BE-combinatie ombouwen naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door gjvonk »

Even hier
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... dvermogen)

goed nalezen welke regels voor jou van toepassing zijn. Heb je je BE rijbewijs voor 19-01-2013 gehaald, gelden de maximale oplegger gewichten nog niet voor jou!



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door DiffRental »

Die 2x 3500kg geldt voor het nieuwe rijbewijs, dus na 2013.
Met BE rijbewijzen voor 2013 is het gewicht onbeperkt maar bepaald door het trekkend voertuig.

https://be-combi.nl/faq-be-rijbewijs-regels
Groeten Peter
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door Klass »

Is het geen probleem dat je voor je trekker de volle mep wegenbelasting moet betalen? Je kan niet een kwarttarief aanvragen zoals bij een camper. Of is daar een andere oplossing voor?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door DucatoDolf »

Als je een BE rijbewijs van na 2013 hebt, gaat het wel heel erg krap worden met de gewichten.

Eigenlijk is dit wat je zoekt:
Afbeelding
https://www.trucks.nl/diversen-be-opleg ... 7176005-vd

Leuk geprijsd ook.

Maar die is met een leeggewicht van 2880kg niet haalbaar met een BE rijbewijs van na 2013.

Belasting voordeel ga je niet fiksen voor de trekker. Hooguit als bedrijfsauto, maar dan moet er wel sprake zijn van een serieus bedrijf. Loopt wel in de papieren zo'n trekker.

Wat kosten betreft ben je denk ik sowieso voordeliger uit met een combinatie van camper met autoambulance. Maar dan zit je nog met je gewone vervoer waar je zowel de camper als je oldtimer niet voor wilt gebruiken. Eventueel een scooter bij de autoambulance.
autocat012
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door autocat012 »

Ik heb mijn be rijbewijs al sinds 1978 dus ruim voor 2013 en ja voor de belasting heb ik ook een oplossing zoals ik al een keer heb vermeld zal ik niet veel in Nederland zijn en voor het buitenland hoef je in Nederland geen belangstelling te betalen alleen als je in Nederland bent
autocat012
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door autocat012 »

Zoiets als op de foto is inderdaad mijn bedoeling en het gaat mij er om dat ik niet graag met een losse aanhanger wil rijden
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door DucatoDolf »

Top, houdt er wel rekening mee dat je als Nederlander niet in een auto met buitenlands kenteken in NL mag rijden, maar dat wist je vast ook wel. Gewoon snel de grens over en wegwezen :cheers:

Maar ff serieus ik vond de prijs voor die aanhangwagen wel aanlokkelijk. Geen idee of het reëel is. Ben je wel snel klaar met het casco, kun je snel met het interieur aan de gang.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door gjvonk »

autocat012 schreef:Ik heb mijn be rijbewijs al sinds 1978 dus ruim voor 2013 en ja voor de belasting heb ik ook een oplossing zoals ik al een keer heb vermeld zal ik niet veel in Nederland zijn en voor het buitenland hoef je in Nederland geen belangstelling te betalen alleen als je in Nederland bent
Nee, dat laatste klopt niet, als je auto op NL kenteken staat mag je hem niet schorsen voor de wegenbelasting (=houderschapsbelasting). Doe je dat wel, dan vervalt ook onmiddellijk de WA verzekering... geloof me, dat laatste moet je echt niet willen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door tranny »

autocat012 schreef:
ma 29 aug 2022, 17:34
Je mag met een be rijbewijs 2X 3500 kg dus trekker 3500max en de dieplader ook 3500max
Dat klopt globaal.
Als we even van dat gegeven uit gaan dan mag de trekker + schotelgewicht (= laadvermogen) max. 3500 kg bedragen. (= B-rijbewijs)
Nemen we dan een trailer van 5000 kg dan moet de trekker dus 5000 minus 3500kg aanhangergewicht = 1500 kg aan schotelgewicht (= laadvermogen) mogen hebben.
De gemiddelde pickup heeft echter maar een laadvermogen van ca.1000 kg, daar mag die 5000 kg trailer dus al niet meer achter. (tenzij het trekgewicht opgehoogd kan worden tot 4000 kg, de schoteldruk van 1000 kg niet overschreden wordt en de assen van de trailer 4000 kg mogen dragen)
Een Iveco Daily haalt dat laadvermogen van 1500 kg wel, en daar mag die 5000 kg trailer dus wel probleemloos achter.

Kortom je trekker gaat veel bepalen over wat wel en niet kan/mag, wil je die 2x3500 kg dan zal je wel een trekker moeten kiezen die een totaalgewicht heeft van 3500kg en niet minder.
Even heel simpel gezegd: het gewicht wat de trailer meer heeft als 3500kg moet minimaal overeen komen met het laadvermogen van de trekker, en daarbij mag het totaalgewicht van trekker + laadvermogen in de praktijk de 3500 kg ook niet gaan overschrijden.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door Klass »

Misschien wil hij hem schorsen zodra hij ergens op een vaste plaats staat, maar daar mogen we verder niets meer over vragen :D
autocat012
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door autocat012 »

zoals al diverse keren heb aangegeven kom ik dan nagenoeg nooit meer in Nederland
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door 1934 »

Beste heer GJ Vonk,


Waar haalt u de wijsheid vandaan dat een geschorst voertuig niet Wa verzekerd is ?
Mijn verzekering heeft vorig jaar het tegengestelde middels een brief en een e,mail bevestigd! Tevens word in de brief duidelijk omschreven dat volgens hun het kenteken ook niet vervalt of ongeldig is !!!

Bij onze camper speelde dit probleem omdat hij was blijven staan in het buitenland ivm corona perikelen en mijn apk verliep,contact opgenomen met mijn verzekeringsmaatschappij telefonisch en gevraagd wat de oplossing zou kunnen zijn en of ik nog verzekerd zou zijn zonder apk,ikzelf stelde nog voor een gelijkwaardige keuring te laten doen bij de Kteo in Griekenland ! Natuurlijk bent u daar vrij in meneer maar heeft geen meerwaarde voor ons en ook niet voor het cjib maar juridisch is het erg eenvoudig een Nederlandse APK is een (juridisch onderbouwd) moment opname op een bepaalde dag/tijdstip,en wil dus uiteindelijk absoluut niets zeggen over de technische staat van de auto ( momentopname) mocht u betrokken zijn bij schade of ongeval,kortom als de verzekering bij schade zou kunnen aantonen dat u auto niet technisch in orde was op het moment van de schade/ongeval bestaat de mogelijkheid om als verzekering een juridische procedure op te starten,dit alles is tot op heden voor zover wij weten nog niet gebeurd in Nederland en nogmaals dit staat absoluut los van het wel of niet hebben van een geldige (moment) opname van een APK.
Ook attendeer ik u erop dat er wel meerdere gerechtelijke uitspraken zijn over de periodieke APK keuring en waarin ten alle tijden door de rechter gesproken word over een momentopname.

Het e.e.a. ga ik u per brief en mail bevestigen,verder onthouden wij ons wel van enige juridische aansprakelijkheid daar u rijdt met een voertuig zonder apk,kort gezegd meneer als u niet schorst krijgt u automatisch een bekeuring van het cjib hiervoor kunt u dus niet bij ons terecht !

En nogmaals alle fabels te spijt ,geen apk is wel gewoon verzekerd en ook u kenteken vervalt niet in het RDW Europees kenteken register.!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door gjvonk »

Resumerend: het gewicht van de oplegger is dus én afhankelijk van het BE rijbewijs (dat is bij TS geen probleem, want 1978). En de schoteldruk: want schoteldruk mag het laadvermogen van het trekkende voertuig niet overschrijden. En het door de fabrikant opgegeven maximale trekgewicht.

Dan klopt de redenering van Tranny volgens mij toch niet helemaal...

Let in de wet- en regelgeving wel op het onderscheid: de wet spreekt over een aanhanger (dus met een W*-**-**) kenteken mits deze zwaarder kan en mag zijn dan 750 kg of een oplegger met een O*-**-** kenteken (spreek uit als Oh van oplegger).

Het begrip "trailer" is een Engelstalige verzamelnaam voor "iets wat voortgesleept wordt": bij een paardentrailer denkt iedereen meteen aan een beremde aanhanger met 2 assen, een kunststof huif en een laadklep de naar beneden scharniert en als loopplank voor de paarden dient. Er is dan niemand die meteen de vraag stelt of het een oplegger is...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door gjvonk »

@1934: zonder juridische haarkloverij te willen oprakelen en blij dat het voor u zonder gedoe goed is afgelopen, maar lees de onderstaande tekst van uw verzekeraar nog eens heel goed:

"Het e.e.a. ga ik u per brief en mail bevestigen,verder onthouden wij ons wel van enige juridische aansprakelijkheid daar u rijdt met een voertuig zonder apk,kort gezegd meneer als u niet schorst krijgt u automatisch een bekeuring van het cjib hiervoor kunt u dus niet bij ons terecht !"

Ik zou het er niet op aan durven laten komen...ze zeggen letterlijk dat ze op geen enkele manier aansprakelijk zijn voor wat ze zelf schrijven...

Fabels of niet...Let op het dikgedrukte stukje
https://www.goedkopeautoverzekering.nl/ ... orste-auto

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Plaats reactie