Klapperen/bokken in de eerste versnelling
Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling
ohhh ja...... er zit een korte 5e versnelling in de bak.......bevalt perfect.
Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling
Ook al heeft deze motor nog geen egr klep dan heeft het goed behandelen en als de motor warm is flink laten werken juist wel heel veel zin, probeer het maar eens een vakantie lang uit (minimaal 2 weken).
Los daarvan kunnen er motorsteunen, een drukgroep, koppelingsplaten, etc aan vervanging toe zijn. En je koopt een camper die al behoorlijk op leeftijd is, maar waarvan je de gebruiks- en onderhoudshistorie waarschijnlijk niet weet.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Los daarvan kunnen er motorsteunen, een drukgroep, koppelingsplaten, etc aan vervanging toe zijn. En je koopt een camper die al behoorlijk op leeftijd is, maar waarvan je de gebruiks- en onderhoudshistorie waarschijnlijk niet weet.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling
Klinkt idd als rubbers die niet helemaal fris meer zijn. Ken het bij met name wat oudere bmw s als de cardanas rubbers minder worden. Je ziet vaak als je zo’n auto komt kopen dat de motor al enigzins warm is gereden om dit te verbloemen.
Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling
komende week maar eens wat zaken controleren, maar je zou denken dat versleten motor en/of versnellingsbak steunen ook klapperen met een warme motor veroorzaken bij optrekken vanuit de 1e versnelling.
Kan toch niet zo zijn dat ze dat alleen bij koude motor doen.
Kan toch niet zo zijn dat ze dat alleen bij koude motor doen.
Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling
Een koud (erg) slecht lopende motor staat te schudden op zijn ophanging. Worden de rubbers slechter en geef je gas, om op te trekken, dan kantelt de motor iets. Dan kan er, op dat moment, trilling/geluid doorgegeven worden. Is de motor warm dan wordt dat weer minder (tot de rubbers nog slechter worden).
Dit zijn uiteraard andere verschijnselen als bij een probleem met de koppeling.
Peter
Dit zijn uiteraard andere verschijnselen als bij een probleem met de koppeling.
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling
Klinkt een beetje als een koppelingsplaat die blijft plakken.
Misschien de krukaskeering die een beetje lek is en wat olie doorlaat.
Misschien de krukaskeering die een beetje lek is en wat olie doorlaat.
Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling
kan de koppelingsplaten zijn of de koppelingsgroep. In mijn geval, jaren terug, waren de schokveertjes die erin zitten helemaal to blocks ingeveerd (drukveer helemaal met zijn windingen tegen elkaar).
Laat het doen bij een garage die weet wat het doen moet. En controleer bij ophalen of alle beugeltjes ook vast zitten of andere gekkigheden.
Arie
Laat het doen bij een garage die weet wat het doen moet. En controleer bij ophalen of alle beugeltjes ook vast zitten of andere gekkigheden.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling
Koppeling/drukgroep zou kunnen. Valt hieraan iets af te stellen?
Heb hetzelfde bokken in de 1e versnelling maar dan alleen in zijn achteruit de oprijblokken op, wat soms noodzakelijk is.
Vooruit is er niets aan de hand.
Heb hetzelfde bokken in de 1e versnelling maar dan alleen in zijn achteruit de oprijblokken op, wat soms noodzakelijk is.
Vooruit is er niets aan de hand.
Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling
"Heb hetzelfde bokken in de 1e versnelling maar dan alleen in zijn achteruit "
Maar ik denk dat ik het begrijp.
Peter
Maar ik denk dat ik het begrijp.
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling
of het de rubbers zijn is een ???????, maar controle van die rubbers kan geen kwaad en kost weinig, en dan heb je 1 mogelijkheid uitgesloten, op naar de volgend, maar niet op voorhand zeggen dat kan niet, tenminste dat zou ik niet doen alles controleren beginnen met het simpelste, en op een end kom je tegen wat er loos is, zo doe ik dingen maar is geen voorschrift natuurlijk.
succes
succes
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling
Een ramp ontstaat vaak door een combinatie van factoren
Peter
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
-
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling
Ik kreeg dit bokken bij wegrijden juist ná montage van een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep. Het ontstaat omdat je min of meer bij toeval op een punt komt dat de koppeling snel achter overgaat van slippen naar 'pakken' en terug (de dynamische (lagere) wrijvingscoëfficiënt gaat over in de hogere statische wrijvingscoëfficiënt en weer terug, de koppelingsplaat gaat als het ware stuiteren op het vliegwiel). Het kan zelfs per bestuurder optreden of wegblijven omdat de een nu eenmaal met net wat meer toeren wegrijdt dan een ander.
Om te bepalen of dit de oorzaak is, volstaat het om een paar keer (het werd al gezegd) in zijn tweede of derde versnelling weg te rijden. Is het daarna een tijdje over, dan kan het volstaan je een andere manier van wegrijden aan te leren (net iets meer gas geven en een iets hoger toerental) om het probleem permanent te omzeilen.
Om te bepalen of dit de oorzaak is, volstaat het om een paar keer (het werd al gezegd) in zijn tweede of derde versnelling weg te rijden. Is het daarna een tijdje over, dan kan het volstaan je een andere manier van wegrijden aan te leren (net iets meer gas geven en een iets hoger toerental) om het probleem permanent te omzeilen.
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling
Ik heb dezelfde ervaring met onze 2.3 na langere tijd stilstaan. (Weken)
Dit doet ie al van nieuw af aan en heeft waarschijnlijk te maken met het “plakken” van de koppeling plaat of het moeilijker bewegen over de spline’s van de price as(uitgedroogd vet). De veren in de koppeling plaat of het duel massa vliegwiel kunnen deze schokken niet voldoende opvangen waardoor je het “bokkig” weg rijden krijgt.
Het licht roesten van frictie materiaal of vliegwiel kan ook dit effect geven.
Wat ik ook ervaar is dat ik een trilling krijg in het koppelingspedaal als ik deze tegen het aangrijpend punt hou en nog niet ga rijden.
Eenmaal de straat uit is het bij de 2e keer optrekken weg.
Zoals al gezegd, controleer in ieder geval de motorsteunen goed en kijk of er geen motor olie of remvloeistof (van de koppelingcilinder) verlies is bij de versnellingsbak.
Dit doet ie al van nieuw af aan en heeft waarschijnlijk te maken met het “plakken” van de koppeling plaat of het moeilijker bewegen over de spline’s van de price as(uitgedroogd vet). De veren in de koppeling plaat of het duel massa vliegwiel kunnen deze schokken niet voldoende opvangen waardoor je het “bokkig” weg rijden krijgt.
Het licht roesten van frictie materiaal of vliegwiel kan ook dit effect geven.
Wat ik ook ervaar is dat ik een trilling krijg in het koppelingspedaal als ik deze tegen het aangrijpend punt hou en nog niet ga rijden.
Eenmaal de straat uit is het bij de 2e keer optrekken weg.
Zoals al gezegd, controleer in ieder geval de motorsteunen goed en kijk of er geen motor olie of remvloeistof (van de koppelingcilinder) verlies is bij de versnellingsbak.
Groeten Peter