Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door AdCoertjens »

Hallo Techneuten, ik heb een probleempje.
Wij hebben een Burstner Aviano 640i van 2009, (top camper) daar heb ik het achterste dakluik vervangen voor een Maxxfan, mooi ding. Het inbouwen is allemaal prima gegaan, ik heb hem aan gesloten op de bedrading van de led bedlampjes, is ook de bedrading van de plafond lamp in het midden van de camper op de hoogte van het voeteneind. Ik de beschrijving staat “ Als hij goed is aan gesloten en er de stroom (12 volt) erop zet hoor je een piep en het Luik sluit zich zelf “ dat was ook het geval, dus goed aan gesloten, het werkte, ik blij.
Op vakantie met dat ding, richting Kroatië. Wat mij op viel is dat het laad-meetertje boven de deur, normaal altijd op 0 staat en nu tussen de 10 en 15 Amp daden staat. Na 480 km gereden te hebben zijn we bij een camping gestopt voor de overnachting, het wat heel warm in de camper, de de Maxxfan aan gezet, DEED NIETS, nonde-nonde ju, bleek de zekering kapot te zijn, 10 Amp 32 volt, andere zwaardere zekering 15 Amp 32 volt zekering er in en weer werken, de motor staat natuurlijk uit en een zonnepaneel op dak doet zijn werk, ook is de camper aan gesloten op 220 v. Na de zekering vernieuwd te hebben heeft hij heel de nacht gedraaid, S’morgens gewoon met de afstand bediening uit gezet, geen probleem. Onze reis voort gezet en na een kleine 500 km weer gestopt, camping op gevonden, het was weer warm, ik wil weer de Maxxfan aan zetten, weer niets, balen balen, weer de (al zwaardere) zekering kapot ???? !!!!!Hoe kan dit, wat doe ik fout, kan mij iemand hier a,u,b, mee helpen. Volgens de beschrijving gebruikt de Maxxfan maximaal 5 Amp. en is ontworpen voor een normaal 12 volt DC-systeem. Wie kan mij a.u.b. Adviseren. Ik hoor het graag van jullie
Met vriendelijke groet. Ad Coertjens
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Maxxfan in bouwen / zekering springt er uit ?



Bericht door Zijspan »

Staat de led lampjes nog op een dimmer ?
Je kunt soms beter rechtstreeks op de HH accu stroom halen voor je maxfan.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Maxxfan in bouwen / zekering springt er uit ?



Bericht door AdCoertjens »

Dank je voor je bericht.
Nee, de led lampjes staan niet op een dimmer. Het is vreemd, als ik de Maxxfan uit zet en dan met de camper gaat rijden ben ik er achter gekomen dat dan in die gereden tijd de zekering is gesprongen ! Een 15 Amp ( deze zekering zou 10 Amp origineel moeten zijn!) zekering zou toch niet te zwaar belast moeten zijn. Wat er op de zekering zit is 4 bed led lampjes, 1 plafond led lampje / 4 badkamer led lampjes en dan de Maxxfan. Als de Maxxfan aan staat is er geen een led lampje aan, het controle-metertje boven de deur geeft dan tussen 10 en 15 Amp laden aan. Ik snap er geen moer van. Tot hoe ver zou ik mogen gaan om de zekering te verzwaren ??
Ik kijk uit naar jullie meedenken.
Alvast bedankt.
Mvg. Ad Coertjens
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Maxxfan in bouwen / zekering springt er uit ?



Bericht door gjvonk »

Zomaar een idee: staat de Maxxfan tijdens het rijden uit of op automatisch? Als het laatste het geval is, kan het zijn dat het openen tegen winddruk in leidt tot een grotere stroomafname?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door AdCoertjens »

Beste Hr.Vonk.
Tijdens het rijden staat de Maxxfan uit. Nu ik dit schrijf heeft de Maxxfan 7 uur aan een stuk staan te draaien, geen enkel probleem, de camper heeft ook uit gestaan in die tijd, maar hoogst waarschijnlijk als ik straks weer ga rijden met de Maxxfan uit en de 12 volt stroom aan, zal de zekering weer kapot gaan. Ik ga als ik ga rijden de 12 volt stroom ook uitschakelen om te kijken wat er dan gebeurd, dan zou de zekering heel moeten blijven. U hoort van mij.
Mvg. Ad Coertjens.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door gjvonk »

Ik stel de vragen niet omdat ik weet hoe je het moet herstellen, maar meer om je te helpen bij het inperken van het zoekgebied.

Ga in ieder geval zeker niet verder met zwaardere zekeringen experimenteren: dan ontstaat het risico op oververhitting van draden met alle gevolgen van dien.

Gaat de zekering al direct stuk bij het starten van de motor of pas tijdens het rijden?

Als het eerste het geval is, gebeurt er iets vreemds in de huishoud installatie als de dynamo gaat draaien. In het tweede geval, maakt er dan ergens in de aansluiting van de Maxxfan een draadje kortsluiting doordat de isolatie beschadigd is of niet goed vast zit?

Tweede vraag: wat gebeurt er als je de aansluiting van de Maxxfan weer ongedaan maakt, of als je de aansluiting van de verlichting los haalt?

Laatste, misschien heel domme vraag omdat ik niet weet of het überhaupt mogelijk is dat de Maxxfan draait: zijn plus en min per ongeluk gewisseld (meten met een multimeter of een spanningzoeker die + en - aan kan geven)? Bij mijn camper (Pössl, onderdeel van de Dethleffs groep) is in de 12 volt huishoud bedrading de blauwe draad de plus en de bruine draad de min. Inmiddels is dit onze 3e Pössl en het is bij allemaal zo.

Mvg
Geert Jan



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door Zijspan »

Bij de maxfan is het goed aangegeven wat plus of min is.
Maar dat zit denk ik wel goed, de maxfan draaide al voor een uur of 7 .
Ik zie de draadjes losmaken vd verlichting en zien wat er dan gebeurt, alles het goed is niets? Dan is het zoals het was.
Is de led verlichting wel 12 volt? Of zit er nog wat tussen?

Dan de maxfan aansluiting direct op de HH accu’s maken, een heel karwei om dat uit het zicht te maken.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door TestCase »

Het eerste waar ik naar zou kijken, kan er door het schudden onderweg kortsluiting ontstaan? Het aftappen van 12v is niet goed gedaan? Rommel/beweeg eens flink in de buurt waar je gewerkt hebt.

Laat de motor eens een kwartiertje lopen zonder te rijden, gebeurt het nu nog dat de zekering klapt?



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door gjvonk »

Op de Maxxfan kan plus en min goed aangegeven zijn, maar als in die camper net als in de campers van de Dethleffs groep die ik ken blauw plus is en bruin min, kan het in theorie daar fout gaan als je dat niet weet...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door Kubo »

Gaat het goed als hij aan de paal staat ?
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door TestCase »

gjvonk schreef:Op de Maxxfan kan plus en min goed aangegeven zijn, maar als in die camper net als in de campers van de Dethleffs groep die ik ken blauw plus is en bruin min, kan het in theorie daar fout gaan als je dat niet weet...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Die maxxfan werkt prima wanneer ts stilstaat, dan zitten + en - echt niet verkeerd om toch?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door WimZ »

Ik ben het met Kees eens. Hij werkt goed maar als hij uit staat en je rijdt met de camper is na de rit de zekering stuk.
En losse plus die beweegt en aarde raakt onder het rijden zou dan best kunnen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door gjvonk »

Klinkt logisch, kan de losse plus wellicht ook nog op een andere plek zijn ontstaan door trekken aan draden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
panda58
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door panda58 »

Al geprobeerd de Maxxfan op een nieuwe voedings draad met zekering te testen.
Dus een voeding waar niks anders opzit dan de ventilator.

Gr jan
Plaats reactie