Stappenplan camper opknappen gezocht

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Campergezin3862
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 17 aug 2022, 17:10

Stappenplan camper opknappen gezocht



Bericht door Campergezin3862 »

Wij hebben sinds deze week een Peugeot J5 met Eura Mobil opbouw 2.5D 1988.

Deze camper hebben we echt voor een prikkie gekocht, met motorproblemen. Uiteraard wisten we dat we dat vast niet als enige tegen zouden komen, maar al met al hebben we wel echt een serieus opknapproject gekocht. Ons idee is om hem technisch goed en lekvrij te krijgen. Dan eerst eens ermee weg om te ervaren hoe het überhaupt is om met een camper op pad te gaan. :D

Kan iemand mij een strategie geven hoe en wat we op welke volgorde moeten aanpakken om hem eerst reis klaar te maken.

De alkoof ben ik al aan het strippen daar zit veel rot hout enz. Mijn man gaat op zoek naar een ander motorblok om extra werk uit te sluiten.

Onze gedachten zijn alkoof kaal maken. Daarna alle kitranden buiten vervangen. Zodra hij goed droog is van binnen de alkoof weer opbouwen.

Heeft iemand tips wat tijdelijk te doen met de bank kussens? Gewoon een plaid eroverheen of wel hoezen (misschien zonde van de kosten)

Kortom heb gewoon even wat houvast nodig om te kijken waar te beginnen en wat niet te vergeten.

Bedankt alvast!
Groeten Corina
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Door de bomen zien we even het bos niet meer..



Bericht door gjvonk »

Zit de kussen bekleding met ritssluitingen om de vulling? Dan kun je ze misschien even wassen? Krijg je meteen zicht op de conditie en het materiaal van de vulling?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Campergezin3862
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 17 aug 2022, 17:10

Re: Door de bomen zien we even het bos niet meer..



Bericht door Campergezin3862 »

In de kussens zitten inderdaad ritsen. Heb even geprobeerd de hoezen eraf te halen, maar dit zit zo strak dat ik bang ben dat ik de kussens er niet meer in krijg nadat de hoezen gewassen zijn.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Door de bomen zien we even het bos niet meer..



Bericht door jheeck »

Het ergste wat je kan gebeuren is dat er nieuwe hoezen omheen moeten en ik begrijp dat je dat nu ook zou willen.....
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Door de bomen zien we even het bos niet meer..



Bericht door Eura1 »

Hoi , als die kussens ook die ouderdom hebben zou ik ze gewoon vervangen of laten maken , die mousse is wel uitgeleefd hoor .
Grtz
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Door de bomen zien we even het bos niet meer..



Bericht door Camper-T »

Het lijkt mij inderdaad prettig om eerst wind- en waterdicht te zitten, in een camper die motorisch ook redelijk te vertrouwen is. Dus een werkend motorblok en de kitranden vernieuwen is een goede start. Pak dan ook gelijk de ramen en luiken even mee want meest mogelijk kunnen de rubbers en kitranden hier ook wel een opknapbeurt gebruiken.
Vergeet de campervloer niet, op een bepaalde leeftijd kan die gaan rotten door vocht. Onder de hele camper en onder vloerbedekking controleren.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Stappenplan camper opknappen gezocht.



Bericht door gjvonk »

Ook al zitten die hoezen strak, met beleid krijg je ze echt wel weer om de kussens heen.
Je moet soms even proppen, kneden en duwen, maar uiteindelijk lukt dat wel. Hoe denk je dat de stoffeerder in de camperfabriek de hoezen om de kussens krijgt?

Dat geldt overigens ook voor cabinestoelen die een matchende bekleding hebben: meestal zijn dat losse hoezen over de bestaande standaard bestelwagen stoelen heen. Die hoezen zitten onder de zitting met haakjes vast aan de metalen beugels, de rug is soms een aparte hoes die als "een condoom" over de rug van de stoel geschoven zit. Excuseert de wat grove vergelijking, maar ik weet zo gauw geen andere.

Uiteraard op hooguit 30° wassen met een fijnwasmiddel en centrifugeren op een laag toerental, dan rustig laten drogen op de waslijn of een rekje...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Stappenplan camper opknappen gezocht



Bericht door pwhooftman »

Persoonlijk zou ik eerst het 'grove'' werk doen: lekvrij maken en alkoof weer opbouwen, en de motor in orde maken. Minimale tijd aan andere zaken besteden, dus eerst een plaid er over en weg met de camper. Dan kunnen er twee dingen gebeuren:

a) het is toch niet zo leuk als je dacht
b) of het is erg leuk, en je krijgt allemaal ideeën wat je met de inrichting wil gaan doen :-).
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Stappenplan camper opknappen gezocht



Bericht door AadenAnke »

Ik had eerst een 1985 MB307D met lekkage :bang: kijk eerst of je dat probleem behoorlijk kan oplossen als dat niet lukt is elke euro voor een ander blok of kussens weggegooid geld. Al eerder gezegd luiken en ramen overgang dak zijkanten zijnde lekpunten dat water loopt door naar onder waar de vloer e.d. weg rot in de tijd! Sterkte met de klus ik hoop het beste voor je maar vrees het ergste helaas

Gr Aad
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Stappenplan camper opknappen gezocht.



Bericht door doov »

gjvonk schreef:
do 18 aug 2022, 14:29
Excuseert de wat grove vergelijking, maar ik weet zo gauw geen andere.


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Als krimpfolie om een komkommer?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Stappenplan camper opknappen gezocht



Bericht door gjvonk »

Nee, die schuift er gemakkelijk omheen en komt na verhitting pas strak te zitten, daarom heet het krimpfolie. Nee de kussenhoezen zitten echt strak om het schuimrubber en strak om de cabinestoelen heen; je moet bij het plaatsen de stof iets oprekken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Stappenplan camper opknappen gezocht



Bericht door veetee »

gjvonk schreef:
do 18 aug 2022, 15:41
Nee, die schuift er gemakkelijk omheen en komt na verhitting pas strak te zitten,
Dat is bij die andere vergelijking ook zo... :mrgreen: :lol3:
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Stappenplan camper opknappen gezocht



Bericht door Peter LMC »

Van heel veel reparaties staan er filmpjes op You Tube want vele gingen je al voor.
Ga daar ook even zoeken en je kunt vele reparaties al wel uitvoeren.
Zoals dat schuim in de hoezen doen.
https://www.youtube.com/watch?v=a6jdZ2Ya3zA
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 198
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Stappenplan camper opknappen gezocht



Bericht door Burp »

Plaats ook eens wat foto's om ons een idee te geven waar je mee bezig bent, dan komen er vast nog meer tips. En "klein" werk wat alleen wat moeite kost zoals het wassen van overtrekken etc kun je gelijktijdig doen met groter werk waar je ook langer mee bezig bent. En dat kleine werk kost vaak niet meer dan alleen de moeite.

Succes en ik hoop wat foto's van jullie project te zien.
Groet, Martin

Hymer B614SL
Plaats reactie