Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
panda58
Berichten: 717
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door panda58 »

Al geprobeerd de Maxxfan op een nieuwe voedings draad met zekering te testen.
Dus een voeding waar niks anders opzit dan de ventilator.

Gr jan
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door AdCoertjens »

Dank je manne voor jullie meedenken.
Ik kan er nu weer iets meer over zeggen, namelijk dit; voor ik vanmorgen weer onze vakantie rit naar Kroatië voort zette, heb ik voor ik de camper starte de Maxxfan via de afstand bediening uit gezet en de 12 volt stroomschakelaar op het instrumenten paneeltje boven de deur uitgeschakeld, dus geen 12 volt stroom meer, uit. Vervolgens de camper gestart en ruim 300 km gereden tot de plaats van bestemming voor weer een tussen stop. De camper op zijn plaats gezet, eerst koffie gaan drinken, terug bij de camper heb ik de 12 volt stroomschakelaar weer in de aan stand gezet, vervolgens de Maxxfan met de afstand bediening aan gezet die deed het voor de volle 100%, dus geen zekering kapot, nu kan ik hem tenminste op deze manier gebruiken. Toch is het raar natuurlijk dat je de stroom eraf moet halen als je gaat rijden.
Wat de aansluiting betreft, die is in orde, de beschrijving zegt “ Als hij goed aan gesloten is hoor je als je de stroom inschakelt een piepje en het dakluik zal sluiten” nou dat was ook zo, dus ga ik er vanuit dat hij goed is aan gesloten, plus op plus en min op min. Wat mij opviel vanmorgen bij het starten van de camper was, dat het 12 volt metertje boven de deur in het paneeltje nog 10 Amp stond te laden!! Na 15 min. gereden te hebben stond dit metertje weer op nul, tussen rood en groen in !!?? Hoe kan hij wat aangeven als ik de 12 volt schakelaar op uit heb geschakeld ?
Ik denk dat ik, als ik weer thuis ben ( over 6 weken) een draad ga trekken rechtstreeks vanaf de accu met een zekering er tussen, wel een klus, beste denk ik de draad onderlangs laten lopen en ergens onder het bed uit laten komen.
Als iemand nog iets weet over dit rare verschijnsel of mij iets kan adviseren hoor ik het graag.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Mvg Ad Coertjens.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door kampo »

Misschien is het al geschreven maar normaal meet je dan toch als eerste de spanning en de stroom die aankomt op de bekabeling ter hoogte van de Maxxfan.
Als de Maxxfan werd afgetakt op de bekabeling van andere verbruikers dan moet je ook dat onderzoeken natuurlijk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door Metor »

AdCoertjens schreef:
zo 28 aug 2022, 22:27
Wat mij opviel vanmorgen bij het starten van de camper was, dat het 12 volt metertje boven de deur in het paneeltje nog 10 Amp stond te laden!! Na 15 min. gereden te hebben stond dit metertje weer op nul, tussen rood en groen in !!?? Hoe kan hij wat aangeven als ik de 12 volt schakelaar op uit heb geschakeld ?
Dit is volkomen normaal. Ook als de 12V uitgeschakeld is, laadt je dynamo gewoon de hh accu op.
Veel camperaars zetten de 12V uit, als ze gaan rijden.
Het voorkomt dat b.v. als een water kraan open springt er al je water eruit loopt, bij een dompelpomp.
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door AdCoertjens »

Hallo Ik weer.
Ik heb gelezen op internet dat er voor het goed zijn een apart aan/uit schakelaartje er tussen zou moeten zitten omdat er altijd stroom op blijft staan, ook al heb je op de afstand bediening de Maxxfan in de uit-stand gezet, dus volgens mijn denken, altijd stand-by staat. Dit is misschien ook de reden dat het laadmetertje boven de deur in het paneeltje als die in geschakeld is, altijd tussen de 5 en 10 Amp. laden staat. Ik ga hier als ik thuis ben in ieder geval een schakelaartje tussen zetten.
Nog even dit, volgens mensen ben ik heel handig maar verstand van stroom heb ik niet, daar ben ik het ook wel gedeeltelijk mee eens. Ik haal alles wat mechanisch is uit elkaar en kan het ook verbeteren, maar strooooom is voor mij iets wat ik niet kan zien en daar ook de logica niet van in zie.
Zie je wel dat ik ook wel eens dingen kan toegeven. (dit zeg ik tegen mijn vrouw) maar nogmaals ik ben blij met jullie meedenken, hier leer ik van.
Ik heb in mijn leven al zo dikwijls een opsodemieter van 220 v gekregen dat ik er eigenlijk te roekeloos mee omspring. Maar de Maxxfan is goed aan gesloten, weet ik zeker.
Mvg. Ad Coertjens
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door myway »

Dan zou hij in de stand-by stand tussen de 5 en 10 Amp verbruiken
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door gjvonk »

Als je er van uit kan gaan dat het metertje op het display een te vertrouwen waarde aangeeft?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door TestCase »

Ad, die maxxfan gebruikt inderdaad een klein stroompje anders kan die niet reageren op de afstandbediening maar het zou mij verbazen wanneer dat meer dan 0,1 Ampere is.
Helemaal kunnen uitzetten is goed voor in de stalling bijv. anders is je hh accu met 1 week? leeg.

Er zit toch echt iets goed verkeerd met aansluiten, alleen wat?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
heidak
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 17 aug 2015, 11:54
Locatie: Hoogland

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door heidak »

Ik heb nog geen reactie gezien of de zekering er uit vliegt zodra de motor start of zodra er gereden wordt.

Een zekering van 15A vliegt er niet zomaar uit. Hiervoor is echt een kortsluiting nodig. De MaxxFan en ook de Led lampjes nemen nagenoeg niets.

Als het bij een draaiende motor gebeurd zou ik denken aan een verkeerde connectie tussen de dynamo en het huishoud gedeelte.

Als het tijdens het rijden gebeurd dan is het logischer dat ergens een draad open ligt waardoor een kortsluiting ontstaat door trilling. Dit kan natuurlijk ook in de MaxxFan zitten dor bijvoorbeeld en productiefoutje.

Ik zou zelf de volgende dingen doen.
1. Kijken of de zekering er bij draaiende motor uit vliegt
2. Kijken of de zekering er bij het rijden uit vliegt
3. Schakelaar plaatsen in aanvoer MaxxFan en nog eens 1 of 2 herhalen afhankelijk van welke de zekering deed doorbranden
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door AdCoertjens »

Beste Heidak.
Antwoord op jou vraag; Of de zekering er uit vliegt tijdens het starten of tijdens het rijden weet ik niet, ik weet wel dat de zekering kapot is gegaan na een stuk rijden, ik heb niet uit geprobeerd of het met het starten komt, wij zijn namelijk onderweg naar Kroatië en ben al lang blij dat ik er achter ben gekomen dat als ik de 12 v stroom uit schakel voor ik de motor start en na een rit de motor uit zet, 12 v aan schakelen en gebruik kunnen maken van de Maxxfan. Voorheen heb ik de 12 v nooit uit gezet voor ik ging rijden.
Ik ga nu niet meer van alles uit proberen, dat doe ik wel als ik thuis ben.
Jullie horen nog van mij of ik de oorzaak gevonden heb
Alvast iedereen hartstikke bedankt voor het meedenken, ik ben er blij mee dat jullie de moeite hebben genomen.
Mvg. Ad Coertjens.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door kampo »

Normaal gebruik je da Maxfann met een zekering van 10A.
Een grotere zekering van 15A mag je niet gebruiken, dat ikan gevaarlijk zijn.
Als je een probleem hebt waarbij die 10A zekering springt dan maak je die bekabeling waar hij opzit best stroomloos om verdere kalamiteiten te voorkomen.
Niet leuk maar het enige juiste advies.
Groeten Kampo
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door AdCoertjens »

Hallo lotgenoten.
Ik ben er weer ‘n stap verder mee gekomen, de volgende ervaring deed zich voor. Op de vakantiebestemming aan gekomen, Kroatië, de boel gezellig installeren, luifeltje uit, lampjes er aan, vloertapijt uit gelegd, tafeltje en stoeltjes erop, klaar zover. Ik moest ook iets uit de ruimte waar de huishoudaccu staat iets pakken, daar schrok ik van hoe warm die accu was, ik heb de temperatuur gemeten, 36 graden, das veel, veel te veel, ik heb hem gelijk af gekoppeld en buiten gezet voor het geval dat ………Ik heb hem ook gelijk op gemeten, 13,78 volt, in het overloop-slangetje zaten allemaal druppels en de accu was ook nat!! De buitenkant van de accu voelde ook golvend aan, ik dacht en denk nog, die is kapot. De andere morgen was de spanning terug gelopen naar 12,2 volt, na een paar dagen naar 8,4 volt. Nu heb ik gelezen dat als er twee loodplaten door sulfide sluiting maken de oplader de accu niet meer op spanning krijgt en maar door blijft laden en daardoor de accu oververhit raakt. Nu draait alles gewoon via de omvormer op 12 volt, we kunnen alleen straks als we naar huis gaan niet de koelkast op gas aan zetten, daar hebben we bij mij weten 12 v accu-spanning voor nodig om het waakvlammetje te laten branden.
We hebben al bij Cleijsen Camperschade en onderhoud een afspraak gemaakt om de precieze oorzaak op te sporen voor ik een nieuwe h h accu ga kopen.jullie horen er van, half October.
Mvg. Ad Coertjens.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door DJSmiley »

Klinkt idd als een defecte accu.

Voor zover nog niet gedaan, laat een batteryprotect installeren. Een paar keer ongemerkt te diep ontladen is funest, ook voor een nieuwe loodaccu. Zo'n ding kost weinig en bespaart je wel een defecte accu (naja, een gesloopte, want een accu heeft nooit het eeuwige leven)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door PaulBng »

Laadspanning tijdens rijden te hoog?


Paul
Plaats reactie