BE-combinatie ombouwen naar camper
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: BE-combinatie ombouwen naar camper
In die link staat ook de echte bron vermeld. Namelijk het wetboek.
... Indien met een voertuig geen gebruik gemaakt wordt van de weg...
Hiermee begint het artikel over schorsen. Ja, je verzekering kan doorlopen, maar verzekerd niet op het moment dat je gebruik maakt van de weg. Er is geen verzekering die je opbelt met de vraag wat je aan het uitspoken bent. Maar op het moment van schade claimen na een ongeval waarbij je gebruik maakte van de weg, zullen ze je doodleuk vertellen geen stuiver uit te keren omdat je voertuig niet rijden mocht. Buitenland of niet.
https://www.anwb.nl/experts/vakantie/6/ ... buitenland.
Beste is een buitenlands kenteken. Hoe je dat regelt is per land en situatie verschillend, maar wordt vaker gedaan in dit soort gevallen.
Nu was dit de vraag van TS niet, maar omdat het ter sprake kwam wel handig om zo volledig mogelijk te zijn ipv broodjes aap te verkopen.
... Indien met een voertuig geen gebruik gemaakt wordt van de weg...
Hiermee begint het artikel over schorsen. Ja, je verzekering kan doorlopen, maar verzekerd niet op het moment dat je gebruik maakt van de weg. Er is geen verzekering die je opbelt met de vraag wat je aan het uitspoken bent. Maar op het moment van schade claimen na een ongeval waarbij je gebruik maakte van de weg, zullen ze je doodleuk vertellen geen stuiver uit te keren omdat je voertuig niet rijden mocht. Buitenland of niet.
https://www.anwb.nl/experts/vakantie/6/ ... buitenland.
Beste is een buitenlands kenteken. Hoe je dat regelt is per land en situatie verschillend, maar wordt vaker gedaan in dit soort gevallen.
Nu was dit de vraag van TS niet, maar omdat het ter sprake kwam wel handig om zo volledig mogelijk te zijn ipv broodjes aap te verkopen.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06
Re: BE-combinatie ombouwen naar camper
Dat heb je nu inderdaad 3 keer gezegd. Maar wat wil je daarmee zeggen? Je auto moet nog steeds ergens geregistreerd staan en daar hoort helaas wegenbelasting bij of je nou in het buitenland bent of niet.autocat012 schreef: ↑ma 29 aug 2022, 19:20zoals al diverse keren heb aangegeven kom ik dan nagenoeg nooit meer in Nederland
Re: BE-combinatie ombouwen naar camper
In de meeste landen mag je niet langer verblijven met een voertuig als een bepaalde maximum periode...
Je kan ook verhuizen. En hem daar dan inschrijven. Er zijn veel landen waar een vrachtwagen of kampeerwagen goedkoper is in belasting.
Je moet dan wel een buitenlandse domicilie nemen en dat is ook nogal uitzoeken...
Veel gepensioneerde NL gaan naar BE of zuidelijker.
Naar No ben ik nog niet tegen gekomen op dit forum.
No moet je binnenkort toch alles elektrisch rijden? Dus dat land lijkt me een probleempje .
Je kan ook verhuizen. En hem daar dan inschrijven. Er zijn veel landen waar een vrachtwagen of kampeerwagen goedkoper is in belasting.
Je moet dan wel een buitenlandse domicilie nemen en dat is ook nogal uitzoeken...
Veel gepensioneerde NL gaan naar BE of zuidelijker.
Naar No ben ik nog niet tegen gekomen op dit forum.
No moet je binnenkort toch alles elektrisch rijden? Dus dat land lijkt me een probleempje .
Groeten Kampo
Re: BE-combinatie ombouwen naar camper
Ik weet niet wat verzekeringen doen en buitenlandse instellingen die je kenteken controleren op welk moment ook, maar:
In de wegenverkeerswet 1994 staat in artikel 52C lid 1d dat het kentekenbewijs zijn geldigheid verliest bij schorsing.
Ik zou het niet gokken. Je rijdt geschorst met een niet geldig kentekenbewijs en dat kan gevolgen hebben.
In de wegenverkeerswet 1994 staat in artikel 52C lid 1d dat het kentekenbewijs zijn geldigheid verliest bij schorsing.
Ik zou het niet gokken. Je rijdt geschorst met een niet geldig kentekenbewijs en dat kan gevolgen hebben.
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: BE-combinatie ombouwen naar camper
In die wegenwet staat ook dat de schorsing - van de bij het kenteken behorende verplichtingen - vervalt zodra je weer op de openbare weg komt met het voertuig.
Je moet dan onder andere weer verzekerd zijn en motorrijtuigen belasting betalen.
Dat eerste is wel internationaal een probleem natuurlijk maar de verzekering stopt normaal gesproken niet als je een kenteken schorst.
Heb je de MRB niet betaald dan kan je een naheffing krijgen van de Nederlandse belastingdienst.
Volgens mij hebben ze soms scanners staan langs de Nederlandse autowegen.
We hebben er heel wat pagina’s over volgeschreven dus niet heel zinvol om er in dit topic weer over door te blijven emmeren
Je moet dan onder andere weer verzekerd zijn en motorrijtuigen belasting betalen.
Dat eerste is wel internationaal een probleem natuurlijk maar de verzekering stopt normaal gesproken niet als je een kenteken schorst.
Heb je de MRB niet betaald dan kan je een naheffing krijgen van de Nederlandse belastingdienst.
Volgens mij hebben ze soms scanners staan langs de Nederlandse autowegen.
We hebben er heel wat pagina’s over volgeschreven dus niet heel zinvol om er in dit topic weer over door te blijven emmeren
Re: BE-combinatie ombouwen naar camper
In de VS bestaan deze dingen al onder de naam toy haulers. Misschien kun je hier wat inspiratie uit opdoen? Wat weegt zo'n oldtimer?
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: BE-combinatie ombouwen naar camper
Kadet C kleine 900 kilo.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
-
- Berichten: 2591
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: BE-combinatie ombouwen naar camper
Ons voorbeeld, onze camper kost in Nederland 79 euro per maand plus 3 keer 15 euro voor de euro 4 motor.
Nu wonen we in Portugal en kost de dezelfde camper 129 euro voor heel jaar.
Schorsen kan hier niet, en ook naar de Apk toe natuurlijk.
Nu wonen we in Portugal en kost de dezelfde camper 129 euro voor heel jaar.
Schorsen kan hier niet, en ook naar de Apk toe natuurlijk.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06
Re: BE-combinatie ombouwen naar camper
Je voertuig moet inderdaad ergens geregistreerd zijn maar dat wil niet zeggen dat je in een land waar je nooit bent belasting moer betalen lijkt mij. Maar dat is mijn inzicht als duitser die in Europa rond rijs hoeft ook geen belasting in Duitsland lijkt mij
Re: BE-combinatie ombouwen naar camper
Dat heb je dan fout. Het heet daarom houderschapsbelasting en geen wegenbelasting. Zolang alles goed gaat kun je natuurlijk decamperforumpakkansberekening toepassen.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06
Re: BE-combinatie ombouwen naar camper
ik zal eens mijn info inwinnen bij de rdw misschien zou ik hem dan in een ander land registreren als ik besluit om daar eventueel te blijven er bestaat zelfs een kans dat ik in Noorwegen een stukje grond te kopen tegen die tijd want ik heb het wel gehad met Nederland zo gouw mijn moeder is overleden ben ik weg dat is ook de reden waarom ik een camper wil bouwen naar mijn eigen voorstelling
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: BE-combinatie ombouwen naar camper
Kom nu 2 verzekeringen tegen die automatisch stoppen als je meer dan 180dagen uit NL weg bent.
Even goed al je voorwaarden checken voordat je daadwerkelijk vertrekt dus
Even goed al je voorwaarden checken voordat je daadwerkelijk vertrekt dus
Re: BE-combinatie ombouwen naar camper
Bij een trailer tel je het laadvermogen en het trekgewicht van de auto bij elkaar op, globaal is dit dan het totaalgewicht wat de trailer mag wegen mits het gewicht van die trailer correct is verdeeld over voertuig en trailer.gjvonk schreef: ↑ma 29 aug 2022, 19:24Resumerend: het gewicht van de oplegger is dus én afhankelijk van het BE rijbewijs (dat is bij TS geen probleem, want 1978). En de schoteldruk: want schoteldruk mag het laadvermogen van het trekkende voertuig niet overschrijden. En het door de fabrikant opgegeven maximale trekgewicht.
Dan klopt de redenering van Tranny volgens mij toch niet helemaal...
Het in de EU geregistreerde trekgewicht van voertuigen betreft meestal het max. gewicht wat met een kogelkoppeling getrokken mag worden, en dit is hooguit 3500 kg voor een kogelkoppeling.
Indien er een ander soort koppeling aan/op het voertuig gemonteerd is (muilkoppeling, schotelkoppeling) en de reminrichting voor de trailer hiervoor ook is aangepast (luchtrem, elektrisch remsysteem) op het trekkende voertuig dan kan het best zo zijn dat het voertuig ook wel veel meer mag trekken als 3500kg, dit is afhankelijk van wat de fabrikant daarvoor opgeeft en waarvoor het koppelsysteem gekeurd is.
Maar met die moderne toelatingseisen en bijbehorende uitstootnormeringen is het al een aardig stuk moeilijker geworden om zoiets nieuw met EU-toelating nog op de weg te krijgen, dan moet je al haast via grijze import iets gaan regelen en deze hier m.b.v. een individuele toelating op kenteken zetten.
En dat is dus ook gebeurt met de meeste USA-pickup trekkers die hier rijden: de trekker krijgt hier dan wel een lager laadvermogen op kenteken als wat technisch mogelijk is (dit i.v.m. die max. 3500 kg voor B-rijbewijs hier) maar het max. technische trekgewicht wordt wel gewoon over genomen mits de trekinrichting (schotel) ook voldoet aan de eisen hier... en dat kan voor b.v. een Ford F150 die uitgerust is met het juiste towing package en gear ratio ook 11000 lbs (ca. 5 ton) trekgewicht zijn.
Kortom spelen met de technische regeltjes die in andere werelddelen gelden voor de auto's en gebruik maken van de mazen die hier in de wet nog open zijn.
Ik heb in de jaren '80 nog een tijd met een Toyota landcruiser gereden die uitgerust was met een muilkoppeling en luchtremsysteem, die had een max. trekgewicht op kenteken van 5000kg. (en dat mocht ik met dat oude BE-rijbewijs dus ook gewoon trekken)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...