Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
caracampo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 aug 2022, 17:57

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door caracampo »

Dag
Contact gehad met de dealer en zoals een deelnemer al zei, je moet onder de camper achterzijde liggen en 2 moeren losdraaien om een of meerdere achterlichten met daarin een ledlamp te vervangen.
Krijg je de vraag gelijk van: wat voor ledverlichting.
Kreeg te horen dat het niet helemaal duidelijk was of de ledlampjes überhaupt vervangen KUNNEN worden. En zo ja, door welke dan. Type, hoeveel volt etc. Tamelijk vaag.
Een deelnemer zei wel dat deze lampjes lang meegingen, ok. Maar ik zou toch, en ik denk dat dit voor iedere camper geldt, toch wel graag een setje lampen en bij voorkeur van de achterlichten en koplampen in reserve willen hebben. De koplamp is een type H7 en die heb je in Xenon en gewoon (o.a. Action). Ik weet van mijn auto dat je niet zomaar een gewone koplamp in een Xenon lamp kunt vervangen. Dus dat is ook weer iets.
Ik zou gewoon een compleet setje aan lampjes willen hebben van een Weinsberg camper, type Caraloft, model 2022. Waar kun je die krijgen???? Heb dealer gebeld en andere Weinsberg dealers maar het lijkt net of ik iets buitenaards wil hebben??
Gr
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door gjvonk »

Kun je in de rand van het lampglas of wellicht achter op ieder lampje een fabrikant en typenummer vinden? Weinsberg zal zelf geen lampen maken, maar inkopen... Philips maakt in ieder geval autolampen en Bosch volgens mij ook, maar er zullen vast meer producenten zijn...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door jaap van duijn »

@Caracampo,

Het zit hem in de verschillen.

1--De auto is een FIAT met alle toestanden en aanvullingen van dien.
2--De Camper is een Weinsberg en ook die hebben hun eigen standaard - meestal afkomstig van Knaus.

Die FIAT garage begint er niet aan om aan het camper gedeelte te werken.
O misschien als je bij de klein plaatstlijke en niet FIAT dealer bent willen ze wel wat verdienen.
Die camper dealer begint er niet aan om aan het FIAT gedeelte te werken.
O misschien wil die dealer nog een navigatie / radio inbouwen, geeft ze al ellende genoeg, of een achteruit rij camera en ook nog aansluiten als het hoort op de achteruit versnelling en ook op je navigatie alleen in achteruit, maar ook daar genoeg problemen mee.

Je zal dus moeten gaan buurten bij FIAT Professional - OF bij een Fource automaterialen dealer met je kenteken en zo bij de hand, die gasten weten ook veel en vragen niet de hoofd prijs :)
Ja voor die achterlichten misschien ook bij die Fource automaterialen, ook daarvan kunnen hun misschien zeggen wat het is en hoe geleverd.

Heel veel succes, door jouw vragen, ben ik wijzer geworden en heb juiste schroeven draaier en juiste reserve lampen nu bij mij :):)

Groet Jaap van Duijn

O ja, mocht je er achter komen, koppel je nog terug voor de andere forum leden die met het zelfde komen te zitten of al zitten
caracampo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 aug 2022, 17:57

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door caracampo »

Heb wat auto/camperzaken afgebeld, ook die Fource in Zoetermeer en de Fiat Professional, maar allen geven niet thuis.
De een verwijst naar de ander, de ander weer naar de een en zo blijf je in een cirkel lopen. Maar ik kom er wel, is het nu niet dan volgende week wel. De ene leverancier zei treffend dat hij vermoedde dat er een zekere onwil was omdat de kosten van deze lampen nou niet echt de bruto winstmarge omhoog krikte. Dan zegt een Weinsberg dealer die ook onderhoud uitvoert aan campers dat hij niet wist wat er nou voor ledverlichting in ging. Ik heb zo'n idee dat zodra je een caravan of camper aanschaft ze je bij de poort als je wegrijdt al vergeten zijn.
Maar goed, we gaan door en ik bericht wel verder.
gr
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door gjvonk »

Ga ook eens buurten bij een caravandealer, zou zo maar kunnen dat een zaak met caravan onderdelen van Weinsberg/Knaus de lampen zo van het rek pakt... een achterlicht van een caravan is technisch niet anders als van een camper: richtingaanwijzers links en rechts, achter- en stoplicht meestal.gecombineerd, achteruitrijlicht rechts, mist achterlicht links...De lichtopbrengst moet hetzelfde zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door Kroppie »

en VOOR het tekenen van een aanschaf HEEL veel vragen stellen, en geen genoegen nemen met ontwijkende/onbenullige antwoorden, niet tevreden met de antwoorden?, gaat de koop niet door!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
caracampo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 aug 2022, 17:57

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door caracampo »

Ben er uit met de achterlichten van de Weinsberg Caraloft.
Een Jokon achterlicht bestaat geheel en al uit ledverlichtingselementen. Vergelijk het maar met een ledlamp met van die geel/oranje gesoldeerde SMD leds op een printplaat (SMD staat voor Surface Mounted Device). Gaat een zo'n SMD ledje kapot dan merkt niemand het verschil, gaan er meerdere SMD ledjes (op zo'n printplaat) kapot in zo'n achterlicht, dan moet zo'n achterlicht in z'n geheel vervangen worden. Kost om en nabij tussen de 90 en 110 euro. Ik heb 3 ronde achterlichten links en 3 rechts, ieder met z'n eigen identieke functionaliteit (knipperlicht, gewoon achterlicht met mistverlichting, achteruitrijdlicht etc). De Weinsberg dealer uit Wijckel die netjes reageerde legde (zie bovenstaande) alles uit en gaf aan dat die LED achterlichten tussen de 20.000 en 40.000 branduren meegaat, dus reken zelf maar uit wanneer je deze achterlichten moet vervangen. Na een flink aantal jaren dus.
Die achterlichten gaan er inderdaad af vanaf onderzijde en dan achter de bumper.
Mysterie opgelost....denk ik.
gr
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Dan is jouw "probleem" uit de lucht en gewone lampen kosten ook niet weinig hoor dus voor 30-40000 branduren kan je heel wat doen

Fijn reizen en verlichten - groet Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door gjvonk »

Dank voor de terugkoppeling Caracampo

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie