startprobleem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: startprobleem



Bericht door pepon »

Heb de mijne naar van Opzeeland gestuurd in het voorjaar.

12 volt wilde niet meer inschakelen.

Hij test hem helemaal door, daardoor ook wat versleten elco’s vervangen.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: startprobleem



Bericht door Bas vd laar »

Als de accu nog goed is dan heb je lekstroom, dit kun je meten.
Ga er trouwens maar van uit dat die accu wel een opdonder heeft gekregen naar een paar keer leeg getrokken te zijn geweest.
Beroepsreiziger

Re: startprobleem



Bericht door Beroepsreiziger »

Of je accu nu 1 week, 2 jaar, of 10 jaar oud is, maakt niet zoveel uit.
Of je accu nu vol of bijnavol is ook niet.
Wat je nodig heb om te starten zijn amperes. (Die geef je meter niet aan.)

Dit topic lezende... Je heb ergens slechte massa. Altijd weer die slechte massa.
Het kan een hele lange zoektocht worden.
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: startprobleem



Bericht door jepebe »

je schrijft dat er een geoxideerde massakabel is vervangen. Die kabel gaat van accu - naar chassis. Is die aansluiting bij het chassis ook goed blank gemaakt? Dit zou je zelf kunnen controleren en herstellen. Je kunt proberen met een stuk draad, bv startkabel, een verbinding van start - naar chassis te maken als het startprobleem weer speelt, dan heb je een alternatieve massaverbinding. Dan weet je meteen of dit het probleem is.

De accus worden kennelijk wel geladen. Probeer te achterhalen wat allemaal bij stilstand stroom vraagt uit je startaccu. Staat bv de radio erop, en gebruik je die bij stilstand? Of laad je via de sigarettenplug apparaten op? Als dat niet het geval is dan lijkt je startaccu bijna overleden. Een nieuwe accu maar niet weten hoe het komt dat er snel stroomverlies is is niet automatisch de oplossing. (slechte massa, dan start ie nog steeds niet, sluipverbruik trekt ook die nieuwe accu leeg)

Dat geldt ook voor de laden startaccu met panelen-> als je de startaccu leegtrekt bij stilstand dan zullen die panelen bij minder weer ook geen oplossing bieden.

Dus eerst proberen te beredeneren of uitzoeken waar die stroom blijft. Als daarvoor geen andere verklarinf is, pas dan aan de nieuwe accu denken.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: startprobleem



Bericht door Kroppie »

er gaat van de minpool van de accu een stevige massakabel naar het chassis, EN er gaat een stevige massa kabel van het chassis naar de motor, de rest wat massa nodig heeft gaat niet meer via stevige kabels maar met gewone draadjes, maar ook die kunnen bij slecht contact tussen draad en chassis problemen veroorzaken, en voor goed contact tussen kabel/draad en chassis, is een schone blanke roestvrije plek nodig, ook tussen accupool en poolklem is een schoon contact noodzakelijk om geen onverwachte storingen te krijgen
goh dat een slechte massa zoveel problemen kan geven welke een goede massa kan voorkomen, tja maar stroom heeft 2 punten nodig om wat te kunnen doen, is 1punt niet goed werkt er niks
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7491
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: startprobleem



Bericht door ducati 900 »

Chevy55 schreef:
za 24 sep 2022, 13:09
Heb mijn ebl voorjaar laten repareren, na een probleem , er kwam rook uit , en laad gedeelte overleden .
Gewoon opgestuurd en paar dagen later weer retour gekregen .
Die kan hem ongetwijfeld voor je nakijken/ doormeten .
Adres kwam ik op deze site ergens tegen .
Dan kun je die uitsluiten .
Meten is weten, speculatief vervangen kan een hoop geld kosten.
Hij heeft ergens een lekstroom of sluipverbruik als ik de berichten van ts zo lees.
Dat moet opgespoord worden, de zonnepanelen op de startakku aansluiten is symptoombestrijding.
Heb je de radio soms vaak aan of de binnenverlichting van de cabine?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
driedijk
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 12:06
Locatie: Rockanje

Re: startprobleem



Bericht door driedijk »

Bedankt voor jullie reakties, ik ga alle voorstellen nalopen om tot een oplossing te komen. Inmiddels gemerkt dat de radio, navigatie en het lampje van de portiervergrendeling een beetje stroom gebruiken. De massakabel vanaf de minpool was goed schoon. De overige massaverbindingen kan ik niet bijkomen. Volgende week op de brug even na laten kijken.
Ik hou jullie op de hoogte.
Het is trouwens een Hymer 588SL met Ducato 2200 - 109 Kw bouwjaar 2015
shakira
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 18:21

Re: startprobleem



Bericht door shakira »

het gebeurt ook dat de kabels goed zijn maar dat er een kabel van de accu of het chassis naar de moter gelegd moet worden omdat de moter in rubbers hangt en slecht contact maakt met de massa van de auto
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: startprobleem



Bericht door Kroppie »

dat soort kabels zit er al vanuit de fabriek, maar gaan stuk of de bevestigingen oxideren, en dan komen de problemen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Beroepsreiziger

Re: startprobleem



Bericht door Beroepsreiziger »

Paar weken terug, accu van me luxe auto leeg.
Die weer opgeladen.
Het lampje van de gordel bleef branden. Ook met de gordel in de houder.

Het draadje van de gordelhouder door geknipt, en het probleem was over.

Ik bedenk nu iets, het betreft een camper, en die gebruik je nu even niet?
Je zou bv alle zekeringen kunnen verwijderen, en kijken of de accu dan wel vol blijft?
Je zou dan elke dag 1 zekering kunnen terug plaatsen, en dan kom je vanzelf hopelijk uit bij je lek stroom.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: startprobleem



Bericht door Kroppie »

vlugger, ampere meter tussen min pool accu en losgenomen accupoolklem, dan meet je met contact uit of er verbruik is, zo ja ?, lekstroom!
dan 1 voor 1 zekeringen uitnemen en word dan plotseling het verbruik minder of valt geheel weg dan kijken waar die zekering voor is, en zo het hele ritsie afwerken, laatst nog bij een mercedes personen auto van 35 jaar oud met een lek het probleem, zo gevonden, was de automatische antenne van de radio bleef 2A trekken, was met 3 minuten gevonden, stekker losgenomen en man lost het probleem met zijn antenne verder zelf op
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: startprobleem



Bericht door bently »

Niet toevallig een omvormer die nog "aan " staat ?
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: startprobleem



Bericht door JoopBrekken »

Een omvormer zit meestal niet op de startaccu. :eh:
Bij METEN van evetuele lekstroom, na het loshalen en weer verbinden van de accuklem, kan er eerst nog een grotere stroom lopen omdat er na de onderbreking weer dingen kunnen opladen, dus even wachten met aflezen.
Plaats reactie