Truma airco afstandsbediening

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
hha
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 14:51

Truma airco afstandsbediening



Bericht door hha »

In mijn camper zit een Truma Comfort airco met een afstandsbediening, ik denk uit 2004. De afstandsbediening type RC01B werkt niet meer. Als ik er batterijen in stop, gaat het display even aan en meteen weer uit. Het apparaat blijft dood. Ik heb contact opgenomen met de dealer om een vervanger te bestellen. De originele afstandsbediening is niet meer leverbaar en er is geen vervanger. Dat kan ik me haast niet voorstellen. Volgens de beschrijving zit er een nood-aan/uit naast de IR-ontvanger, maar dat is maar voor nood. Dit moet al eens een keer zijn voorgekomen. Weet iemand raad?
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma airco afstandsbediening



Bericht door myway »

Tja waarom zou hij roepen dat hij je niet meer aan zo’n ding kan helpen, om je te plagen?
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2148
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Truma airco afstandsbediening



Bericht door jaap van duijn »

@TS ofwel hha

Zou je een foto kunnen maken van voor en achter zijde van de afstand bediening.
En verkeerde gedachte van mij, je moet toch apparaten ter plaatse ook kunnen bedienen?
En je hebt nog geen Inet box ingebouwd?

We horen en zien het graag om - eventueel - te helpen en dit staat in mijn handleiding zie foto.
Grtn Jaap van Duijn
Bijlagen
Truma.JPG
Truma.JPG (46.08 KiB) 666 keer bekeken
hha
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 14:51

Re: Truma airco afstandsbediening



Bericht door hha »

Ik weet heb 2 foto's toegevoegd, hoop dat ze te zien zijn.
Een Inet box heb ik niet, maar eens inlezen denk ik (digibeet).
De handleiding is duidelijk, maar dan moet de afstandsbediening het wel doen.
Op ebay heb ik er een te koop zien staan, maar de verkoper (in Duitsland) reageert een beetje raar.
Bijlagen
Truma1.jpg
Truma1.jpg (53.37 KiB) 604 keer bekeken
Truma2.jpg
Truma2.jpg (68.33 KiB) 604 keer bekeken
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2148
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Truma airco afstandsbediening



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Ja nu helpen?
Je hebt nieuwe batterijen gestoken.
Gek gevraagd maar je bent zeker dat het nieuwe zijn.
Met achter kant open en metertje er op meet je 3 Volt gelijk stroom?
Vreemd geval dat display even oplicht en weer uitgaat, dit zou duiden op lege batterijen of een kortsluiting nog erger.
Zoiets van oplichten geeft toch meestal "lege batterijen" aan.
Begrijp je kan de unit niet met de hand bedienen, jammer.
Techneut in de buurt die even een 3Volt gelijk stroom bron op de bediening aansluit, die kan wat meer trekken en zou je de definitieve uitsluiting moeten geven, geen of slechte spanning of het apparaat is echt kapot.
Dan gaat het meestal met veroudering van een elco - elektrolitische condensator - dingen van 5 cent maar moeilijk om te vervangen zeker voor een leek, je moet dus echt dat vriendje vinden die je daar eventueel mee kan helpen.

Advies? Lees dit stukje nog eens door -misschien zegt het je wat meer, en weet dat ook ik niet de wijsheid in pacht heb, kan het zo maar verkeerd hebben. Wel zo een geval meegemaakt met een moover afstand bediening bleek dan ook een elco te zijn.
Zal toch niet zijn dat je voor een AB een nieuwe airco moet kopen.
En GIMEG is de invoerder in Nederland proberen waard om mailtje te sturen als schepen ze je veel af naar een dealer - doen niet graag wat voor particulier :(
Succes en groet Jaap van Duijn.
hha
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 14:51

Re: Truma airco afstandsbediening



Bericht door hha »

Ik heb diverse merken en types nieuwe batterijen geprobeerd, en het resultaat is steeds hetzelfde. De volgende stap zou kunnen zijn om een elektronicakenner er eens naar te laten kijken. Op zoek naar .....
De dealer heeft met Gimeg contact gehad. De afstandsbediening is niet meer leverbaar en er is geen vervanger, punt uit.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Truma airco afstandsbediening



Bericht door TestCase »

Iemand zoeken met deze ab en dan een zelflerende kopen om de codes te kopiëren?


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Truma airco afstandsbediening



Bericht door Affinity »

Misschien werkt een nieuw type afstandsbediening ook gewoon.

Effe testen
Bijlagen
Screenshot_20220820-195244_Free Adblocker Browser.jpg
Screenshot_20220820-195244_Free Adblocker Browser.jpg (41.75 KiB) 532 keer bekeken
Screenshot_20220820-195018_Free Adblocker Browser.jpg
Screenshot_20220820-195018_Free Adblocker Browser.jpg (65.68 KiB) 532 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Truma airco afstandsbediening



Bericht door kampo »

Volgens je foto is het geen Truma comfort maar wel ee. Truma Saphir comfort.
Heb je nog meer informatie ?
Groeten Kampo
hha
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 14:51

Re: Truma airco afstandsbediening



Bericht door hha »

Het gaat inderdaad om een Truma Saphir Comfort, ik denk uit 2004. De camper is ook uit 2004. De airco is een vierkante kist die onder de bank is geplaatst. Meer informatie heb ik niet.
Volgens de productinformatie van OCS zou een latere afstandsbediening ook moeten werken. Volgens mij is dat voor airco versies vanaf 2005. Voordat ik er een koop zou ik eerst willen testen. Volgens Gimeg is er geen vervanger.
Een universele/zelflerende zou ik ook eerst moeten testen.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2148
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Truma airco afstandsbediening



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Dan de ham vraag, waar in de buurt woon je.
Er zou dan wel een mede camper en airco bezitter zijn die zijn AB wel even wil uitlenen toch.
Zelf woon ik in Katwijk ZH ben je daar in de omstreken dan stel ik mij beschikbaar, heb tijd ben met pensioen :).

succes Jaap van Duijn
hha
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 14:51

Re: Truma airco afstandsbediening



Bericht door hha »

Dank aan Jaap. Ik woon in Huizen in het Gooi, dus niet bepaald in de buurt. Misschien komen er nog andere suggesties/aanbiedingen.
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Truma airco afstandsbediening



Bericht door Affinity »

hha schreef:
zo 21 aug 2022, 10:42
Het gaat inderdaad om een Truma Saphir Comfort, ik denk uit 2004. De camper is ook uit 2004. De airco is een vierkante kist die onder de bank is geplaatst. Meer informatie heb ik niet.
Volgens de productinformatie van OCS zou een latere afstandsbediening ook moeten werken. Volgens mij is dat voor airco versies vanaf 2005. Voordat ik er een koop zou ik eerst willen testen. Volgens Gimeg is er geen vervanger.
Een universele/zelflerende zou ik ook eerst moeten testen.
bestel gewoon het nieuwe type afstandsbediening en proberen.

Als niet werkt terug sturen.

( of effe langs de winkel rijden waar ze zo'n afstandsbediening hebben)
Ja
Misschien komt er nog een andere oplossing vh forum, die ook meteen je camper schoon maakt , gras maait enz
En je aan duwt in bed :P
hha
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 14:51

Re: Truma airco afstandsbediening



Bericht door hha »

Ik heb navraag gedaan bij verschillende leveranciers van een vervangende, latere versie van de afstandsbediening. Eerste reactie: dit onderdeel wordt speciaal voor u in productie gezet. kan na bestelling niet meer worden geannuleerd of geretourneerd.
Plaats reactie