Solar - brandstof besparing dynamo berekenen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door kampo »

Naar aanleiding van een paar gedachten in het flexibele solar panelen topic wil ik wel eens een poging doen om te berekenen hoeveel brandstof je dynamo verbruikt om stroom op te wekken.
Dan weet je meteen hoeveel liter diesel je kan besparen door dit op te vangen met solarpanelen en accu's.
Pebblesbert schreef:
do 18 aug 2022, 13:12
@kampo …
Hersenbrekertje: Als je "normale" (dus met zo'n hoge aluminium rand) zonnepanelen op je camper legt, klopt het dat de opbrengst (elektriciteit) van je zonnepanelen nooit hoger wordt dan het extra brandstofverbruik door die panelen?
Camper-T schreef:
do 18 aug 2022, 14:14
…Zoiets als: "Als een aap 5 sigaren kost, hoeveel bloemkolen passen er dan in een onderzeeboot?".
De energie opgewerkt door zonnepanelen wordt niet toegevoegd aan de brandstof die het gebruikte voortuig nodig heeft voor zijn voorstuwing. In die zin is het dus geen vergelijking. Een aerodynamisch model als een camper verbruikt sowieso meer brandstof, met of zonder PV panelen.…
kampo schreef:
do 18 aug 2022, 15:06
...Het is een leuke hersenkronkel om te bedenken of je ook brandstof kan sparen door platte panelen ipv uit stekende. Ja ik monteer zelf panelen altijd met een minimale luchtspleet…
Maar deze zomer heb ik mijn Cyrix relais uitgeschakeld en ben gaan rijden zonder Dynamo stroom. o a Atoz doet dit al jaren. De zonnepanelen van 800 Wp waren deze zomer slechts 1 keer ontoereikend.. De nachtairco heb ik bijna iedere nacht gebruikt oo de accubank. Dan heb je veel stroom nodig.
De brandstof besparing door de grote 3360 Watt dynamo gedurende 10.000 km overdag niet te gebruiken moet er zijn. Hoeveel heb ik niet kunnen meten.
Waarschijnlijk kan je het theoretisch berekenen.
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door DJSmiley »

Dat berekenen wordt heel lastig, want de efficientie van een dynamo is afhankelijk van het toerental, idem voor de motor.

En dan heb je nog de diversiteit aan motoren en verbruik.

Een compleet lege 200Ah 12.8V accu (lithium dus 0% resterend) heeft een capaciteit van 2560Wh. Een gemiddelde dynamo heeft een rendement van 60% ofzo, dus er is zo'n 4200Wh aan 'aandrijfvermogen' benodigd uit de motor. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat exact bereken vanuit een motor terug naar brandstofverbruik.

Een andere 'dieselmotor' is een aggregaat:

Als we dan even kijken bij een aggregaat (Wat feitenlijk natuurlijk ook een grote dynamo is) dan zie daar wel wat bereken tools voor:
https://krugerpower.com.au/generator-fuel-calculator

Die 2.5kWh is dus ongeveer 1/4 load van een 10kW aggregaat. Die zou dus 0.9 liter verbruiken in 1 uur.

In de praktijk laad je natuurlijk geen 2.5kWh in 1 uur (Dat zou een continue laadstroom van 200A zijn), maar eerder in een uurtje of 6. De hoeveelheid zal dan ongeveer gelijk blijven, je hebt alleen meer verliezen door de langere tijd / lager rendement van een kleine belasting. Dan lijkt 2L me meer realisisch

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat een 200Ah accu via de zonnepanelen opladen vs via de dynamo dus een litertje of 2 diesel bespaart.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Metor »

Je kunt het ook anders benaderen om te bekijken of dit zou kunnen kloppen.
Het gaat er om wat je meergebruik is als je met de dynamo bv 20A laadt gedurende 10 uur rijden, ten opzichte van de situatie dat je rijdt zonder die dynamo belasting.
Stel dat je gemiddeld 70km/u rijdt. In die 10 uur rijdt je 700km.
Stel dat je normaal verbruik 10l per 100km is, dan wordt dat met 2l diesel extra dus 72l i.p.v. 70l zonder.
Dus zeg 1 op 9,7 i.p.v. 1 op 10. Dus 3% verschil. Je merkt dit nauwelijks. Die 2l meergebruik om die 2500Wh te laden lijkt redelijk.

Nog een andere benadering.
In 1 liter diesel zit ongeveer 10kWh energie. 2l extra verbruikt dus 20kWh extra energie. Dit om 2,5kWh in de accu te laden, is dus een praktisch totaal rendement van 12,5% voor de combinatie dieselmotor, snaar-aandrijving en dynamo. Zou kunnen.
Laatst gewijzigd door Metor op vr 19 aug 2022, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door kampo »

slechts 2 liter diesel besparen ? Ik denk dat het meer is.

Even wat input:
Mij stroomverbruik in stilstand in hoogseizoen :-B
- standairco 700W x 5h = 3.500 Wh
- koelkast+diepvries: 100W x 24h x 80% = 1.920 Wh
- andere stroom verbruikers: verwaarloosbaar
Totaal stroomverbruik per 24h afgerond ongeveer 5.000Wh

Als de 3.360W dynamo dit helemaal moet leveren dan zal je om te beginnen meer dan een paar uur moeten rijden.
Als het gemiddelde rendement van de dynamo daarbij bv 33% is dan zal die 3 x 5000Wh = 15000 Wh uit de dieselmotor trekken. (geen idee of dat klopt)
De dieselmotor die dit moet opwekken verbruikt gemiddeld bv 300 g/kWh (mosseldiagram)
Dan kom je aan 4.500 g diesel en dat is (met 850 kg/m³) ongeveer 5,3 liter ?

In werkelijkheid nog meer want ik vergeet de opslag verliezen van de AGM accu's

Kan het zo iets zijn ?

(edit ik had Metor zijn reactie nog niet gelezen)
Groeten Kampo
Mercurius
Berichten: 18
Lid geworden op: za 06 nov 2021, 23:46

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Mercurius »

Ik kom ook ongeveer op 2 liter. Als je redeneert vanuit de diesel:

1 liter diesel = 840 gram
Energiedichtheid diesel: 11,860 kWh per kilo
rendement motor: 32%
rendement dynamo: 90%

Dan levert 1 liter dus 0,84 * 11,860 * 0,32 * 0,9 kWh = 2,9 kWh

Om 5,3 kWh te leveren heb je dus ongeveer 2 liter nodig.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door kampo »

Je zit wel op dezelfde golflengte
maar...
zou het gemiddelde rendement van de motor 32% zijn ?
en 90% voor een dynamo, dat lijkt me een typfout. Voel eens hoe warm die is als hij draait.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door kampo »

@DJSmiley
Waar heb je dat gevonden 60% rendement voor een dynamo, lijkt me veel, als gemiddeld.

een simulatie met een diesel stroomgroep verbruik is mogelijk maar wel ver gezocht.
Groeten Kampo
Mercurius
Berichten: 18
Lid geworden op: za 06 nov 2021, 23:46

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Mercurius »

kampo schreef:
vr 19 aug 2022, 10:43
Je zit wel op dezelfde golflengte
maar...
zou het gemiddelde rendement van de motor 32% zijn ?
en 90% voor een dynamo, dat lijkt me een typfout. Voel eens hoe warm die is als hij draait
Mijn bronnen:
Nu:
https://www.nu.nl/auto/6147473/elektris ... 20procent.
Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo#Rendement

Het rendement voor diesel lijkt overigens voor de hele aandrijflijn te zijn (tank to wheel). De motor alleen heeft een hoger rendement.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door CaradoT135 »

Bosch.JPG
Bosch.JPG (50.9 KiB) 727 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door kampo »

@Metor
Ook een goede rekenpoging !

Mijn berekend dag gemiddelde over de afgelopen (verre) 60 dagen reis was ongeveer 170 km
Ik durf hier niet schrijven hoeveel liter diesel ik verbruikt heb :think:
Maar aan de huidige brandstofprijs is een besparing van 2 liter of zelfs tot 6 liter ?? per dag altijd meegenomen :-B
Een dagelijkse belasting met 5000Wh van de dynamo, lijkt me op termijn ook niet gezond voor dat arme ding. Laat de dynamo maar wat rusten en de solar maar wat harder werken :-B

In de zomer wekken de 800Wp panelen dit dus meestal wel op. 2 keer heb ik ze moeten afwassen omwille van terugloop door stof. Volgens de EU solar calculator zit ik in zuid Europa met platte panelen met een opbrengst van rond de 140kWh per maand of te wel 4.666Wh per dag. Net iets minder als mijn hierboven opgegeven stroom verbruik van 5000Wh per dag.
(800Wp, Sevilla, slope 0° Azimuth 0°, losses 14%) https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

De eerste vraag is of de parameters die we gebruiken wel juist zijn.
Duidelijk is dat je het kan benaderen. We willen ons niet rijk rekenen dus de beste waardes van de specs gebruiken we liever niet. Zo zit mijn dieselmotor ergens in de buurt van 190 g/kWh. Dat is aan de top maar als gemiddelde niet realistisch. Vandaar dat ik eerder denk aan 300, misschien zelfs 400 g/kWh.

Bedankt @Carado en Mercurius
voor het geplaatste rendement van een Bosch Dynamo (68-72%)
maar is dat ook niet weeral de maximumwaarde en waarmee moet je gemiddeld in de praktijk rekenen?

De stroom verbruiks situatie (stand airco op accu's) is helemaal niet stabiel en varieert heel sterk in functie van de buitentemperatuur en je stroom verbruiksgedrag.

Voorbeeld verloop buitentemperatuur over 1 week

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Atoz »

Moet je niet ''rekenen'' hoelang je voertuig moet draaien om die accu's terug vol te laden?
En dat draaien kan ook tijdens het rijden gebeuren.

En dan rekening houden met laadkarakteristieken en sulfaterings-problematiek.
Waarbij je dus nu al twee totaal verschillend cijfers gaat krijgen: loodzuuraccu's & lifepo4

Verder ben ik 10 jaar geleden niet gaan zoeken naar de dieselbesparing (*)
Maar me wel suf gerekend of ik voldoende productie zou hebben met ...... Wp
Uiteindelijk 400Wp geplaatst en een AGM en we zouden wel zien.
Werkte perfect.

Toen we langer in het zuiden (tot half december) wilden blijven bleek dat soms net te weinig.
Opnieuw suf rekenen, opnieuw ''een'' beslissing genomen, 740Wp.

Toen kwam Corona, Lockdown, een lifepo4 studie gemaakt en vervolgen ze ook bouwen.

(*) Ik hield rekening met het idee dat ik niet dagelijks ging rijden. Dus extra rijden om de accu's te laden was duur.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door zwerf-busje »

Interessante materie, heb alleen niet voldoende kennis om aan de discussie bij te dragen.
Ooit dacht ik dat de lading die naar de camper accu ging "gratis" was, het was toch het overschot van de dynamo wat de auto niet nodig had.

Wat ik me nu wel afvraag:
is er nog verschil in theoretisch zin in brandstofverbruik als je een conventionele situatie hebt of een Euro 6 met booster?
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Kroppie »

tja, luxe kost een paar centen :cheers:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door veetee »

Het is natuurlijk al eens berekend, hier hanteert men, n.a.v. berekeningen van de 'Oostenrijkse ANWB' het vuistregeltje van 1 l brandstof per kWh. Dat komt eigenlijk best aardig overeen met de hierboven genoemde "guesstimates"...
Plaats reactie