Huishoudstroom Mercedes 609D

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Jonesy »

Kroppie schreef:
zo 04 sep 2022, 19:54
en de praktijk telt het zwaarst want om theoretisch iets te gebruiken, daar heb je weinig aan
maar ieder zijn voorkeuren
:lol3: idd... It doesn't need to be complicated to be good :wink:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door kampo »

Van mij mag je doen zoals je zelf wenst of goedkoop is.
24V Omvormen naar 12V is zoals beschreven.
Maar 12v aftakken van een 24V accupack dat is ... wel zeer ongebruikelijk.
Ga dat vooral niet aan een ander adviseren.

Inderdaad als je het 12V circuit niet aan het 24V circuit koppelt en bv enkel met een mppt gaat laden dan is er geen probleem.

Behalve als de zon niet schijnt...
Ik lees op dit forum vooral over campers die stroom te kort komen.
Daarom beschouw ik zelf de dynamo nog altijd als de eerste pijler die je moet invullen alvorens je de 230V lader als 2de pijler toevoegt en pas daarna de zon als 3de pijler.

Succes !
Groeten Kampo
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Jonesy »

kampo schreef:
zo 04 sep 2022, 20:18

Maar 12v aftakken van een 24V accupack dat is ... wel zeer ongebruikelijk.
Ga dat vooral niet aan een ander adviseren.

Succes !
Zeer ongebruikelijk... Er moet ook geen drama van gemaakt worden. Het klopt dat de batterijen in "onbalans" zijn maar je moet het totaalpakket bekijken hé, het is een mercedes 609. Die starten na 1.5 toer van de startmotor en daarna kan je zelfs de batterij afkoppelen en blijft ie draaien.
Het enige wat die moet voeden daarna is de verlichting. Vervolgens ga je wat meer stroom trekken door de batterij waar niet van afgetakt wordt en zal die idd een grotere slijtagefactor hebben. Het zijn echter wel gewoon 80 of 90Ah startbatterijen, geen peperdure half tractie batterijen die perfect in balans moeten blijven om de levensduur maximaal te benutten.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door HoK »

Een kleine verbruiker (autoradio in ons geval) op 12v op 1 vd 2 accu's aansluiten is bij ons nog nooit een accu kapot aan gegaan. Grote belastingen zou ik niet doen omdat een onbalans dan grotere gevolgen kan hebben.

Wat ik mij afvraag is alleen waarom geen huishoudsysteem op 24v. 24v heeft als groot voordeel dat je door dunne kabels meer stroom kan halen (10A * 12v = 120w, maar op 24v kun je 240w door hetzelfde kabeltje halen). Je moet alleen dan zoeken naar vrachtwagen producten ipv camper producten omdat vrachtwagens meestal 24v systemen hebben. En vaak zijn omvormers op 24v ook een stukje goedkoper. En led verlichting kun je ook prima geschikt voor 24v krijgen.

Ik zou allicht er even wat huiswerk over doen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door kampo »

Wordt 12V stroom afgetapt van 1 accu dan geraakt die accu steeds meer ontladen en de andere overladen.
Na verloop van tijd gaan beide accu´s daarvan stuk.
Hoeveel tijd dat is zal afhangen van hoeveel stroom je aftapt.
Je zou dus enkel de lege accu steeds weer moeten bijladen. Hoe wil je dat doen ? Ga je dat manueel doen of wil je dat automatiseren ? Tot het eens fout gaat.

Als je met draaiende motor de dynamo loskoppeld van de startaccu dan riskeer je de diodes van dynamo stuk te maken. Staat bij mij trouwens in vette letters op de hoofdschakelaar van de originele start accubak geschreven.

Op mijn 24V camper heb ik alle verbruikers voor dezelfde prijs in 24V als in 12V kunnen kopen.
Inverter, compressor koelkast, alle LED verlichting, waterpompen, UV lampen, toilet, USB, verwarmingen, airco, enz.
@HOK dat zijn geen "vrachtwagenproducten" de 24V versies staan gewoon in dezelfde katalogus van Dometic, Victron, Jabsco, ...

Wat ik niet in 24V kon vinden en dat loopt dus via een kleine goedkope 24>12V transfo van ik dacht 15A en dat zijn:
Piezo, afstandsbediende gasklep. De 12V dampkapventilator werd vervangen door een 24V versie. Een 12V Maxxfan heb ik niet.
De schakelaar van de 12V toestellen staat voor de trafo en deze verbruiken dus in rust geen sluipstroom.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door myway »

Wat kost een dc/dc omvormertje
Nee lekker gaan klooien met een aftakking.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door amigob2 »

kampo schreef:
ma 05 sep 2022, 7:47
Wordt 12V stroom afgetapt van 1 accu dan geraakt die accu steeds meer ontladen en de andere overladen.
Na verloop van tijd gaan beide accu´s daarvan stuk.
Dit is dus precies waarom je dit dus niet moet doen, de accu waar je geen 12V van aftakt wordt iedere keer overladen om de accu waar 12V op afgetakt wordt nog niet vol zit.
Je bus zal starten het zal allemaal werken, maar de accu waar geen 12V op afgetakt wordt zal beduidend eerder overlijden.

Waarom denk je dat Mercedes in de 508/609 series het serie parallel relais er in heeft gemaakt, echt niet om dat het leuk is, dat ding is duur.
En dat zit er in om de tweede accu de zelfde levens duur te geven.
En hoe meer stroom je uit die ene accu haalt des te eerder is de ander accu kapot. En ben je gewoon duurder uit dan met een 24v naar 12V lader.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door TestCase »

Trafo is de verkeerde term voor 24v DC naar 12v DC dat heet een omvormer. Trafo's werken alleen op wisselspanning.

Wanneer je alleen tijdens rijden de 12v hh accu koppelt aan de helft van het 24v startaccupack, dus het laden van hh accu, gaat er echt niet zoveel mis wanneer de capaciteit van de hh accu niet overdreven veel afwijkt van de startaccu.
Volgens mij is dit wat sommigen hierboven bedoelen en hebben gerealiseerd.

Is dit optimaal, nee maar niets in het leven is optimaal, alles is een compromis.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door kampo »

Trafo is inderdaad het verkeerde woord.
Maar in de volksmond... we begrijpen elkaar
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door kampo »

Er zijn meer gevallen bekend waarbij de start accu pack binnen het jaar stuk ging dan die uitzonderingen waar het jaren bleef werken.
Groeten Kampo
Bas Punkt
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 15 aug 2022, 7:09

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Bas Punkt »

Zo veel conflicterende zienswijzen.. het brengt me eerlijk gezegd een beetje in de war haha
Maar toch ben ik enigszins overtuigd van het idee om het 24v systeem 24v te houden. We gaan dus voor nu gewoon 2 12v accu's in serie aan de startaccu's koppelen. Het plan is evenwel om later zonnepanelen aan dit systeem toe te voegen. De vraag blijft dus: kunnen we dat systeem 'uitbreiden' met zonnepanelen, of zouden we alles moeten omgooien op het moment dat we zonne-energie willen toevoegen? Wellicht 2 12v panelen in serie naar de accu's sturen?
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door AadenAnke »

Ook je zonnepanelen kunnen met de juiste omvormer 24v leveren. Accu’s zijn relatief kostbaar tenzij je ze lang kan laten meegaan. Zorg dat ze groot genoeg zijn zodat je ze niet (te) ver ontlaat 2 gekoppelde accu’s gelijk belasten en laden dan gaat het jaren mee ik heb jaren terug voor een kennis 2 zware (bus) accu’s geregeld deze werden na 3 jaar preventief vervangen :bang: ze staan al zeker 10 jaar of langer bij deze kennis in zijn bedrijfswagen

Succes
Gr Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door kampo »

Bas Punkt schreef:
wo 07 sep 2022, 8:34
Zo veel conflicterende zienswijzen.. het brengt me eerlijk gezegd een beetje in de war haha...
Op een forum moet je de onzin berichten er uit filteren....😀
Wat minder ervaren en wat meer door elkaar dat zorgt voor leven.


Betreffende de toekomstige solarpanelen op een 24V voertuig.
Om het beste rendement te verkrijgen moet je een zo hoog mogelijke paneelspanning hebben. Dan pas krijg je de meerwaarde van een MPPT regelaar.
Je kan dat doen door 4 panelen van 36 cellen in serie te zetten
Ofwel 2 panelen van 72 cellen in serie.

36 cel panelen zijn kleiner en noemen ze 12V panelen maar die geven in werkelijkheid ongeveer 22 volt
En 72 cel panelen het dubbel.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudstroom Mercedes 609D



Bericht door Kroppie »

een paneel bestaat uit cellen (die blauwe of zwarte vierkantjes) elke cel levert +- 0,5 volt, dus een paneel met 72 cellen zal +- 36 volt leveren, wat door de regelaar naar de juiste accuspanning omgezet zal worden.
meerdere panelen van minder cellen in serie in combinatie met de juiste regelaar kan dus prima om in een 24 volt systeemde accu,s te laden
bij aanschaf wel op het maximum ingangsvoltage van de regelaar letten!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie