Schuifdeur Soft Close

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Schuifdeur Soft Close



Bericht door ngauruhoe »

Hoi,

Onze (jumper) bus begint functioneel reiswaardig te worden. Afbouw zal nog wel wat tijd in gaan zitten. In de bouwperiode is de schuifdeur uiteraard vaak open en dicht gegaan. Met name dat laatste gaat niet echt geruisloos. Op een camping of ergens in de stille natuur lijkt me dat vooral 's avonds niet prettig.

Hoe gaan jullie daar mee om? Heeft iemand ervaring met aanschaf/installatie/gebruik van een soft close oplossing hiervoor?

Dank!
Mvg, Michel
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Schuifdeur soft close



Bericht door jheeck »

Niet met aanschaf of inbouw, daar is ook een best lange discussie over te vinden hier op het forum, wel in gebruik in ik vind het heerlijk. Deur zachtjes dichtdrukken of -trekken en het mechaniekje doet de rest voor je. Aanrader wat mij betreft.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Duc-bus
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 25 mei 2022, 17:15

Re: Schuifdeur soft close



Bericht door Duc-bus »

Deze week ben ik in Dusseldorf op de caravan en camper beurs geweest. Daar stond ook AST met hun softclose en een leuke beursaanbieding.
De aanbieding en de mogelijkheid om hem te testen was een van der redenen om naar de beurs te gaan.

De softclose op de demo bus daar verder bekeken en getest en ik vind hem geweldig. Ondanks dat het niet goedkoop is heb ik hem daar gekocht.
Inbouwen komt nog maar dat ziet er niet complex uit

Geert
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Schuifdeur soft close



Bericht door gjvonk »

gefeliciteerd Ducbus.

Hier op het forum zit iemand die het een paar jaar geleden helemaal zelf heeft ingebouwd. Als de ruimte rond de achterzijde van de schuifdeur nog vrij is en de wanden nog niet afgewerkt zijn, is de montage vele malen eenvoudiger. Het systeem heeft zo langzamerhand zijn werking en betrouwbaarheid wel bewezen.

AST softclose kan bijvoorbeeld ook af fabriek door Adria in hun buscampers gemonteerd worden.

In onze huidige buscamper zit af fabriek de softclose van de Dethleffs groep (Pössl, Globecar, ...) ingebouwd. Het systeem werkt net iets anders, maar het resultaat is hetzelfde. De werking is inderdaad top: de deur rustig dichtdrukken of trekken is voldoende. Je hoeft nooit meer kracht te zetten, ook niet als de bus scheef staat op een helling.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk





Laatst gewijzigd door gjvonk op wo 31 aug 2022, 5:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Schuifdeur soft close



Bericht door jheeck »

Dit is die draad over inbouw en nog veel meer.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Schuifdeur soft close



Bericht door PaulBng »

gjvonk schreef:Afbeeldinggefeliciteerd Ducbus.

Hier op het forum zit iemand die het een paar jaar geleden helemaal zelf heeft ingebouwd.
En hij is er nog steeds heel tevreden mee!


Paul
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Schuifdeur soft close



Bericht door gjvonk »

ik blijf het een knappe operatie vinden Paul. Je hebt me toen heel duidelijk aan de hand van onze vorige eigen buscamper uitgelegd wat er allemaal gedemonteerd, veranderd, gemonteerd en terug geplaatst moet worden bij een inbouw van een AST softclose in een bestaande situatie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Schuifdeur soft close



Bericht door DucatoDolf »

Je kunt voor nog geen tientje ook een extra handvat op de rechter stijl van de deur monteren. Je kunt de deur dan ook rustig aan in het slot trekken, net zoals de automatische systemen.

Aan de buitenkant kun je gewoon tegen de linkerkant van de deur drukken, ook dan kun je de deur in het slot drukken. Dit is gratis. 8-)

Maar ik zal hier wel vloeken. :-B

:cheers:
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Schuifdeur soft close



Bericht door L4H3 »

Ik heb het zo gedaan. Werkt perfect.
Effe naar beneden scrollen.
viewtopic.php?t=8456989&start=756
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Schuifdeur soft close



Bericht door kampertjes »

Ja precies, had ik ook bij de vorige. Als schuifdeur goed afgesteld is gaat dat prima. Bij onze nieuwe zit wel softclose op; perfect! Maar zou het niet de moeite waard vinden het er op te (laten) bouwen als het er niet op zat.
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Schuifdeur Soft Close



Bericht door ngauruhoe »

Dank jullie wel allemaal!

Heb ook dat uitgebreide installatie topic (deels) gelezen. Demonteren keukenblok zie ik niet zo zitten, heb daar idd ook gasblok, water, elektra gemonteerd. Ik ga eerst het handvat proberen.

Nogmaals dank!

Mvg, Michel
Mvg, Michel
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Schuifdeur Soft Close



Bericht door hathi »

Wat een moeite,bij dit bericht? Quote:De softclose op de demo bus daar verder bekeken en getest en ik vind hem geweldig. Ondanks dat het niet goedkoop is heb ik hem daar gekocht….om ff de prijs te vermelden,niet voor mij,maar er zijn vele bus rijders
Hans
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Schuifdeur Soft Close



Bericht door PaulBng »

Hij is stevig duurder geworden. €575

Ik had hem indertijd voor, ik dacht, €420

Paul

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Schuifdeur Soft Close



Bericht door gjvonk »

Wat is er niet duurder geworden? Maar wat denk ik een rol mee speelt is dat b.v. Adria het nu al een paar jaar (als optie?) levert op hun buscampers...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie