Snel naar Biarritz

Jorgen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 14:29

Snel naar Biarritz



Bericht door Jorgen »

Hallo,

Over twee weken willen we met een gehuurde camper op vakantie naar Frankrijk.

Het plan is om zo snel mogelijk (via tolweg?) naar Biarritz te gaan om vandaar rustiger de Franse westkust af te rijden terug omhoog naar Nederland. We hebben daar ongeveer 18 dagen de tijd voor.

Om via de tolweg naar Biarritz te rijden (ongeveer 1200 km) heb je twee dagen nodig (schat ik). Ik ben vroeger ook meerdere malen naar Nice gereden (in 1 keer) met de personen auto maar ik denk met een camper te moeten overnachten langs de tolweg. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27449
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Biaritz



Bericht door Marco Polo »

Je pakt een app als P4N (park4night) of CC (NKC campercontact) en zoekt een camperplaats vlak in de buurt van de tolweg.
Simpeler kan het niet, met een camper :mrgreen:
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Biaritz



Bericht door Zijspan »

Alles is open dan, ga je ergens van de tolweg af is er altijd wel een mogelijkheid om te overnachten, of je zoekt specifiek naar een plaats voor een camper?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2148
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Biaritz



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Weet het zeker, met die bos branden, is dat al helemaal achter de rug en veilig?
Wij willen 2e september naar St Nazaire en dan zuid over op gemak. Een stuk nostalgie en denk voor 4e maal maar blijft trekken.
Boven stuk Normandie en Bretange hebben we in 2020 gedaan.

Maar veel plezier en succes - groet Jaap van Duijn.
Laatst gewijzigd door jaap van duijn op di 23 aug 2022, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Biaritz



Bericht door Zijspan »

Daar onder en rond Bordeaux zal het best wel veel zwart zien in de overgebleven bossen, de branden hebben daar flink huisgehouden helaas.
Of dat dan nog leuk is om daar te verblijven en of er sommige campings/ camperplaatsen niet dicht zijn?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8258
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Biaritz



Bericht door hurktoilet »

Ik beperk me even tot de vraag: Overnachten op parkings langs de snelweg (ook langs tolwegen) is in Frankrijk toegestaan, maar een absolute afrader in verband met criminaliteit. Als je er alleen even stopt, blijf dan wel bij de camper en houdt die in het oog.
Het is ook absoluut niet nodig. Op Park4Night en Campercontact vind je de wereld aan plekken vlakbij de snelweg die veel veiliger en leuker zijn, vaak ook gratis.
Scoor 's ochtends overheerlijk vers stokbrood voor je ontbijt (liefst van de warme bakker), tank even bij een grote supermarkt (scheelt zeker 25 cent/liter met de snelweg) kien het zo uit dat een af- en een een oprit ligt, dan spaar je nog een beetje tol uit ook.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Biaritz



Bericht door gjvonk »

Ik weet niet vanwaar je in NL vertrekt. Is dat Zuid-West NL: ga tegen het eind van de middag van huis weg, probeer de Kennedytunnel en het 1e stuk van de Belgische E17 tussen Antwerpen en Gent te vermijden (alternatief is via Bergen op Zoom, Liefkenshoektunnel, Zeebrugge en daarna bij de havens richting Gent), Lille, Parijs.

Je rijdt dan rond 21:00 's avonds via de Boulevard Peripherique (of via de N104 Francilienne, is wel in tijd fors langer) met gemak en zonder noemenswaardige vertraging Parijs door tot net voorbij Parijs. Zoek een cp buiten de tol in de buurt van het begin van de tol (Dourdan).

Vertrek de volgende ochtend vroeg, haal koffie met croissants bij de 1e Shell pomp op de A10 die je tegenkomt; dan ben je, als de drukte rond Bordeaux een beetje meevalt, eind van de middag in de regio Biarritz. Daar zijn geen bosbranden geweest.

NB: dit lukt je niet op vrijdag-zaterdag! Gebruik donderdag-vrijdag voor dit construct of zaterdag-zondag.

Nogmaals: zoek voor je eigen rust een cp of p4night plekje buiten de tol; slaapt wel zo lekker.

Bovenstaande hebben we net achter de rug. NB: bij Antwerpen zijn er grote wegwerkzaamheden net na de Kennedytunnel E17 en in Frankrijk op de A10 tussen Orleans en Tours en tussen Tours en Chatellerault (beide richtingen, dus op de terugweg in omgekeerde volgorde).

Ander alternatief met 2 ongeveer gelijke dag etappes: 's morgens vertrekken, zelfde route tot voorbij Parijs, na Orleans de A10 af (Blois) en parallel het Loiredal in richting Tours. Veel leuke en mooie cp's. De volgende ochtend bij Tours de A10 weer op voor de 2e etappe. Zo reizen we (uiteraard omgekeerd) vaak terug van de grens bij St. Jean de Luz. NB: ook dit lukt niet op vrijdag-zaterdag of zaterdag-zondag. Je moet op zaterdag eigenlijk niet op de tolwegen naar of van Parijs komen tot een uur of 18:00: dan zit je midden in het 'zwarte zaterdagen' verkeer. En op vrijdag en zaterdag is het op de dag rond Bordeaux ook erg druk. Pas in september wordt dat rustiger.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk







Laatst gewijzigd door gjvonk op di 23 aug 2022, 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31963
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Biaritz



Bericht door Bob Diesel »

Van Poitiers tot Bordeaux kan men ook via de N10 tolvrij over de 4 baans weg rijden

Of je er dit jaar gelukkig van word om door de grotendeels afgebrande en nog lang stinkende bossen
Van les Landes te rijden , voor de branden was het al eentonig , nú nog erger dus

Overnachtings mogelijkheden zijn op die route genoeg
Zo als gezegd , ff vd doorgaande route af rijden
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
roma
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Biaritz



Bericht door roma »

Rond het Bassin d'Arcachon is niets van de branden te zien. De campings tegen het Dune de Pila zijn verwoest. Naar Biarritz zijn de kusten het bezoeken waard oa CapBreton. Boven het Bassin zijn geen branden geweest, alles als van ouds.
OudBayonne is de moeite waard, evenals St Jean de Luz en de baai.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Biaritz



Bericht door gjvonk »

Van Dune de Pyla tot Mimizan plage zijn de bosbranden geweest. In ieder geval zijn alle campings op de flank van Dune de Pyla verwoest. De binnenweg van La Teste de Buch via Dune de Pyla, Biscarosse Plage en Mimizan Plage is afgesloten geweest. Ik weet niet of die weer open is. Ook rond Belin-Beliet aan de A63 zijn grote bosbranden geweest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Veertiger
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mei 2022, 12:49
Locatie: De Meierij

Re: Biarritz



Bericht door Veertiger »

Het verschilt per persoon natuurlijk, maar als je een beetje uitgerust en op tijd vertrekt is het best te doen in 1 dag.
Ik ben een paar weken terug in 1 dag naar Rimini gereden, maar ben ook woonachtig in het zuiden.
Zoals gezegd kun je anders met de beide apps een prima plekje vinden voor een overnachting, in dat geval zou ik de tolwegen ook vermijden, dat rijd wat leuker.

De bosbranden waren geconcentreerd op 1 plek ten zuiden van Bordeaux in het natuurpark, we konden ze vanaf de A63 in de verte wel zien maar aan de kust heb je er geen last van. Bovendien is alles inmiddels onder controle, ik kan uit ervaring zeggen dat het vorige week flink geregend heeft in FR :roll:
Pössl Summit 640 2017 163pk
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2148
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Biarritz



Bericht door jaap van duijn »

Zeker verschilt per persoon.
Maar we hebben een les geleerd in Australie - Oostkust - daar 500 km verbrande bomen gezien, dat was niet leuk.
En mensen spraken dat we 1 jaar na de bosbranden waren.
Dat hoeft voor ons dan ook weer niet, of we dat straks in Frankrijk ook gaan zien - kiezen we andere weg Frankrijk is groot toch?
Maar een duikje in zee bij Biarritz met die golven dat is dan weer leuk, dat heb je niet veel meer bij ons - Katwijk ZH - door al die zand opspuitingen en dumpen.
Groeten Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27449
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Biarritz



Bericht door Marco Polo »

Vorig jaar door het oosten van Europa getrokken.
Als je de berichten mocht geloven stond het grootste gedeelte in de brand.
Viel ter plaatse heel erg mee.
Media maakt er vaak een heel spektakel van.
En als je er midden in zit is het natuurlijk ook heel wat.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2148
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Biarritz



Bericht door jaap van duijn »

@Marco Polo,

Ook wij zijn Mei/Juni/Julie 7 weken door Oost Europa getrokken De Balkan landen en Griekenland en terug langs de kust.
Geen enkele bosbrand of restant tegen gekomen of gezien

Grtn Jaap van Duijn
Plaats reactie