BE-combinatie ombouwen naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
autocat012
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06

BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door autocat012 »

Hallo allemaal, ik zal me eerst voorstellen. Ik ben Ernst en ben 63jaar, alleenstaand en woon in Renkum. Ik ben van plan van plan om een Be combinatie met een dieplader om te bouwen tot camper met garage. Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft? Ik sta altijd open voor raad en suggesties en ervaringen. Het is de bedoeling om hier in te gaan wonen, als ik met pensioen ben en mijn moeder is overleden, en er mee rond te reizen.
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: be combinatie ombouwen naar camper



Bericht door Zijspan »

Hallo Ernst, welkom hier, verdiep jezelf eerst eens wat je mag wegen met de Be combinatie, dat maakt de opbouw die je wilt maken makkelijker te maken als je de juiste gewichten weet.
Er staan er wel een paar te koop hier en daar, wie weet geeft dat een idee wat je van plan bent.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
autocat012
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door autocat012 »

Bedankt voor je reactie wat betreft het gewicht dat komt wel goed het trekkende voertuig mag max 3500kg wegen en dat zelfde geld voor de dieplader dus totaal mag hij 7000kg wegen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door kampo »

Daar ga je zo over als je niet oplet.

Altjd eerst een administratieve studie maken...
Verzekering, inschrijving, homologatie.
Maximale afmetingen en gewichten.
Groeten Kampo
autocat012
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door autocat012 »

Kwa gewicht maak ik me geen zorgen en de lengte mag tot 12 meter dus dat komt ook wel goed de auto die ik in de garage wil is 900kg dus voor de inbouw heb ik nog 6100 kg.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door evdoetelaar+larana »

Je rekensom voor 6.100 kg inbouw klopt niet. Om een aanhanger van 3.500 kg te kunnen trekken, moet je een stevige trekauto ervoor hebben (2.500 - 3.000 kg?). Dat gewicht gaat van die 6.100 kg af.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door EasyBee »

Die aanhanger/dieplader (max gewicht 3500) is ook niet gewichtloos en dan komt er nog een auto van 900 kg in.
Dan moet je plotseling toch echt op gewicht gaan letten.
Waarom je je zelf beperkt door er een auto in te stoppen ontgaat mij. Zet er een scooter in. Auto heb je al.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door rijschoollucassen »

autocat012 schreef:
di 23 aug 2022, 11:12
Bedankt voor je reactie wat betreft het gewicht dat komt wel goed het trekkende voertuig mag max 3500kg wegen en dat zelfde geld voor de dieplader dus totaal mag hij 7000kg wegen.
Niet helemaal juist. B-E rijbewijs van vóór 2013 kent geen gewichtsbeperking voor de oplegger/aanhanger. Wordt dan dus bepaald door het trekkend voertuig.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
autocat012
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door autocat012 »

inderdaad de auto heb ik al en ik wil niet steeds met het trekkende voertuig rond rijden als ik een boodschap ga doen en zoals algezegt ik ben niet bang voor het gewicht ik ben alleenstaand en heb weinig nodig alles in een ruimte qua wonen woonkamer en keuken en slaap gelegenheid in een ruimte dan heb je alleen de douch en wc meer heb ik niet nodig buiten wat zonnepanelen en 2 watertanks .
autocat012
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door autocat012 »

EasyBee schreef:
di 23 aug 2022, 12:34
Die aanhanger/dieplader (max gewicht 3500) is ook niet gewichtloos en dan komt er nog een auto van 900 kg in.
Dan moet je plotseling toch echt op gewicht gaan letten.
Waarom je je zelf beperkt door er een auto in te stoppen ontgaat mij. Zet er een scooter in. Auto heb je al.
Ja de auto heb ik al en ik wil niet steeds met het trekkende voertuig de stad ik om boodschappen te doen en ik ben alleenstaand dus heb ik niet veel nodig een slaapbank /bed een keukenblokje en een douch en wc wat zonnepanelen en 2 watertanks
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door DucatoDolf »

Niet lullig bedoeld, maar waarom een fifth wheeler mèt extra auto? Een leuke pickup op LPG is toch prima te gebruiken als vervoermiddel voor de boodschappen? Tel de extra kosten van een 2e auto er nog bij op.

En de lengte, ofwel oppervlakte.
Een korte trekker is al minimaal 2,5m lang. Garage voor een mini auto ook al snel 3,5m. Houd je nog krap 6m over. Dat is vrij weinig tov het totaal. Zonde van de ruimte. En waar laat je de techniek? Je watertanks? Onder een dieplader geen ruimte voor dus dat moet ook allemaal naar 'binnen'. En om te wonen heb je misschien ook een wasmachine nodig? En een slaapbank ben je erg snel klaar mee. Dus je wilt toch minimaal een aparte slaapkamer met fatsoenlijk bed. En voor de winter een fijne zithoek. Weinig ruimte geef je jezelf zo.

En waarom dan niet een flinke C truck met autoaanhanger?

Enfin, alles kan. Vind een dieplader ombouw ook een leuk plan. Maar ga eerst eens een halfjaar in een caravan van 6m wonen. Kijk dan nog eens naar het plan.

Om antwoord te geven op je vraag : nee geen ervaring, maar zet een bak van 6m op de voorkant, rijd je autootje er achterop en ga gewoon :cheers:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door kampo »

En denk je daarbij aan een losse of een gekoppelde trekker oplegger ?

Hoe lang is de garage ?
Aan hoeveel water en diesel heb je gedacht ?
Groeten Kampo
autocat012
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door autocat012 »

DucatoDolf schreef:
wo 24 aug 2022, 1:31
Niet lullig bedoeld, maar waarom een fifth wheeler mèt extra auto? Een leuke pickup op LPG is toch prima te gebruiken als vervoermiddel voor de boodschappen? Tel de extra kosten van een 2e auto er nog bij op.

En de lengte, ofwel oppervlakte.
Een korte trekker is al minimaal 2,5m lang. Garage voor een mini auto ook al snel 3,5m. Houd je nog krap 6m over. Dat is vrij weinig tov het totaal. Zonde van de ruimte. En waar laat je de techniek? Je watertanks? Onder een dieplader geen ruimte voor dus dat moet ook allemaal naar 'binnen'. En om te wonen heb je misschien ook een wasmachine nodig? En een slaapbank ben je erg snel klaar mee. Dus je wilt toch minimaal een aparte slaapkamer met fatsoenlijk bed. En voor de winter een fijne zithoek. Weinig ruimte geef je jezelf zo.

En waarom dan niet een flinke C truck met autoaanhanger?

Enfin, alles kan. Vind een dieplader ombouw ook een leuk plan. Maar ga eerst eens een halfjaar in een caravan van 6m wonen. Kijk dan nog eens naar het plan.

Om antwoord te geven op je vraag : nee geen ervaring, maar zet een bak van 6m op de voorkant, rijd je autootje er achterop en ga gewoon :cheers:
De extra auto is mijn oldtimer die wil ik dus altijd bij me hebben ook al omdat het de bedoeling is om er volledig in te gaan wonen
autocat012
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door autocat012 »

kampo schreef:
wo 24 aug 2022, 9:01
En denk je daarbij aan een losse of een gekoppelde trekker oplegger ?

Hoe lang is de garage ?
Aan hoeveel water en diesel heb je gedacht ?
Wel een losse trekker en een garage van 4meter en geen diesel want dán kom je in de toekomst nergens meer een land of plaats in
Plaats reactie