BE-combinatie ombouwen naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door gjvonk »

Ah, nu snap ik je beter. Wil TS dus een hoger maximum opleggergewicht dan 3.500 kg. wordt het dus zaak dat hij een oplegger zoekt die al toegelaten is en een kenteken heeft.

Dan een trekker zoeken die het met de combi van maximum gewicht en trekgewicht de oplegger mag trekken, waarbij de schoteldruk niet te hoog op mag lopen.

Een oplegger waar je én een oldtimer op wil vervoeren van pakweg 900 kg en een "woondeel" wil plaatsen en die dan ook nog minder dan 3.500 kg moet wegen is zonder toepassen van allerlei lichtgewicht high tech materialen en constructies denk ik niet realiseerbaar, dus ik zou voor zwaarder gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
autocat012
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door autocat012 »

autocat012 schreef:
ma 29 aug 2022, 22:38
ik zal eens mijn info inwinnen bij de rdw misschien zou ik hem dan in een ander land registreren als ik besluit om daar eventueel te blijven er bestaat zelfs een kans dat ik in Noorwegen een stukje grond te kopen tegen die tijd want ik heb het wel gehad met Nederland zo gouw mijn moeder is overleden ben ik weg dat is ook de reden waarom ik een camper wil bouwen naar mijn eigen voorstelling
Hoe zou je belasting moeten betalen als je nooit meer terug komt in Nederland en daar dús ook niet bent ingeschreven of bijvoorbeeld ook niet in een andere land officieel gaat wonen dus gaat zwerven door europa
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1590
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door tranny »

gjvonk schreef:
ma 29 aug 2022, 23:13
Ah, nu snap ik je beter. Wil TS dus een hoger maximum opleggergewicht dan 3.500 kg. wordt het dus zaak dat hij een oplegger zoekt die al toegelaten is en een kenteken heeft.

Dan een trekker zoeken die het met de combi van maximum gewicht en trekgewicht de oplegger mag trekken, waarbij de schoteldruk niet te hoog op mag lopen.

Een oplegger waar je én een oldtimer op wil vervoeren van pakweg 900 kg en een "woondeel" wil plaatsen en die dan ook nog minder dan 3.500 kg moet wegen is zonder toepassen van allerlei lichtgewicht high tech materialen en constructies denk ik niet realiseerbaar, dus ik zou voor zwaarder gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Ik weet niet of topicstarter dat precies wil, maar ik weet wel dat er een wereld van (on)mogelijkheden is bij de BE-combinaties en er dus ook aardig wat risico's zijn waarbij het met de max. gewichten nog flink mis kan gaan als je alles los van elkaar koopt en aanpast... het is niet zo dat elke trekker zomaar aan elke trailer geknoopt mag worden wil je binnen de wettelijke regels blijven.
Dat spul is allemaal aardig aan de prijs, ik zou het voor de topicstarter jammer vinden als achteraf blijkt dat de verbouwde trailer bijna nergens nog legaal mee voortbewogen kan worden... dan wordt het alsnog een sta-caravan.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
autocat012
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door autocat012 »

Je kunt naar mijn mening best een trailer bobouwen binnen de normen die er gelden waar je later een geëigende trekker zoekt binnen de regels.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1590
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door tranny »

Klopt, ik heb ook nergens beweerd dat het onmogelijk is. :wink:
Maar houd dan tijdens de bouw wel een redelijke marge aan wat betreft het schotelgewicht wat de trailer gaat geven... kortom de zwaarste gewichten op de as(sen) van de trailer laten dragen en niet op het voorste deel van de trailer.

Dit zeg ik met name omdat je zelf begon over een D-max of iets vergelijkbaars als trekker, dat soort pickup's staan absoluut niet bekend om hun zware laadvermogens.
Ik rijd zelf al jaren met een Nissan Pickup, als ik die om zou keuren tot trekker dan zou het schotelgewicht slechts maximaal ergens rond de 1000 kg komen te liggen en dat is wel vrij weinig voor een trailer. (dat komt doordat de Nissan slechts een technisch maximale massa van 2860 kg heeft, en voor trekkers zoals de Iveco Daily ligt dit wel op 3500kg)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door Marco Polo »

autocat012 schreef:
ma 29 aug 2022, 23:24
autocat012 schreef:
ma 29 aug 2022, 22:38
ik zal eens mijn info inwinnen bij de rdw misschien zou ik hem dan in een ander land registreren als ik besluit om daar eventueel te blijven er bestaat zelfs een kans dat ik in Noorwegen een stukje grond te kopen tegen die tijd want ik heb het wel gehad met Nederland zo gouw mijn moeder is overleden ben ik weg dat is ook de reden waarom ik een camper wil bouwen naar mijn eigen voorstelling
Hoe zou je belasting moeten betalen als je nooit meer terug komt in Nederland en daar dús ook niet bent ingeschreven of bijvoorbeeld ook niet in een andere land officieel gaat wonen dus gaat zwerven door europa
Zonder inschrijving ook geen Nederlands kenteken.
Is dat probleem in ieder geval opgelost :mrgreen:
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door ducati 900 »

autocat012 schreef:
ma 29 aug 2022, 23:24
autocat012 schreef:
ma 29 aug 2022, 22:38
ik zal eens mijn info inwinnen bij de rdw misschien zou ik hem dan in een ander land registreren als ik besluit om daar eventueel te blijven er bestaat zelfs een kans dat ik in Noorwegen een stukje grond te kopen tegen die tijd want ik heb het wel gehad met Nederland zo gouw mijn moeder is overleden ben ik weg dat is ook de reden waarom ik een camper wil bouwen naar mijn eigen voorstelling
Hoe zou je belasting moeten betalen als je nooit meer terug komt in Nederland en daar dús ook niet bent ingeschreven of bijvoorbeeld ook niet in een andere land officieel gaat wonen dus gaat zwerven door europa
Als je niet meer in Nederland bent ingeschreven dan zal je auto moeten voldoen aan de regels
van het land waar je wel bent ingeschreven dus dan hoef je hier ook geen vragen meer te
stellen.
Dat moet je gaan doen in het land waar je je gaat inschrijven.
Lijkt mij.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door PaulBng »

Als je je pensioen of iets dergelijks wilt ontvangen, zul je toch ergens ingeschreven moeten zijn. Dito voor bijv een bankrekening....


Paul
Zijspan
Berichten: 2590
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door Zijspan »

Zijspan schreef:
ma 29 aug 2022, 21:51
Ons voorbeeld, onze camper kost in Nederland 79 euro per maand plus 3 keer 15 euro voor de euro 4 motor.
Nu wonen we in Portugal en kost de dezelfde camper 129 euro voor heel jaar.
Schorsen kan hier niet, en ook naar de Apk toe natuurlijk.
Kennis van ons hier woont officiële nog steeds in België en heeft hier een huisje en een auto op Portugese plaat,
Het adres op het Portugese kenteken staat op België, waar hij woont, net als zijn motor die hier op Portugese plaat staat ook het adres op België.

Maar af en toen in Nederland zijn en de rest van het jaar in buitenland kan maar je adres zal ergens moeten zijn, net als de inschrijving van je auto’s en verzekeraars er van enz.
Je zou wel kunnen zoeken waar dat veel voordeliger is dan in Nederland te wonen, binnen Europa krijg je gewoon je pensioen en aow uitbetaald.
Het Cak regelt wel wat voor jou en die zorgt verplicht voor een basis ziektekosten verzekering bij zilveren kruis.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door DucatoDolf »

autocat012 schreef:
ma 29 aug 2022, 20:09
Hoe kan ik iets uit mijn bestand toevoegen
1.Plaats reactie
2.Linksonder het schrijfvenster staan 2 tabbladen. Klik op bijlagen.
3.klik op bijlage toevoegen. Voor een plaatje is het belangrijk dat deze niet groter is dan 2mb en ook niet breder dan 900 pixels is uit mijn hoofd.

Eventueel kun je googlen op afbeelding verkleinen en bij een van de websites je plaatje verkleinen en dan pas hier uploaden.

On topic: de vraag van TS ging met name over de BE combinatie. De trailer die ik liet zien is een aardig idee om te gebruiken. Bij een dergelijke trailer dus goed uitzoeken wat het bestaande kogelgewicht is.

Off topic:
Over het belastingverhaal lijkt me inmiddels genoeg gezegd. Je kunt gewoon in NL ingeschreven (maximale verblijfsduur buiten NL is vaak wel aan max verbonden) blijven en in een auto rijden met buitenlands kenteken in het buitenland. Hoe je die regelt ligt aan het land van keuze. Welk land het makkelijkst is weet ik niet maar ik herinner me een NL stel dat met een Gklasse de wereld rond ging in een Duits gekentekend voertuig om belasting- en verzekering technische redenen. TS geeft ook aan eventueel te emigreren.
autocat012
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 19:06

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door autocat012 »

Zover iedereen die een zinige bijdragen heeft geleverd bedankt ik heb ondertussen ook wat informatie gehad van fifth wheel en volgens hun is het zeker maakbaar.

Wat dat belasting verhaal daar had ik niet naar gevraagd en daarom heb ik daar ook dom op gereageerd omdat het niet interessant is voor mij ivm in toch weg ga uit Nederland dus emigreren
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Wat uitermate geschikt is als trekker is een Amerikaanse pickup, bv de Ford F350-450, daar hang je met het grootste gemak de grootste fifth wheel aan. Voor dat werk heb je een dikke motor met een hoog koppel nodig en dat is nu juist wat alleen de Amerikanen hebben.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door veetee »

autocat012 schreef:
di 30 aug 2022, 10:24
Wat dat belasting verhaal daar had ik niet naar gevraagd en daarom heb ik daar ook dom op gereageerd omdat het niet interessant is voor mij ivm in toch weg ga uit Nederland dus emigreren
Als je meteen gezegd had dat je ging emigreren ipv onderstaand was je een hoop reacties over belasting, schorsen en verzekering bespaard gebleven. :wink:
Maar succes met je project!
autocat012 schreef:
wo 24 aug 2022, 22:21
Wat betreft de belasting ik zal niet vaak in Nederland zijn als het zover is vandaar ook dat het mijn woning moet worden
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: BE-combinatie ombouwen naar camper



Bericht door PaulBng »

autocat012 schreef: Hoe zou je belasting moeten betalen als je nooit meer terug komt in Nederland en daar dús ook niet bent ingeschreven of bijvoorbeeld ook niet in een andere land officieel gaat wonen dus gaat zwerven door europa
TS wil dus nergens ingeschreven zijn.
Dan gaat ie een probleem krijgen...


Paul
Plaats reactie