Huishoudstroom Mercedes 609D

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Bas Punkt
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 15 aug 2022, 7:09

Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Bas Punkt »

Dag allen,

Ik ben op dit forum beland vanwege de aanschaf van een Mercedes 609D uit 1989 in zeer goede staat. De vorige eigenaar heeft hem tot camper laten omkeuren, maar heeft nooit huishoudstroom geïnstalleerd. Ik heb echt totaal geen ervaring met het installeren van dit soort systemen, dus vergeef me mijn onwetendheid. Ik heb al veel informatie kunnen vinden maar er zijn wat basisdingen die ik hier graag voorleg aan ervaringsdeskundigen:)
- De bus heeft dus een 24v systeem, met twee 12v accu's in serie geschakeld. Als ik huishoudstroom van de startaccu's wil trekken, moet ik dan beter alles 24v maken? Of is er een (betaalbare) manier om die 24v naar 12v terug te brengen, zodat ik aan één 12v accu genoeg heb?
- Wat voor soort accu is het beste voor de huishoudstroom?
- Is het mogelijk om én stroom van de startaccu's, én van zonnepanelen te trekken? Kan dat in hetzelfde systeem?
Ok voor nu denk ik wel genoeg vragen, ik hoop dat iemand de tijd kan nemen om mij wat wijzer te maken! Dank alvast!

Groet,
Bas
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door kampo »

Eerst nakijken
Volgens mij is dit een 12V voertuig met een 24V startsysteem.
Kijk hoeveel Volt het lampje van een koplamp is.
Groeten Kampo
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Camper-T »

Ik vraag mij als eerste af waar het 24V systeem voor is als de camper geen voedingsvoorzieningen in het woongedeelte heeft. Immers verwacht je dat zo'n type bus een normale 12V startaccu heeft, maar goed, wie weet heb ik het mis en hebben deze bussen altijd een 24V accu. Misschien kun je dit nog even bevestigen, dan kun je misschien ook gelijk wat meer info geven over wat er naast de cabine eventueel nog meer aan voedingen is.

Daarnaast is het af te raden om de startaccu bij de voeding voor het woongedeelte te betrekken. Mocht er een keer te veel energie zijn gebruikt en de startaccu is hierdoor leeg dan heb je meer problemen dan alleen geen voeding in het woongedeelte.

Omdat je aangeeft totaal niet thuis te zijn in deze materie wordt het ook lastig uitleggen wat te doen, misschien kun je daarom beter een ervaren persoon of bedrijf benaderen die het een en ander voor je kan realiseren. Al moet je vooraf wel eerst zelf bedenken wat je allemaal wilt:

De vraag zou kunnen zijn om een aparte accu voor het woongedeelte te installeren die op 3 manieren geladen kan worden. Ten eerste door bijvoorbeeld een DC-DC booster aan de dynamo van de bus, om de accu op te laden tijdens het rijden. Ten tweede zonnepanelen op een zonnelader, voor het opladen van de accu tijdens verblijf/stilstand. En ten derde een acculader die via 230V walstroom de accu oplaadt. Al dan niet gelijk een lader/omvormer combinatie zodat je andersom ook 230V kunt maken uit de huishoudaccu. Mits je een daarvoor voldoende geschikte huishoudaccu neemt. Zo is een standaard huishoudaccu van 90Ah niet direct de standaard en kan een lithiumaccu misschien een betere optie zijn.

Daarnaast moet je ook nadenken over wat voor 12V, USB of 230V aansluitingen je waar en hoe in de bus wilt hebben en of dit mogelijk is zonder al te veel hak- en breekwerk. Wat je uiteindelijk per dag gemiddeld aan stroom consumeerd via 12V en 230V is van belang voor het bepalen van het type en de grootte van de accu, alsmede de capaciteit van de verbonden laadtechniek want 90-100% opladen van de accu moet geen dagen duren.
En hoe is het geregeld met een koelkast? Is deze los aangesloten op 12V en/of gas, wil je deze tijdens rijden voeden uit de dynamo via een Cirix relais, of wil je helemaal geen koelkast omdat een 12V koelbox mogelijk voldoende is?

Al ben je niet technisch voldoende onderlegt, je kunt op deze manier denk ik wel verzinnen wat je in de bus aan voedingsvoorzieningen wilt hebben. Op die manier kun je een basis leggen en kijken of je met wat hulp via dit forum al een stukje op weg kan komen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door gjvonk »

Als de 609D een ex defensie voertuig is, dan is 24 volt de NAVO standaard... maakt niet uit of dat in NL, D, B, is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Bas Punkt
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 15 aug 2022, 7:09

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Bas Punkt »

Dank voor je antwoord! Ik heb in de tussentijd de volgende oplossing bedacht:

- tussen de dynamo en de startaccu's een Cyrix-ct 12/24v-120A
- tussen de startaccu's en de huishoudaccu een Orion-Tr 24/12 - 9
- en dan naar een omvormer die ik nog moet aanschaffen

Ik neem aan dat dit ons voldoende stroom moet leveren voor een 70w koelkastje, wat opladers en wat lichtjes. De accu moet er ook nog komen, eerst nog wat meer berekeningen maken hoe veel Ah we nodig hebben. En op deze manier kunnen we er later ook nog een zonnepanneel tussen zetten, of niet?

Zie ik iets heel erg over het hoofd?
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door jaap van duijn »

@Bas Punkt,

Zou ik toch gelijk een berekening MET zonnepanelen erbij nemen.
Want net als je alles klaar hebt komt dat naar voor.
En gebruik kabels van de juiste dikte - bespaar daar niet op liever een 10mm2 dan een 6mm2 en zo verder scheelt in verliezen
Een een koelkast erbij al dan niet via omvormer is al zeg je 70 Watt een flinke verbruiker op 12Volt = uit de accu.
Dit is mijn mening die ik ook zelf toegepast heb bij mijn installatie, of het de juiste is? de geleerden zullen het weten.
Succes en maak juiste beslissing - groet Jaap van Duijn
JoKaBussie
Berichten: 35
Lid geworden op: do 02 apr 2020, 19:15
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door JoKaBussie »

Ik heb vroeger ook een 608D gehad. 12 volt boordspanning . Starten , via het serieparallel relais , op 24 volt.
Er waren 2 accu's van 12 volt parallel tijdens gebruik en bij starten via het relais dus in serie. 24 volt uitvoering heeft dit relais waarschijnlijk niet.
Ik heb toen via een relais ( bij dus een 12volt type ), geschakeld via D+ er een 12 volt huishoudaccu aan gekoppeld. Dus op de accu die met de min
aan de automassa zit. Dus eigenlijk de methode die de EBL's ook toepassen met de start en huishoudaccu.
Succes, Jos
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door kampo »

Beste Bas
Je moet toch eerst mijn vraag beantwoorden...
En lees ook eens wat Jokabussie schrijft over de 609D van destijds. Hetzelfde als mijn opmerking.

Er hebben verschillende versies bestaan van de Dusseldorf en de Bremen. Welke heb je ?

Je kan toch niet over de oplossing beginnen als je niet weet of het een 12 of een 24V is en hoe het werkt bij die Mercedes van destijds die 2 spanningen aan boord heeft.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door amigob2 »

het is eigenlijk heel simpel, hoor je een behoorlijk klik van onder je stoel, dan is het een 12V bus, zo niet dan is het een 24V bus.
Onder de stoel zit als je een 12V bus hebt een groot relais dat de twee accu's in serie zet voor starten. een 24V bus heeft dit niet.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Bas Punkt
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 15 aug 2022, 7:09

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Bas Punkt »

301897898_1452591025185072_2201056846017364954_n.jpg
301897898_1452591025185072_2201056846017364954_n.jpg (69.79 KiB) 433 keer bekeken
Hier wat foto's.. die lamp, alsook het knipperlicht aan de zijkant, alles 24v. Ik kan geen relais ontdekken, dit gaat dus neem ik aan wel degelijk om de 24v uitvoering.
Bijlagen
302118083_438179074940980_4777448038883106732_n.jpg
302118083_438179074940980_4777448038883106732_n.jpg (106.07 KiB) 433 keer bekeken
Bas Punkt
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 15 aug 2022, 7:09

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Bas Punkt »

301598141_1056413318386667_911847204900371269_n.jpg
301598141_1056413318386667_911847204900371269_n.jpg (97.24 KiB) 432 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door kampo »

Als je knipperlichten 24V lampjes hebben dan is het inderdaad een echte 24V bus. Waarschijnlijk een speciale uitvoering zoals de militaire versies.
De andere waren 12V voertuigen met een 24V startsysteem.

De startaccus zien er vierkante Nato blokken uit.

Goed ! Dat is beter een echte 24V versie.

Nu moet je de huishoudaccu´s en alle boordapparatuur in 24V kopen. 24V Apparatuur is vlot te verkrijgen en trouwens dezelfde prijs als de 12V versie.

Voor de paar eventuele kleine spulletjes en dat zijn er niet veel die enkel in 12V bestaan, bv de piezo gas ontsteking, dampkap , maxxfan of radio gebruik je lokaal een kleine goedkope 24>12V trafo.

Nooit de huishoudaccus in 12V zetten, Dat kost je een fortuin aan zware omvormer en gaat meestal snel stuk.

Succes
Groeten Kampo
JoKaBussie
Berichten: 35
Lid geworden op: do 02 apr 2020, 19:15
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door JoKaBussie »

Ja , dat zijn nog de echte accu''s. Kampo , wat is er mis met het "meeliften" op de ( onderste ) accu van 12 volt. De huishoudkant kan dan apart uitgevoerd worden in 12 volt en laadt tijdens rijden bij dmv de schakeling via de D+-methode.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door kampo »

Vooraf
Ik zie de bediening van een hele oude Eberspächer diesel verwarming staan. Die kan je vergeten hoor wegens te oud. Die zal toch wel op een set huishoudaccu´s van 24V gestaan hebben.

Nee 12V aftakken op een 24V accupack mag niet. Daarvan gaan ze stuk. Ze gaan snel in onbalans

Voorbeeld van een 24V setup:
Cyrix 120A relais gebruiken met waarschijnlijk 25mm2 kabel
2 Mega fuse zekeringen van 100A
3tal midi fuse
Hoofdschakelaar 250A of meer
400Wp solar 72cellen of meer met passende MPPT
Eventueel kleine 375VA 24V>230V inverter
Acculader 16A/24V
HH accu 2x110Ah of meer
BMV smartshunt
Kleine Orion 24>12V van 20A
En nog wat installatiemateriaal
Groeten Kampo
Plaats reactie