attesten ombouw campervan van fabrikant

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
cardiroe
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 24 aug 2022, 18:57

attesten ombouw campervan van fabrikant



Bericht door cardiroe »

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel op zoek naar een 2dehands bestelwagen om die om te bouwen tot camper.
Nu heb ik even de wetgeving onderzocht en zie dat je niet zo ver geraakt zonder een attest van de fabrikant dat je die mag ombouwen. (Het zogenaamde "Attest principeakkoord voor ombouw", verplicht in belgië). En het attest van de fabrikant dat je bv een dakraam op de camper mag plaatsen.

Nu heb ik op bepaalde topics vernomen dat sommige fabrikanten dit gemakkelijk geven en andere dan weer niet.
Ik wil hier wel rekening mee houden met de keuze van het merk van mijn bestelwagen. (Peugeot, Fiat, Mercedes, Renault, Opel, Volkswagen, ...)

Graag had ik daarom jullie ervaring gehoord hoe vlot dit bij jullie ging bij de verschillende merken (Hoe vlot de aanvraag ging, hoe lang jullie op deze aanvraag hebben moeten wachten, via welk kanaal deze aanvraag was ingediend, ...)

Tips in verband met deze wetgeving zijn altijd welkom!

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: attesten ombouw campervan van fabrikant



Bericht door kampo »

Betreft dit Vlaanderen?
...Dan gelden de regels voor Vlaanderen.
Ik schrijf bewust niet België.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: attesten ombouw campervan van fabrikant



Bericht door Dafluc »

Als simpele Hollander vraag ik mij dan toch af waar een Nederlands sprekende/schrijvende Belg anders vandaan zou komen....
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: attesten ombouw campervan van fabrikant



Bericht door kampo »

Het woord België triggerde mij. Maar meer staat er niet in het openingsbericht.
Niet iedere Vlaming woont in Vlaanderen.... je (ge) hebt ook Brussels en Waals gewest.
De homologatie regelgeving is bij ons sinds een paar jaar ge dé federaliseerd. Daar zijn wat verschillen.
Even afwachten....
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: attesten ombouw campervan van fabrikant



Bericht door DucatoDolf »

Zoiets dacht ik ook al. Wat verschrikkelijk. Woon je in één land en dan nog zoveel geharrewar. Ik heb medelijden.

In hoeverre is het voor u Belgen haalbaar de auto om te bouwen en in NL te laten keuren en dan weer te importeren in België? Zit je wel met de (rest) BPM. Via Duitsland/Frankrijk nog makkelijker? Zijn zulke constructies wel eens onderzocht? En/of is dat allemaal heel creatief maar niet realistisch?
Plaats reactie