Ramen of niet?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ramen of niet?



Bericht door tranny »

Ieder zijn meug, maar als ik in zo'n bedompte kelder moest kamperen dan ging ik nog liever in een tent.
Een beetje privacy in het slaapgedeelte kan ik me nog wel voorstellen, maar in het leefgedeelte zie ik toch wel heel graag wat daglicht en nog wat van de omgeving.
Ik ben heel blij met de ramen in m'n beide zijdeuren, en ook heel blij dat die ramen ook nog open kunnen... zelfs tijdens het rijden.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Ramen of niet?



Bericht door joske501 »

Hey,

Dat kan je moeilijk een camper noemen, ik zeg daar "isoleercel" tegen. Deze bus is gebouwd met onfrisse bedoelingen. :DD
Ik ben ook een voorstander van onopvallend, maar geen ramen in de zit-leefruimte, ik mag er niet aan denken. In het slaapgedeelte en wc/ doucheruimte heb ik ook geen ramen in de zijwanden, maar ik betrek dan weer veel licht via de dakluiken uit de scheepswereld. Ik zou het echt niet anders willen. Van de ramen in slaapgedeelte zijn de verduisteringen enorm kwetsbaar, die had ik daar in mijn vorige camper ook en daar dus altijd miserie mee.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ramen of niet?



Bericht door MarceldeHoog »

Wij hebben in een L3 slechts 1 raam geplaatst: in de schuifdeur.

Voor een buscamper denk ik dat je, mits de cabine betrokken is bij de leefruimte, altijd voldoende licht hebt: je cabine is immers voorzien van veel glas. Enige nadeel is dat je niet rondom je bus buiten kunt kijken. Achteruit kan ik dat met een camera overigens, omdat ik er 2 heb geplaatst. Een als achteruitrij camera, een als vervanger voor binnenspiegel.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Ramen of niet?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik heb ook een tijdje in mijn hoofd gehad mijn (knaloranje....) werkbus er als een werkbus uit te blijven laten zien en zo wat meer onopvallend door het leven te gaan. Nog voorzien van stikkers "werkverkeer", oude wagennummers (de bedrijfsnaam was er wel af gehaald) en "SERVICE" op de achterdeuren, en een grote oranje zwaailamp op het dak leek het inderdaad net een werkbus.

We hebben dat 1x gedaan zo, met z'n 3-en toen nog (gezin met 1 kindje van 2,5 toendertijd) en het is is niet zo goed bevallen:

-in het buitenland is elke bus of camper, met een NL plaat, per definitie opvallend als je die zomaar ergens neerzet -ik durf zelfs wel te stellen dat een camper aan de bosrand of in een dorp minder aandacht zal trekken als een witte bestelbus met buitenlandse platen. Een camper getuigd van waarschijnlijk betere bedoelingen als een busje met buitenlandse platen.
-zonder dakluiken, die uitgezonderd b.v. Gebo Flushline, nogal uitsteken en opvallen wordt het heel snel klam/vochtig -en de Gebo luiken zijn weliswaar vlak, totdat je ze wat verder openzet
-in Nederland zijn er ook genoeg mensen, zowel particulieren als uiteraard ambtenaren, die gerust wel het verschil zien tussen een bus met een B of V in het kenteken en 1 die een kenteken heeft uit een personenwagenreeks. Zelf pik ik ze er, ondanks dat het aan de buitenkant gewoon een witte bus zonder roosters en luiken is, er ook zo uit. Dan zou je meer belasting moeten betalen en met een halve inrichting op grijs kenteken moeten laten.
-"stealth" is relatief en afhankelijk van de situatie: in mijn geval zou een oranje werkbus (naast de huidige belettering nog voorzien van een fictieve bedrijfsnaam bijvoorbeeld) prima in een binnenstad geparkeerd kunnen worden voor een overnachting, maar bij een reacreatieplas of bos is dat natuurlijk erg raar.

Op het Sprinter Forum in Duitsland liep ook zo'n discussie laatst, met eigenlijk dezelfde argumenten voor of tegen ramen en roosters. Het mooiste voorbeeld wat ik daar zag was vergelijkbaar met mijn bus (oranje, zwaailampen, striping, belettering "Strassendienst" o.i.d.) en een witte bus met grote dakairco en luiken met "Seefisch" erop.
Maar ook dat werkt maar in een bepaalde hoeveel situaties. Wat doet een Seefisch bus bij het bos? Illegaal vissen, afval dumpen...? En als ik die Strassendienst bus in het centrum van Enkhuizen parkeer valt dat meer op als een Duitse camper waarvan je zelf meer geneigd bent "och die staat er een nachtje, ach ja, zolang ie er niet de hele week staat...)

Enfin, voor ons was het na 1 vakantie al duidelijk dat zo'n donker muf hol niks voor ons was en al snel verschenen er zijramen -dat was een voordeel toen kind nummer 2 er kwam en er een 2e zitrij in moest -wel zo fijn als ook de kinderen naar buiten kunnen kijken. ;)

Vanuit mijn optiek: stealth is overrated omdat het lang niet overal werkt, dus tenzij je inderdaad binnen die hele specifieke parameters blijft zou ik zeggen lekker ramen erin. :) Ik heb ze alleen in de zijkant trouwens, in de achterdeuren vond ik zowel onhandig (steken uit naar binnen) als zinloos (kunnen niet open met fietsen erop, met fietsen erop zie je niks).

Groeten Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op zo 21 aug 2022, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ramen of niet?



Bericht door DucatoDolf »

Nog ter aanvulling: e.a. heeft ook te maken met je reis/kampeer profiel. Wij maken vooral warmere reizen waarbij we veel buiten kunnen zitten in de zon. Dan zijn ramen minder nodig, eerder overbodig ivm zonlicht wat door glas heen de boel toch sneller opwarmt.

Heb je binnen een zitje waar je vaak zit, dan kan ik me goed voorstellen dat je bijvoorbeeld links en rechts een raam wilt.

Maar als vaker genoemd worden over het algemeen ramen bij het slaapgedeelte minder positief ontvangen. De kwetsbare verduistering, privacy en het feit dat je er uiteindelijk nauwelijks door kijkt, zijn argumenten waardoor sommigen ze zelfs liever niet meer willen hebben.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ramen of niet?



Bericht door pele »

Helemaal mee eens. mensen met slechte bedoelingen herkennen details. Ik geloof amper in de "Stealth" theorie. Nuance: een onopvallende camper wekt soms minder weerstand op.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Ramen of niet?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dat laatste klopt zeker, je moet er natuurlijk geen hele camping van maken, en of je een busje of een N+B van 9 meter ergens neerzet maakt natuurlijk een verschil ;)

[edit]
ik heb trouwens 2 Seitz S4 schuiframen in de schuifdeur en ertegenover in de wand, die kunnen tijdens het rijden ook open, als je tenminste geen 160 wil rijden :)
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op zo 21 aug 2022, 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Ramen of niet?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

rijschoollucassen schreef:
za 20 aug 2022, 19:56
Als je dan echt 'stealth' wilt, zou ik gaan denken aan een kleine vrachtwagen met gesloten laadbak met een dubbele wand achter de deuren van de laadruimte. Deze deuren kunnen meestal 270° open. Je hebt dan wel een deur in de zijwand nodig. Maar nagenoeg elke camperaar herkend het voertuig als camper door de aanwezigheid van bv koelkastrooster, luifel, dakluiken etc. Oh ja, ondanks dat politieagent een niet al te dik betaalde job schijnt te zijn, hebben sommigen toch wel een camper....

Groet Jaap
Je kunt ook een vrachtwagen met open laadbak kopen met een huif, zet je daar een caravan in die laadbak onder het zeil :P
Wel een beetje warm in de zomer ben ik bang. Heb dat wel eens op een oldtimer-treffen gezien om de vrachtwagen in zijn oorspronkelijke toestand te laten aan de buitenkant, maar toch plek te hebben om voor zo'n weekend te wonen als je naar een treffen gaat...
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ramen of niet?



Bericht door tonic »

Inderdaad een persoonlijke voorkeur en zeker afhankelijk van hoe jij vakantie wil vieren.
Maar om daar maar meteen een negatief waarde oordeel aan te hangen zoals bedompte kelder of isoleercel?
Wij gaan altijd naar de zon op vakantie, we leven meestal buiten en het enigste wat we in de camper doen is slapen :-B :-B .
Als het een dag regenachtig is maken we er een reisdag van of we bezoeken een stad. Mijn vrouw heeft al gauw last van ochtend licht en kan dan niet meer slapen. Dus waarom dan ramen die lastig te verduisteren zijn? Ventileren doen we met de Maxxfan. We hebben de cabine ramen en 1 zijruit en eigenlijk zit die zijruit altijd met een gordijntje dicht.
Ik zie me niet in de camper zitten met een tv en een puzzelboekje en leven liever buiten. Nee, ik heb die ramen nooit gemist en met dat moderne knuffelgedoe op de CP's ben ik eigenlijk blij dat ik ze niet heb.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ramen of niet?



Bericht door Dafluc »

Lekker toch. Gaan en staan waar je wilt en dan mag je ook nog helemaal zelf weten hoeveel ramen je wel of niet in je camper wil. Geen wonder dat iedereen zo'n ding wel wil hebben :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ramen of niet?



Bericht door Mickel Moen »

Volgens mij is de betekenis van stealth niet, dat je zelf niets meer ziet.

Ik zou zeker tussen de B en C stijl ramen willen hebben en ook in de achterklep/deuren.

Wij hebben deze ramen professioneel laten beplakken met raamfolie 15%. De inkijk verminder je hiermee gigantisch, terwijl je van binnenuit gewoon goed zicht houdt. Tip: poets deze ramen aan de buitenkant met anti condens (Action). Dan gaan ze lekker glimmen=reflecteren.

Nadat ik de luifel zwart gespoten heb, is de bus weer een beetje meer stealth geworden. Maar geen illusies, met de luifel en het hefdak blijft deze nog steeds herkenbaar als camper.

Afbeelding

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/01/raamfolie.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Ramen of niet?



Bericht door JMD »

Onze vorige alkoofcamper had rondom ramen en die moeten dan ook weer verduistert worden...
Nu bij zelfbouw gekozen voor weinig ramen, slaapgedeelte geen ramen. Alleen 2 ramen geplaatst na de cabine omdat we extra 2 zitplaatsen hebben en die personen willen ook wat zien :)
IMG-20220813-WA0006.jpg
IMG-20220813-WA0006.jpg (105.42 KiB) 706 keer bekeken
Voor de rest weinig items rondom, maar niet bewust stealth... Ik vind dit gewoon mooier :wink:

Grt JMD
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Ramen of niet?



Bericht door doov »

Geen ramen?
Ik moet er niet aan denken.
Ik ga ook buiten het zomerseizoen op pad en dan zit je vanzelfsprekend wat vaker in je campert.
Lijkt me geen pretje om dan in een donker hol te zitten en niet naar buiten te kunnen kijken.

Of je ramen bij het bed wil is persoonlijk. Ik heb ze links, rechts en achter. Heerlijk om als je wakker wordt de verduistering te openen en vanuit je bed naar de natuur te kijken.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Ramen of niet?



Bericht door FrankJC »

JMD schreef:
ma 22 aug 2022, 9:50
Nu bij zelfbouw gekozen voor weinig ramen, slaapgedeelte geen ramen. Alleen 2 ramen geplaatst na de cabine omdat we extra 2 zitplaatsen hebben en die personen willen ook wat zien :)
Ook mijn idee, ook geen ramen in de achterdeuren, in het slaapgedeelte een dakluik waar genoeg licht cq ventilatie door is en een dakluik ter hoogte van de schuifdeur.
Plaats reactie