Huishoudstroom Mercedes 609D

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Peter+Annie »

kampo schreef:
ma 29 aug 2022, 18:33


Nu moet je de huishoudaccu´s en alle boordapparatuur in 24V kopen.
Boord apparatuur van 24 volt begrijp ik ,maar accu,s van 24 volt ????
24 volt realiseer je toch door 2 x 12 volt in serie te zetten .( of heb ik wat gemist ?)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Peter LMC »

Je hebt wat gemist. :-B
Op de vorige pagina zie je de foto met 2 accu's in serie geschakeld.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Peter+Annie »

Precies;2 accu,s,,,, in serie maakt 24 volt,begrijp ik.
Kampo schreef echter : je huishoud accu,s in 24 volt kopen .en dat zette mij even op het verkeerde been.
Je kunt (volgens mij) geen accus van 24 volt kopen ,daar moet je altijd 2 x 12 volt in serie voor gebruiken.
Bas Punkt
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 15 aug 2022, 7:09

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Bas Punkt »

Ja het worden dan ook 2 accu's van 12v!
Laatst gewijzigd door Aloys op do 01 sep 2022, 7:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Bas Punkt
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 15 aug 2022, 7:09

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Bas Punkt »

"Nu moet je de huishoudaccu´s en alle boordapparatuur in 24V kopen. 24V Apparatuur is vlot te verkrijgen en trouwens dezelfde prijs als de 12V versie."

"Nooit de huishoudaccus in 12V zetten, Dat kost je een fortuin aan zware omvormer en gaat meestal snel stuk."

Is dit ook het geval met een goede Victron converter (die zijn niet zo heel duur), die de 24v omzet in 12v voor één 12v huishoudaccu? Qua ruimte zou dat nogal schelen namelijk...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door kampo »

Niet doen.
In zo een voertuig wil je zo weinig mogelijk in 12V.
De 12 V is minder goed als 24V en duurder in installatie.
2 kleine accu's kosten ongeveer hetzelfde als 1 grote. Dus wat is je probleem ?

Als accu in een 12V voertuig zou je bv 1x220Ah gebruiken
En dat is hetzelfde als 2 x 110Ah in een 24V voertuig.
Peter+Annie kan het zeker nog beter verwoorden :lol:
Groeten Kampo
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Jonesy »

Waarom de boel niet min of meer gescheiden houden?

Mijn 711 heeft de cabine op 24V, de rest is 12V. Ik heb een 230Ah batterij zitten, een huiszonnepaneel van 35V/385Wp met een MPPT DWS laadregelaar.
Die laatste vind je bij de wit schijndel of op alie voor een pak minder.

Batterij parallel zetten op 1 van de 2 startbatterijen: dit zit bij mij al 15 jaar zo en ik heb na 9 jaar de startbatterijen moeten vervangen omdat ik voor die betreffende winter mijn achteruitrijcamera vergeten afzetten had. Hier zit een relais tussen die zoals hier reeds aangehaald pas schakelt als de motor draait.

Het klopt dat dit theoretisch niet gezond is voor de balans maar in de praktijk valt het toch wel mee lijkt me. 9 jaar is ver over de houdbaarheidsdatum van een startbatterij. Hat is natuurlijk een camper die niet elke dag gestart wordt zoals een bedrijfsbus.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door kampo »

Je kan het niemand aanraden,
Als je een 24V voertuig hebt.... dan is dat geen 12V voertuig.
Dan moet je je informeren over hoe men het best doet op 24V voertuigen.
Om te beginnen is het niet duurder.
Camper dealers zijn vaak het verkeerde aanspreek punt. In veel gevallen hebben ze nog nooit van 24V voertuigen gehoord.
Groeten Kampo
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Jonesy »

kampo schreef:
zo 04 sep 2022, 13:47
Je kan het niemand aanraden
Leg dan technisch eens uit waarom? Ik ben electronicus/elektrotechnieker en zie niet in waarom je dat niet kan scheiden?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Kroppie »

misschien is het rendement dan 99 i.p.v. 100 %, voor Kampo zou dat een reden kunnen zijn denk ik alles moet 100% perfekt zijn, en voor anderen is als het lange tijd probleemloos functioneerd allang goed, o.a. voor mij was en is dat zo
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Ahjwinth »

Ik heb mijn camper ook omgebouwd naar 24volt. De vrachtwagen had alles al 24volt maar de camper was 12volt. Ik wilde een grotere omvormer en niet nog dikkere kabels gaan trekken. Ik had reeds 2x150ah in parallel staan dus de verandering was een weekje werk maar toen was alles omgebouwd naar 24volt. Bestaande accu’s in serie, MPPT regelaar omgeschakeld naar 24volt en nieuwe omvormer van 24volt er in. Enkel de verlichting waterpomp en de trap werken nog op 12v. Maar als die aan vervanging toe zijn gaat er ook een 24volt uitvoering in.

De victron MPPT omvormers kunnen 2x zoveel vermogen aan bij 24volt, de kabels kunnen de helft dunner want de stroom is ook de helft van wat het bij 12volt is. Minder verliezen in de kabels, de accu’s worden ook met lagere stromen belast.
De compressor koelkast die ik heb kan op 12 en 24volt.

Als iemand de keuze heeft en het voertuig is al 24volt dan niet langer nadenken en alles 24volt maken. Alle zaken die je nodig hebt zijn ook in 24 volt te krijgen en de kabeldikte kan minder.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door kampo »

De opmerking verbaasd me voor een elektrotechniek...
Alles wat je moet omvormen gaat gepaard met verliezen. Als vuistregel nemen we 15%, maar de verliezen zijn natuurlijk afhankelijk van de situatie. De dynamo van een oudere 609 heeft al niet zoveel reserve.
De kabeldikte en zekeringen mogen dunner dus goedkoper en weeral minder verliezen.

Waar het steeds weer misloopt in de praktijk, ik heb er veel moeten vervangen, is de grote omvormer van bv 60A 24>12V.. Die zware transfo´s willen na verloop van tijd stuk gaan. En tenslotte, na wat miserie, werd het voertuig later weer naar 24V gezet.
Die transfo´s bestonden vroeger niet met een laadcurve. Dus zo een trafo is ook een aanslag op de levensduur van de 12V accuset.

Vandaag bestaan er wel boosters die een instelbare laadcurve hebben, maar duur en ook weer een laag rendement.

Het 2de punt is dat zekeringen en kontakten in 24V minder blijken te oxideren als in 12V.

Om dezelfde reden zijn de thuisbatterijen van 24 naar 48V gegaan.
Groeten Kampo
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Jonesy »

kampo schreef:
zo 04 sep 2022, 18:34
De opmerking verbaasd me voor een elektrotechniek...
Alles wat je moet omvormen gaat gepaard met verliezen. Als vuistregel nemen we 15%, maar de verliezen zijn natuurlijk afhankelijk van de situatie...
Omvormen gaat inderdaad gepaard met verliezen, maar ik zeg dat je beide circuits zo goed als/of zelfs volledig gescheiden kan houden. Dan is er helemaal geen omvormer nodig. Zoals ik reeds zei: een huiszonnepaneel op het dak, een DWS MPPT regelaar, batterijtje van 230Ah en je bent vertrokken. Ik heb dan nog stevig gezondigt om af te takken van 1 van de startbatterijen met relais (en dat laatste is al 15 jaar zo zonder problemen).

De theorie is in veel gevallen te verwaarlozen tov de praktijk en maakt het alleen maar onnodig duur.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Kroppie »

en de praktijk telt het zwaarst want om theoretisch iets te gebruiken, daar heb je weinig aan
maar ieder zijn voorkeuren
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie