gemonitord door de votronic
- votronic blijft de autobatterij een beetje opladen (naast de huisbatterij)
- nieuwe MPPT regelaar met bluetooth technologie die uitleest wat mijn plooibare zonnepanelen opbrengen
-
Nadeel:
- 2 MPPT regelaars
- nieuwe MPPT regelaar houd geen rekening met temp li ion batterij, maar is te verwaarlozen aangezien ik de zonnepanelen steeds moet aansluiten en ik dat niet zal doen als ik merk dat de andere mppt in veiligheid staat omwille van temp..

etc..

hope this helps.. nu nog installeren ;)
Plaats reactie