Ramen of niet?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Ramen of niet?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Mickel Moen schreef:
do 06 okt 2022, 16:29
Zullen we eens analyseren?

Ramen cabine lijkt mij evident. Dat zijn er 3.
Raam schuifdeur rechts en tussen B en C-stijl links. Over de schouder kijken. (Geleerd bij mijn eerste rijlessen :lol3: ) Bij inhalen, afslaan, achteruit rijden uit parkeerplek enz. Dat zijn er 2.
Achterklepraam: in de binnenspiegel, voordurend. Dat is er nog 1.
Samen 6.
Daarbij nog een achteruitrijcamera boven de kentekenplaat.
Samengevat; alle bouwbusjes, vrachtauto's ed. zijn potentiele moordwapens. Ehh. heb me nooit een 'onveilige'-weggebruiker gevonden ondanks dat ik al sinds 1974 met gesloten (dus echt zonder zij- en achterruiten !) en bakwagens rond rij (en inmiddels al decennia's de hoogste verzekeringskorting geniet :-B )
P.S. en in 1974 waren er echt nog geen camera's . . . . Help :lol3:
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ramen of niet?



Bericht door Mickel Moen »

Rare samenvatting maak jij. Ik zie nergens dat ik dat geschreven heb.

Wat ik wel geschreven heb:
Nogmaals, als iemand een camper stealth, met weinig ramen wil, is dat helemaal OK. Nadeel is, dat je dan dus minder zicht hebt en daar dus op moet anticiperen.
En
Ik vind het bijzonder prettig, dat ik ook in het verkeer goed zicht heb door de ramen. Gezien de titel van dit draadje wellicht ook een aspect om mee te wegen.
Dus, wat is nu eigenlijk jouw punt?
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 10 okt 2022, 8:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Ramen of niet?



Bericht door Will »

Wat wel een optie kan zijn camera's aan de zijkanten van het voertuig en monitors aan de binnenkant heb je niet dat benauwde gevoel.
En nog een voordeel hoef je niet meer door de gordijntjes te gluren of het wel ok is naast je. :lol3:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
marrcel
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 17 nov 2021, 10:26

Re: Ramen of niet?



Bericht door marrcel »

Ik heb ramen rondom. In het verkeer is dat heerlijk. Ook op een verregende dag aan de kust vind ik het heerlijk om naar buiten te kijken. Snachts til ik het magneet gordijntje nog wel eens op uit nieuwsgierigheid.
Het enige nadeel wat ik nog niet gelezen heb is het condens na een koudere nacht. Op de ruiten condenseert het eerst. Misschien kan je dat ook nog positief uitleggen. Dan blijft de rest droog ;)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ramen of niet?



Bericht door DucatoDolf »

Je kunt altijd nog met plexiglas een dubbel glas constructie maken. Soort voorzetramen maken aan de binnenzijde. Dat werkt isolerend en zeker tegen condens.
marrcel
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 17 nov 2021, 10:26

Re: Ramen of niet?



Bericht door marrcel »

Ik heb zojuist polycarbonaat binnen ruiten besteld van Solarplexius. Het is in ieder geval goedkoper dan folie laten plakken.
WimkeP
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 16:39

Re: Ramen of niet?



Bericht door WimkeP »

Beste allemaal,
De link naar een filmpje waarin te zien is hoe een ex Jumbo boodschappen auto werd omgebouwd naar een raamloze kampeerauto
https://youtu.be/xiltG9qnAho
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ramen of niet?



Bericht door AadenAnke »

marrcel schreef:
di 15 nov 2022, 22:07
Ik heb ramen rondom. In het verkeer is dat heerlijk. Ook op een verregende dag aan de kust vind ik het heerlijk om naar buiten te kijken. Snachts til ik het magneet gordijntje nog wel eens op uit nieuwsgierigheid.
Het enige nadeel wat ik nog niet gelezen heb is het condens na een koudere nacht. Op de ruiten condenseert het eerst. Misschien kan je dat ook nog positief uitleggen. Dan blijft de rest droog ;)
In het verkeer heerlijk :?: eerlijk gezegd ben ik zo gewend om alleen op de spiegels te rijden (ruim 45 jaar beroepsmatig weggebruiker) dat ik zelden door de ruit van de schuifdeur kijk. Staat de camper stil is het inderdaad lekker om rondt te kunnen kijken en wat te zien als je binnen zit. Condens op de ramen ‘s nachts dan ventileer je niet genoeg. Bij ons altijd ventilatie roosters in de voor deuren 2 dakluiken op een kier de ramen in de achterportieren een 5cm open kan dat niet dan alle ramen (4 stuks) op de ventilatie stand eigenlijk nooit condens op de ramen alleen met koken soms een beetje boven de kookplaat

Gr Aad
Plaats reactie