Vorige eigenaar(en) gezocht van Peugeot J5 met Autostar opbouw: motor swap?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
poolnoodle
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 16 apr 2021, 9:11
Contacteer:

Vorige eigenaar(en) gezocht van Peugeot J5 met Autostar opbouw: motor swap?



Bericht door poolnoodle »

Beste mede camperaars,

Je kent het wel (of niet) in een opwelling koop je een andere camper, uiteraard zonder APK en papierwerk en omdat de prijs zo gunstig is ben je snel tevreden! en ohja, de testrit doe je niet zelf. En voor je het weet staat er een ruime 6.5 meter camper voor de deur.
Maar nu ben je van de roze wolk af en ga je eens écht kijken naar wat je gekocht hebt en dan kom je achter een hoop dingen..

De man van wie ik hem gekocht heb heeft er enkel in geslapen in een loods, hij staat dus ruim 2 jaar al droog. de prijs was goed, een test rit kon niet vanwege het ontbreken van de APK en verzekering dus het was een gok. Bij het openen van de motorkap zag ik een paar interessante dingen..

Er hangt een FIAT blok in, met de code 8144.67, dit is een regelrechte downgrade van het origineel, van 75KW naar 75PK. ik vind dit een hele interessante keuze en vraag mij af waarom iemand dit in vredes naam zou doen? opvallend is dat ik met meewind wel zo goed als de 120KM/H haal. gezien de grote van dit gevaarte met kanon van een alkoof best bijzonder. Het rijd verder ook prima.

Dus, de roze bril is af, de realiteit zinkt in, en ik vraag mij af.. heb ik hier wel goed aan gedaan? Hoofdvraag is waarom een motor swappen voor één met minder vermogen.

(geen kapitein achteraf reacties graag, ja ik had beter moeten opletten en ja misschien was dit wel niet handig etc.)
Laatst gewijzigd door poolnoodle op za 20 aug 2022, 23:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Je kan ons volgen op instagram/debendevandrie of op onze website www.debendevandrie.com
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Vorige eigenaar(en) gezocht! J5 met AUTOSTAR opbouw. motor swap?



Bericht door EasyBee »

Zonder zelf een van de eigenaren te zijn geweest, durf ik het wel aan om te zeggen waarom dat motorblok er in ligt.
Het blok dat er in zat was stuk en dit was de snelste en waarschijnlijk goedkoopste oplossing voor dat probleem. Geen diepere filosofie over downgrade naar een ander blok dan prijs en gelegenheid.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
poolnoodle
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 16 apr 2021, 9:11
Contacteer:

Re: Vorige eigenaar(en) gezocht! J5 met AUTOSTAR opbouw. motor swap?



Bericht door poolnoodle »

ik kan daar met m'n hoofd echt slecht bij maar het klinkt logisch.. ik zal (en ik ben handig misschien verklaart dat het) nooit iets terug plaatsen wat slechter is als het origineel.. Maargoed, een ander allicht wel..
Je kan ons volgen op instagram/debendevandrie of op onze website www.debendevandrie.com
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Vorige eigenaar(en) gezocht! J5 met AUTOSTAR opbouw. motor swap?



Bericht door FrankJC »

Het is geen import en hij staat in het register op 70 kW/95 pk.
Gebruikersavatar
poolnoodle
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 16 apr 2021, 9:11
Contacteer:

Re: Vorige eigenaar(en) gezocht! J5 met AUTOSTAR opbouw. motor swap?



Bericht door poolnoodle »

dat klopt, en het is idd 95pk (niet 103 rekenfout van mij). maargoed, die motor zit er dus niet in..
Je kan ons volgen op instagram/debendevandrie of op onze website www.debendevandrie.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vorige eigenaar(en) gezocht! J5 met AUTOSTAR opbouw. motor swap?



Bericht door hathi »

Lekker laten zitten, hij loopt toch prima,zoals je schrijft,dus je eigenlijke vraag,blijft toch maar gokken ?
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vorige eigenaar(en) gezocht van Peugeot J5 met Auotostar opbouw: motor swap?



Bericht door Kroppie »

en de vorige eigenaar heeft er enkel in geslapen dus een sterkere motor had ie niet nodig.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Vorige eigenaar(en) gezocht van Peugeot J5 met Auotostar opbouw: motor swap?



Bericht door Japie »

Deze Ducato kun je redelijk simpel upgraden naar meer vermogen. Plus dat ik meer vertrouwen heb in deze als de originele.
Beetje upgrade zit je op 116 PK en iets meer op 125 PK of zelfs 130.
Dus niet verkeerd deze ruil.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
poolnoodle
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 16 apr 2021, 9:11
Contacteer:

Re: Vorige eigenaar(en) gezocht van Peugeot J5 met Auotostar opbouw: motor swap?



Bericht door poolnoodle »

Japie, dat is informatie waar ik best wel wat mee kan. Wat ben ik hiervoor nodig?

Ik heb deze camper vanwege de grote opbouw gekocht, ik wil namelijk alles achterlaten en samen met mijn gezin voor onbepaalde tijd de wereld verkennen. Ik ben zelf handig en heb ook een handig netwerk voor de dingen die ik niet kan. In de camper motoren ben ik lerende dus daar kan ik niets over vertellen, allicht dat je me wat meer diepgang kan geven?
Je kan ons volgen op instagram/debendevandrie of op onze website www.debendevandrie.com
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Vorige eigenaar(en) gezocht van Peugeot J5 met Autostar opbouw: motor swap?



Bericht door dieseltje+ »

Er is wel meer vermogen uit het blokje te halen, echter het gaat hier om de motor zonder turbo wat er nu in hangt.
Als basis was de versie met turbo (8147.27) mooier geweest en iets makkelijker om er meer vermogen uit te halen.
Even klakkeloos een turbo plaatsen op een niet turbo motor zonder verdere aanpassingen vraagt om problemen.
Bij de (8147.27) met standaard turbo is 116pk of meer prima te realiseren.
Omdat vermogen te verwezenlijken met de (8144.67) standaard zonder turbo is een ingrijpende verandering nodig. Turbo, brandstofpomp/inspuitsysteem, uitlaat (dat is nog het makkelijkste) zuigers?....in €€€€? Heb mijn vraagtekens of het lonend is om deze motor te upgraden.
Kortste/beste klap (vanaf de keukenstoel :wink: ) zal zijn een andere motor opzoeken met standaard al meer vermogen, miss eens contacten met Reints Kampen of De Bridge Belgie.
https://reintsautos.nl/

https://www.debridgebvba.be/

Succes
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Vorige eigenaar(en) gezocht van Peugeot J5 met Autostar opbouw: motor swap?



Bericht door Japie »

Ik ging er van uit dat het een TD was. Fout dus. Bij een D gaat mijn verhaal niet op helaas want dat kan inderdaad niet. Van de andere kant met de gewone D moet ik nog zien dat hij die 120 km haalt. Al wijkt de teller wel heel positief op. Km of 8 100 km p/u zeker. Dan nog nog 112 gps met een grote alkoof?????. 8144.67 is inderdaad een gewone D 2499 CC , 75 PK bij 4200 toeren. Ik heb inderdaad de 8140.27 er in liggen die met wat aanpassingen behoorlijk meer PK's heeft. Intercooler er op gebouwd DT Pyston, extra lucht aan gesloten luchtfilter )K&N luchtfilter. Nieuwe turbo, nieuwe noizels, bak was al gereviseerd in 2019. Deze motor levert zijn max vermogen bij 3800 toeren minuut.

Motor was helemaal dicht geroet omdat ik dacht met een korte 5 te rijden wat dus bij revisie waarschijnlijk is gewijzigd in middel of lange 5.

Is nou niet zo erg meer, ik jaag regelmatig de motor wat hoger in de toeren en dan blijft hij schoon.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Vorige eigenaar(en) gezocht van Peugeot J5 met Autostar opbouw: motor swap?



Bericht door Peter LMC »

TS schrijft dat het een Peugeot is. Zou het van origine dan niet een Citroen
aandrijflijn geweest zijn :?:
Gebruikersavatar
poolnoodle
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 16 apr 2021, 9:11
Contacteer:

Re: Vorige eigenaar(en) gezocht van Peugeot J5 met Autostar opbouw: motor swap?



Bericht door poolnoodle »

Japie schreef:
vr 19 aug 2022, 15:01
Ik ging er van uit dat het een TD was. Fout dus. Bij een D gaat mijn verhaal niet op helaas want dat kan inderdaad niet. Van de andere kant met de gewone D moet ik nog zien dat hij die 120 km haalt. Al wijkt de teller wel heel positief op. Km of 8 100 km p/u zeker. Dan nog nog 112 gps met een grote alkoof?????. 8144.67 is inderdaad een gewone D 2499 CC , 75 PK bij 4200 toeren. Ik heb inderdaad de 8140.27 er in liggen die met wat aanpassingen behoorlijk meer PK's heeft. Intercooler er op gebouwd DT Pyston, extra lucht aan gesloten luchtfilter )K&N luchtfilter. Nieuwe turbo, nieuwe noizels, bak was al gereviseerd in 2019. Deze motor levert zijn max vermogen bij 3800 toeren minuut.

Motor was helemaal dicht geroet omdat ik dacht met een korte 5 te rijden wat dus bij revisie waarschijnlijk is gewijzigd in middel of lange 5.

Is nou niet zo erg meer, ik jaag regelmatig de motor wat hoger in de toeren en dan blijft hij schoon.
120 op de teller, wind mee en leeg (geen volle water tanks etc en dus onbepakt.

Ik ga het allemaal is nader onderzoeken.. zijn er kant en klare swaps? er schijnt tussen citroen, fiat en peugeot het een en ander uit te wisselen te zijn.. is hier een overzicht van? mocht iemand iets weten! let me know!
Je kan ons volgen op instagram/debendevandrie of op onze website www.debendevandrie.com
Gebruikersavatar
poolnoodle
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 16 apr 2021, 9:11
Contacteer:

Re: Vorige eigenaar(en) gezocht van Peugeot J5 met Autostar opbouw: motor swap?



Bericht door poolnoodle »

dieseltje+ schreef:
vr 19 aug 2022, 11:36
Er is wel meer vermogen uit het blokje te halen, echter het gaat hier om de motor zonder turbo wat er nu in hangt.
Als basis was de versie met turbo (8147.27) mooier geweest en iets makkelijker om er meer vermogen uit te halen.
Even klakkeloos een turbo plaatsen op een niet turbo motor zonder verdere aanpassingen vraagt om problemen.
Bij de (8147.27) met standaard turbo is 116pk of meer prima te realiseren.
Omdat vermogen te verwezenlijken met de (8144.67) standaard zonder turbo is een ingrijpende verandering nodig. Turbo, brandstofpomp/inspuitsysteem, uitlaat (dat is nog het makkelijkste) zuigers?....in €€€€? Heb mijn vraagtekens of het lonend is om deze motor te upgraden.
Kortste/beste klap (vanaf de keukenstoel :wink: ) zal zijn een andere motor opzoeken met standaard al meer vermogen, miss eens contacten met Reints Kampen of De Bridge Belgie.
https://reintsautos.nl/

https://www.debridgebvba.be/

Succes
Bedankt voor de tips! ik heb Reints benaderd, Kampen is dichtbij dus ik hoop dat er wat uit komt!
Je kan ons volgen op instagram/debendevandrie of op onze website www.debendevandrie.com
Plaats reactie