Gewicht (massa) bij keuring RDW

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door debruinfd »

Eergisteren een camper vanuit België opgehaald. Gelukkig niet al te druk bij de RDW, maandag mag ik al voor de keuring langskomen.
De camper weegt zo om en nabij de 3000 kg. Het liefst heb ik deze op het (straks) nieuwe kenteken wat lager.
Nu mijn vraag: Neemt de RDW de massa's van het oude (Belgische) kenteken over of komen de massa's bij weging van de camper aldaar op het nieuwe kenteken?
Als dat laatste het geval is, verwijder ik eea aan toegevoegde zaken, anders is dat zinloze arbeid.
met dank voor reacties.
F.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6324
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door Bas vd laar »

Ligt eraan welke papieren erbij zitten.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door Peter LMC »

Je kunt met de keuring gewoon een nieuwe weging vragen.
Heb ik ook gedaan en kwam 150 kg lager uit.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6324
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door Bas vd laar »

Bij mij zijn alle campers die ik ingevoerd heb vanuit Belgie gewogen.
Vaak zat er alleen een document bij wat ze wogen met volle dieseltank e.d.
Op de papieren zelf stond geen gewicht.
Dit waren oudere campers.

Watertanks leeg, gasfles eruit, reservewiel eruit, gereedschap eruit, enz.
Je kunt de huishoudaccu er nog uit halen en wat andere zaken.
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door debruinfd »

Even de papieren erbij gepakt: Er staat "Massa in rijklare toestand" vermeld. Duidelijk dus. Dan ga ik wel even e.e.a. verwijderen. Dank voor de reacties!
Zijspan
Berichten: 2599
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door Zijspan »

Hoe minder je leeg gewicht van je camper, des te meer laad capaciteit lijkt mij, dus zoveel mogelijk er uit en af op de rdw keuring.
Hoe dan de keuring gaat? Heb dat nog niet gedaan voor een camper.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6324
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door Bas vd laar »

Je komt buiten aanrijden, de keurmeester wijst je naar de weegbrug voor de ingang, daar zit een groot vierkant in het wegdek, dat is de weegbrug, je gaat erop staan, springt uit de camper, wordt gewogen en de keurmeester roept je naar binnen voor de rest van de keuring
Peter+Annie
Berichten: 1346
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door Peter+Annie »

Zijspan schreef:
do 18 aug 2022, 10:03
Hoe minder je leeg gewicht van je camper, des te meer laad capaciteit lijkt mij, dus zoveel mogelijk er uit en af op de rdw keuring.
Dat lijkt me niet ;buiten de belastingdienst ( ?) is het leeg gewicht alleen interessant voor in de folder.
Je kunt eraf slopen wat je wilt ,maar je laadcapaciteit verandert niet en word bepaald door de maximum totale massa .( het gewicht onder F.2 op de kentekencard)
Als je alles wat je eraf en eruit haalt ,er na de keuring weer aan of in moet bouwen blijft die laad capaciteit onveranderd.
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door debruinfd »

Dat is zeker waar. Echter in mijn geval is de opgegeven massa in rijklare toestand. Aangezien ik niet weet welke accessoires er op dat moment waren in/aan/op gebouwd, is het voor mij zeer zeker zinvol om alle zware zaken eraf te halen. Komt nog bij dat er nu 2 zware loodaccu's inzitten die over een tijdje plaats gaan maken voor een lithium accu. Eruit dus met die handel.
Bij terugbouwen ga ik overigens wel de afzonderlijke delen wegen zodat ik voor mezelf weet hoe de vlag ervoor hangt.
En ja, voor het belastingtarief heb ik natuurlijk ook liever een laag gewicht.
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door pwhooftman »

Ik ging met een Belgische camper uit 2008 naar een RDW keuringsstation, en het gewicht van het COC formulier werd overgenomen.
Gebruikersavatar
Lammerts
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:07
Locatie: Noord Nederland

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door Lammerts »

Bij de RDW Zwolle werden wij gewogen en werd er niet van het gewicht op de Belgische papieren uitgegaan.

Alles wat uit de camper gelaten kon worden, was thuis.

Groet, Elze.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510MN met Tapatalk

"Het blijft nooit, zoals het is geweest"......!
Zijspan
Berichten: 2599
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door Zijspan »

Peter+Annie schreef:
do 18 aug 2022, 10:39
Zijspan schreef:
do 18 aug 2022, 10:03
Hoe minder je leeg gewicht van je camper, des te meer laad capaciteit lijkt mij, dus zoveel mogelijk er uit en af op de rdw keuring.
Dat lijkt me niet ;buiten de belastingdienst ( ?) is het leeg gewicht alleen interessant voor in de folder.
Je kunt eraf slopen wat je wilt ,maar je laadcapaciteit verandert niet en word bepaald door de maximum totale massa .( het gewicht onder F.2 op de kentekencard)
Als je alles wat je eraf en eruit haalt ,er na de keuring weer aan of in moet bouwen blijft die laad capaciteit onveranderd.
Daar zit wel waarheid in, maar je neemt altijd teveel mee in je camper, ik ben nu ook weer aan het zien wat er nooit gebruikt word, dus weg kan.

Hier in Portugal werd het leeg gewicht gewoon overgenomen van het Nederlandse kenteken bewijs, wel naar de keuring maar dat viel alles mee hier.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
tonic
Berichten: 2456
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door tonic »

Als de Europese typegoedkeuring bekend is dan wordt het voertuig niet gewogen. Dan wordt het gewicht uit de typegoedkeuring gebruikt. Dit gewicht is bijna altijd lager dan het werkelijk gewicht. Het Europese typegoedkeuringsnummer kan op het buitenlandse kenteken bewijs staan. Of je neemt zelf een COC verklaring mee.
Zijn de gegevens niet bekend dan wordt er gewogen. Maar ik zou altijd voor een COC gaan omdat je dan een compleet gevuld kenteken register krijgt en dat is bijvoorbeeld weer makkelijk als je later een trekhaak wil.
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 469
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door SkiRon »

Mijn import camper werd ook niet gewogen, gewicht werd van de papieren overgenomen.
Plaats reactie