Van gewone TL naar LED-TL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Van gewone TL naar LED-TL?



Bericht door Snarfsel »

Sandor Gora schreef:
do 25 aug 2022, 8:48
Aloys schreef:
zo 21 aug 2022, 20:58
Let op bij LED-strips: de mooiste kunnen bijv. 10-20V aan...
Geen stabilisator nodig, koop strips met een voltage-marge! 🧐
Ik ben aan het zoeken op het internet, vind alleen ledstrips van 12 of 24 volt.
Nergens staat erbij vermeld dat ze tussen de 10 en 20 volt kunnen hebben.

Iemand een link of tip?
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Van gewone TL naar LED-TL?



Bericht door Sandor Gora »

Voorbeeld: 12 - 24 volt :
https://www.dewitschijndel.nl/nauticled ... c-ledstrip
Niet 12 óf 24, maar 12 én 24
Dus nog even zoeken...
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Van gewone TL naar LED-TL?



Bericht door myway »

Dan hoeft hij toch niet meer te zoeken, heb jij al gedaan
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Van gewone TL naar LED-TL?



Bericht door Starline 660 »

Ik kwam in dit draadje omdat ik antwoorden zocht voor mijn probleempje, omdat onze keukenraam cassette in de Hymer kapot gegaan is, touwtje gebroken, moest het ding eruit. Daarvoor moest ook de afzuigkap met verlichting er uit omdat je anders niet bij de schroeven komt.
Ding gelijk lekker goed schoongemaakt ( ontvet) en de Sylvana T5 buis van 85 cm 21W vervangen door een led buis, staat ook 21W op.
Nou ja, je raad het al, werkt dus niet! buis gaat aan op 12v en onmiddellijk weer uit.
Komt waarschijnlijk door het voorschakel apparaat, is daar al iets voor uitgevonden om het wel te laten werken?
En dan bedoel ik de electronica ombouwen of id, niet de bedoeling om led strips te gaan plakken.
Kan natuurlijk de originele buis er weer inzetten, beiden zijn 21W maar de led buis geeft meer licht, alleen beetje kort :-B
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Van gewone TL naar LED-TL?



Bericht door Camper-T »

Sandor Gora schreef:
do 25 aug 2022, 11:45
Voorbeeld: 12 - 24 volt :
https://www.dewitschijndel.nl/nauticled ... c-ledstrip
Niet 12 óf 24, maar 12 én 24
Dus nog even zoeken...
Dit soort 12-24VDC geschikte ledstrips hebben aan het begin meestal een mini buck-converter of 12V stabilisator maar die kun je ook zelf los kopen en aan elke gewenste 12VDC ledstrip hangen.

Starline 660 schreef:
wo 14 sep 2022, 14:34
Ik kwam in dit draadje omdat ik antwoorden zocht voor mijn probleempje, omdat onze keukenraam cassette in de Hymer kapot gegaan is, touwtje gebroken, moest het ding eruit. Daarvoor moest ook de afzuigkap met verlichting er uit omdat je anders niet bij de schroeven komt.
Ding gelijk lekker goed schoongemaakt ( ontvet) en de Sylvana T5 buis van 85 cm 21W vervangen door een led buis, staat ook 21W op.
Nou ja, je raad het al, werkt dus niet! buis gaat aan op 12v en onmiddellijk weer uit.
Komt waarschijnlijk door het voorschakel apparaat, is daar al iets voor uitgevonden om het wel te laten werken?
En dan bedoel ik de electronica ombouwen of id, niet de bedoeling om led strips te gaan plakken.
Kan natuurlijk de originele buis er weer inzetten, beiden zijn 21W maar de led buis geeft meer licht, alleen beetje kort :-B
Hier is helaas geen oplossing voor en dit heeft puur met het principe van de TL-buis voeding in het armatuur te maken. Deze maakt van 12VDC een hoger frequente ontsteek- en continuespanning voor de klassieke Tl-buis en dat vind je 230V/50Hz geschikte LED Tl-buis niet fijn.
De oplossing is dus of weer een klassieke Tl-buis terugplaatsen, of aan de gang met 12VDC led lichtbronnen zoals de vaker benoemde ledstrips.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Van gewone TL naar LED-TL?



Bericht door myway »

Als het een ledbuis is in de vorm van een tl buis, zou het toch moeten werken.
Die ik toen eens had wel, kwam alleen heel weinig blauw licht uit.
Laatst gewijzigd door myway op wo 14 sep 2022, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Van gewone TL naar LED-TL?



Bericht door Starline 660 »

Camper-T schreef:
wo 14 sep 2022, 17:22
Sandor Gora schreef:
do 25 aug 2022, 11:45
Voorbeeld: 12 - 24 volt :
https://www.dewitschijndel.nl/nauticled ... c-ledstrip
Niet 12 óf 24, maar 12 én 24
Dus nog even zoeken...
Dit soort 12-24VDC geschikte ledstrips hebben aan het begin meestal een mini buck-converter of 12V stabilisator maar die kun je ook zelf los kopen en aan elke gewenste 12VDC ledstrip hangen.

Starline 660 schreef:
wo 14 sep 2022, 14:34
Ik kwam in dit draadje omdat ik antwoorden zocht voor mijn probleempje, omdat onze keukenraam cassette in de Hymer kapot gegaan is, touwtje gebroken, moest het ding eruit. Daarvoor moest ook de afzuigkap met verlichting er uit omdat je anders niet bij de schroeven komt.
Ding gelijk lekker goed schoongemaakt ( ontvet) en de Sylvana T5 buis van 85 cm 21W vervangen door een led buis, staat ook 21W op.
Nou ja, je raad het al, werkt dus niet! buis gaat aan op 12v en onmiddellijk weer uit.
Komt waarschijnlijk door het voorschakel apparaat, is daar al iets voor uitgevonden om het wel te laten werken?
En dan bedoel ik de electronica ombouwen of id, niet de bedoeling om led strips te gaan plakken.
Kan natuurlijk de originele buis er weer inzetten, beiden zijn 21W maar de led buis geeft meer licht, alleen beetje kort :-B
Hier is helaas geen oplossing voor en dit heeft puur met het principe van de TL-buis voeding in het armatuur te maken. Deze maakt van 12VDC een hoger frequente ontsteek- en continuespanning voor de klassieke Tl-buis en dat vind je 230V/50Hz geschikte LED Tl-buis niet fijn.
De oplossing is dus of weer een klassieke Tl-buis terugplaatsen, of aan de gang met 12VDC led lichtbronnen zoals de vaker benoemde ledstrips.
Ja dat vermoeden had ik al, bedankt voor je reactie !
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Van gewone TL naar LED-TL?



Bericht door Bert.H »

Hoi,
ik heb hier nog wat led strips gevonden en nu wil ik er een stuk van in de garage plakken. Nu mijn vraag welke kleur van kabel moet ik hebben voor alleen wit licht. Weet niet waar die kleuren voor zijn. Zou willen weten welke kabel + en welke - is. Als ik goed kijk zou de witte de + moet zijn.

IMG20220915155701.jpg
IMG20220915155701.jpg (51.46 KiB) 902 keer bekeken
IMG20220915155725.jpg
IMG20220915155725.jpg (55.97 KiB) 902 keer bekeken
bert
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Van gewone TL naar LED-TL?



Bericht door Camper-T »

Bert, dit is zgn. RGB ledstrip, ofwel ledstrip welke alle kleuren kan aannemen als je hier een juiste RGB besturing/controller aan hangt.
Als je wit licht wilt uit deze strip dan moeten alle contacten met elkaar verbonden als de min [-], dus R, G en B aan elkaar verbinden.
Dus de witte plus [+] draad op de plus, de R, G, B draden bij elkaar getwist op de min [-].

Als je rood, groen en blauw als kleur mengt dan krijg je wit licht. Echter is dit wel blauw-achtig koel wit licht en niet bijzonder mooi.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Van gewone TL naar LED-TL?



Bericht door Bert.H »

Dank je, ga het straks proberen het is voor in de garage. Er hangt nu een klein lichtje aan de deur en als ik achter in de garage moet zijn zie ik niks. Die led stips die liggen hier al een hele tijd (jaren) in de rek en ik weet al niet meer waar we die voor nodig hadden.

bert
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Van gewone TL naar LED-TL?



Bericht door hathi »

Bert v €6.— heb je een Led armatuur, van 50 cm,welke genoeg licht geeft,zelfs voor een hoek verlichting,ik heb ze op voorraad :-B
Hans
Plaats reactie