Van 2 naar 3 zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Rony
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 10:00
Locatie: O-Vl België

Van 2 naar 3 zonnepanelen



Bericht door Rony »

Ik heb 2 zonnepanelen van 100 watt op mijn buscamper ,deze zijn apart aangesloten aan een mppt regelaar de nds scm320m.
Ik zou nu een derde zonnepaneel willen bijplaatsen ,na wat puzzelen nog een plek gevonden op het dak van de buscamper, ik heb thule dakrails en zou het daaraan bevestigen.
Nu mijn vraag ,daar ik maar 2 panelen kan aansluiten aan de regelaar zou ik dan best een tweede regelaar installeren en aansluiten op de batterijen of kan ik het derde nog te plaatsen zonnepaneel in serie aansluiten aan één van de twee panelen ?
De nds scm320m regelaar is geschikt tot 320 watt.
De reden voor een derde paneel is de compressor koelkast van 152 liter, ik heb 2 agm batterijen van 100 Ah en deze zomer op de extreem warme dagen had de koelkast een serieus verbruik,op 1 nacht trok die toch tussen de 30 en 35 Ah uit de batterijen,het dagverbruik ken ik niet exact omdat ik dan ook de batterijen laad met de zonnepanelen ,ik kon wel zien dat de koelkast toch 4 a 5 Ah verbruikt als ze aanslaat en met binnentemperaturen van +30 graden is het verbruik hoog.
Die compressorkoelkast koelt fantastisch maar in volle zon staan om de batterijen op peil te houden en omdat ik in volle zon sta moet de koelkast veel meer aanslaan,een beetje tegenstrijdig vind ik.
Ik zou daarom een extra paneel willen zodat de batterijen sneller laden ,dan kan ik wat sneller in de schaduw gaan staan bij extreem hoge temperaturen :-B .
Laatst gewijzigd door Rony op do 18 aug 2022, 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Rony
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Van 2 naar 3 zonnepanelen.



Bericht door DJSmiley »

Die NDS heeft 2 trackers, 2 ingangen, maar max 160W per ingang. Dus 2 panelen van 100W parallel gaat niet.

Makkelijkst is een kleine extra regelaar nemen voor het extra paneel.

In serie kan als de stroom van de panelen gelijk is (bv die 2 huidige) echter mag die NDS maar max 29.5V hebben dus dan gaat serie niet op. (+ je gaat over de 160W heen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Rony
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 10:00
Locatie: O-Vl België

Re: Van 2 naar 3 zonnepanelen.



Bericht door Rony »

Ok bedankt ,dan zal het een extra regelaar worden,ik zal dan eens rondkijken voor een set ,paneel,dakdoorvoer,kabels en regelaar .
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 19 aug 2022, 6:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Groeten Rony
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Van 2 naar 3 zonnepanelen.



Bericht door Affinity »

Met die hoge temperatuur vol in de zon staan is inderdaad geen pretje .

Is een opvouwbare zonnepanelen set. een oplossing ?

Zet je die met x aantal mtr kabel pal in/op de zon.

Camper kan dan uit de zon.

Meeste opbrengst, rendement .
(Mede door dat je koelkast in de schaduw blijft )

Zal waarschijnlijk $$ zijn. Helaas
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Van 2 naar 3 zonnepanelen.



Bericht door hathi »

Ok bedankt , dan zal het een extra regelaar worden, ik zal dan eens rondkijken voor een set ,paneel, dakdoorvoer, kabels en regelaar.
Ik heb hetzelfde gedaan, zonder dakdoorvoer, plek genoeg voor 4 kabels. Zie foto vd laadafdeling :-B

F2BFD375-2D34-407B-9995-3B170D063769.jpeg
F2BFD375-2D34-407B-9995-3B170D063769.jpeg (106.4 KiB) 418 keer bekeken
Hans
Plaats reactie