Ramen of niet?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Heidi69
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 17 jul 2022, 10:33

Ramen of niet?



Bericht door Heidi69 »

Gisteren kwam ik dit filmpje tegen van een heel gaaf verbouwde bus. Wil niet weten wat die moet kosten maar hij heeft een wasmachine, een grote douche, een flink fornuis, een werkruimte en nog veel meer aan boord https://www.youtube.com/watch?v=AfNaaIWzCP8

Die bus heeft geen ramen in de woonruimte. De bouwer wil "stealth" kunnen staan en op die manier kun je de inrichting makkelijker maken.

Over wel of geen ramen zit ik nu na te denken.

Voordeel van ramen is licht en eventueel ventilatie.
Ventilatie kan natuurlijk ook op andere manieren, daar hoef je geen ramen voor te hebben.

Nadeel is kosten als ze er nog niet in zitten of veranderd moeten worden, beperkingen bij het inrichten, warmteverlies en hitte-instraling bij zonnig weer.
Uiteraard zijn de nadelen te ondervangen met goed afdekken maar ik neem aan dat er altijd wel iets van warmteverlies is.

Maar hoe bevalt het om geen ramen te hebben? Voel je je dan niet ontzettend opgesloten? Iemand ervaring?
Heidi (vrouw, 53) en Nova (hond, 5) uit Maastricht willen op pad :)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ramen of niet?



Bericht door hathi »

Iemand met claustrofobie,zal het niet lekker vinden, maar iemand met Bajes ervaring,zal er minder moeite mee hebben :-B
Hans
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ramen of niet?



Bericht door Dafluc »

Ik zou in ieder geval gaan voor een raam in de schuifdeur.Dat is wel zo fijn bij het rechts afslaan. En de twee ramen in de achterdeuren zou ik ook niet willen missen. Teveel ramen lijkt mij onhandig. Een bus zonder ramen zou ik niet willen. Maar dat is inderdaad een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Afbeelding
roma
Berichten: 4525
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Ramen of niet?



Bericht door roma »

En dan heb je een aantal druilerige dagen op rij. Van dat sombere zeikweer. En dan zit je een aantal dagen in zo'n donker hok ..... moet er niet aan denken.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Ramen of niet?



Bericht door pepon »

Hij valt op door zijn onopvallendheid.

Ik denk dat politie wel interesse heeft in zo’n bus.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Ramen of niet?



Bericht door Zijspan »

Een bus zonder ramen ik begon er niet aan, kennis heeft één zelfbouw camper en die werd zowat gek zonder ramen , die zitten er nu wel in.
Gewoon in de schuifdeur en er tegenover.
Maar wat een ander niet fijn vind is voor de ander zelfs een lust soms?
Ik kijk graag naar buiten , het is niet altijd mooi weer!

Maar in je camper die je zag, kunnen daar ook ramen in worden gezet als je graag zo willen??
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Ramen of niet?



Bericht door Zijspan »

Even de film gezien van je camper, een mooi ding er is over nagedacht hoe alles past er werkt en zo goed mogelijk in elkaar te passen.
Heb wel de slaapplaats niet gezien, maar die zal wel okay zijn?
Lijkt mij wel een gaaf ding om die eens in het echt te zien.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Heidi69
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 17 jul 2022, 10:33

Re: Ramen of niet?



Bericht door Heidi69 »

LOL, geen claustrofobie hier maar zelfs met bajeservaring lijkt het me nogal benauwend.

Met regenweer zit je na een paar dagen depressief in je bus.

Of je inderdaad politie op bezoek krijgt? Die hebben wel wat beters te doen, denk ik?

Die bus staat in Oostenrijk. Mooi tripje :-B Die man is daar een bedrijf in begonnen, zie ook zijn website.

Hij heeft een hefbed. De meeste dingen vond ik doordacht en goed ontworpen maar dat bed lijkt me helemaal niks. Maar dat is natuurlijk de consequentie van zijn keuze voor zo'n groot bureau. Dat heeft een normaal mens niet nodig en dan heb je veel meer opties.

Voor mezelf wil ik in ieder geval ramen er in. Niet heel veel, niet zoals in een taxibusje ofzo. Maar inderdaad, in de schuifdeur en in de achterdeuren is ook gewoon handig.
Heidi (vrouw, 53) en Nova (hond, 5) uit Maastricht willen op pad :)
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Ramen of niet?



Bericht door Zijspan »

Informeer daar eens naar de mogelijkheden, wie weet is er wel een bus te maken die je wel goed vind?
Weet wat je wilt, dat is belangrijk voor jezelf!
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ramen of niet?



Bericht door DucatoDolf »

Ramen kunnen er altijd nog in. Als je de cabine bij je leefruimte betrekt, heb je eigenlijk al genoeg. Eventueel een raam in de schuifdeur is genoeg. Ramen achterin zou ik pas doen op het moment dat je ze mist. Ze kosten nogal wat. En veel mensen gebruiken ze vooral voor de ventilatie denk ik. Dat kan ook met een ventilator.
Gebruikersavatar
Aagje
Berichten: 1654
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 14:30
Locatie: Rotterdam

Re: Ramen of niet?



Bericht door Aagje »

Ik moet er niet aan denken een camper met weinig ramen. Wij hebben een kleine L2H3 bus, en zonder de ramen rondom hadden we veel meer kastruimte e.d gehad, maar dat lever ik graag in voor meer licht en het doet zoveel ruimtelijker aan. Wij zijn druk op zoek naar een andere camper en dat is één van de dingen die voor mij heel belangrijk zijn.
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Ramen of niet?



Bericht door Camperbassie »

Is ook 1 van de vragen waar ik mee voor mijn nieuwe ontwerp, wel of geen ramen. Alle fabrieks campers die geen bus zijn hebben overal ramen maar is dat nou echt zo fijn? Mijn eigen camper heeft er 2, 1 links 1 rechts, zouden er eigenlijk wel meer mogen zijn, op sommige dagen is het best somber binnen en dan is wat daglicht wel fijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Ramen of niet?



Bericht door rijschoollucassen »

Als je dan echt 'stealth' wilt, zou ik gaan denken aan een kleine vrachtwagen met gesloten laadbak met een dubbele wand achter de deuren van de laadruimte. Deze deuren kunnen meestal 270° open. Je hebt dan wel een deur in de zijwand nodig. Maar nagenoeg elke camperaar herkend het voertuig als camper door de aanwezigheid van bv koelkastrooster, luifel, dakluiken etc. Oh ja, ondanks dat politieagent een niet al te dik betaalde job schijnt te zijn, hebben sommigen toch wel een camper....

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ramen of niet?



Bericht door DucatoDolf »

Zo'n laadbak oké. Maar een bus? Dat stealth idee leek mij aanvankelijk ook leuk. Maar zeg nou zelf. Een NL kenteken in een buitenlands toeristisch gebied. Iedereen weet dat die bus daar staat omdat er mee gekampeerd wordt. En wellicht dus zelfs een camper vanbinnen is.
Plaats reactie