.

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
RoadToNowhere
Berichten: 181
Lid geworden op: za 18 mei 2019, 1:21

.



Bericht door RoadToNowhere »

verwijderd
Laatst gewijzigd door RoadToNowhere op do 02 mar 2023, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Time is precious, waste it wisely
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6297
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Beruchte Ford 2.2 TDCI motor in Peugeot Boxer: waar rekening mee houden?



Bericht door Bas vd laar »

Belangrijkste is inderdaad dat het brandstofsysteem schoon blijft ivm de gevoelige injectoren.
Want als die verkeerd vernevelen is dat weer niet best voor je zuigers, die kunnen breken, of een gat erin.
Plaats om de 10 of 15 duizend een nieuw brandstoffilter
Niet wegzetten ( stalling ) met ( half ) lege tank, maar vol.
Sowieso is het beter om niet altijd met een bijna lege tank te rijden, ivm rotzooi op de bodem en condensvorming, waarbij dat laatste dan weer leidt tot bacteriegroei en algen, waar de verstuivers weer niet tegen kunnen.

Verder niet te bang zijn en gewoon rijden zoals je al deed.
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Beruchte Ford 2.2 TDCI motor in Peugeot Boxer: waar rekening mee houden?



Bericht door stobbie »

Je kan er weinig aan doen. Preventief elke 50.000km injectoren laten testen, maar ze kunnen alsnog een week later stuk gaan.
Ik zou elke 100.000km de distributieketting vervangen. Verder inderdaad niet laag in toeren rijden, zo vaak mogelijk gebruiken, niet wekenlang wegzetten zonder een flinke rit. Niet te zwaar belasten. Regelmatig brandstoffilter wisselen.
Ik sprak laatst een revisiebedrijf in Roemenië en die hadden een interessante nieuwe theorie die ik nog niet gehoord had. Ze zeiden dat de aluminium onderdelen in de hogedrukpomp minieme aluminiumdeeltjes afslijten, die zo klein zijn dat ze door het filter heen kunnen, maar wel groot genoeg om een lekkende injector te veroorzaken. Daarom willen zij geen revisies doen, want de deeltjes blijven in tank en leidingen achter en daardoor lopen soms al vrij snel nieuwe motoren ook weer stuk. Zeker als de hogedrukpomp niet vervangen wordt maar slechts overgezet. Ze hadden geen oplossing.
Ik weet niet of het zo is, maar het klinkt wel geloofwaardig vind ik.
De meeste die wij hier binnenkrijgen met defecte motor zitten rond de 100.000 km en rond de 200.000 km. We komen ze eigenlijk maar weinig tegen met veel hogere standen, het lijkt wel dat ze minder snel stuk gaan als ze eenmaal de 2 ton gehaald hebben..
We komen ze ook erg veel tegen met compleet versleten distributiekettingen. Mensen denken dat een ketting niet vervangen hoeft, maar hier zit zo'n dun kettinkje op dat je hem het beste kan behandelen als een riem. Hij is niet duur, en qua werk scheelt het ook niet veel met een riem vervangen.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Beruchte Ford 2.2 TDCI motor in Peugeot Boxer: waar rekening mee houden?



Bericht door Kroppie »

en als een ketting versleten is , zijn meestal de kettingwielen ook niet best meer, leg maar eens een nieuwe ketting om een gebruikt wiel en om een nieuw wiel dan zie en voel je een duidelijk verschil, en een nieuwe ketting om een oud wiel slijt ook veel harder
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Beruchte Ford 2.2 TDCI motor in Peugeot Boxer: waar rekening mee houden?



Bericht door Chevy55 »

Een nieuwe ketting op versleten tandwielen past gewoon niet meer , en zal over de tanden heen kunnen schieten , dus ruim op tijd wisselen van ketting , voor dar echt rek of slijtage op zit , is de manier .
Zoals Jos Al aangeeft .
panda58
Berichten: 715
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Beruchte Ford 2.2 TDCI motor in Peugeot Boxer: waar rekening mee houden?



Bericht door panda58 »

Denk ook niet dat jij je zorgen hoeft te maken.
Jou bus heeft al bijna 2 ton gelopen.
Schijnt dat de motoren van campers meer te lijden hebben van lange stilstaan.
Niet regelmatig gebruiken.
Te laag in de toeren.En misschien meer van die dingen.
Bij een bedrijf wat grondwerk uitvoert liepen destijds ook veel van die Transit op de weg.
Totaal geen hinder van kapotte motoren.

Gr jan
RoadToNowhere
Berichten: 181
Lid geworden op: za 18 mei 2019, 1:21

.



Bericht door RoadToNowhere »

,
Time is precious, waste it wisely
Plaats reactie