Elektrische vouwfiets

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Elektrische vouwfiets



Bericht door Frits U »

Hallo allemaal

Ik heb weer eens een uitdaging ;)
We zijn op zoek naar een handige degelijke elektro vouwfiets(en)😃

Wie kan mij vertellen hoe zo'n fiets in de praktijk werkt, ik bedoel dan met vervoer in de camper, capaciteit etc.
Gebruik in bergachtig gebied.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties

Frits&Petra
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
kees55
Berichten: 11
Lid geworden op: do 05 jan 2017, 12:45

Re: Elektrische vouwfiets



Bericht door kees55 »

Als je met een fiets in heuvelachtig of bergachtig gebied wil fietsen zou ik altijd een fiets met derailleur nemen, kun je bergop nog schakelen mocht dat nodig zijn.
Maar als je ook echt hellingen van boven de 10% wil kunnen op fietsen over wat langere afstanden zijn vouwfietsen daarvoor niet geschikt en zou ik je adviseren toch naar grotere fietsen te kijken.
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Elektrische vouwfiets



Bericht door mmdem »

Wij hebben de Lacros met 24 inch wielen. Bevalt uitstekend. Zeer goede ondersteuning bergop en service is prima gebleken.
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Elektrische vouwfiets



Bericht door DJSmiley »

Kijk, zeker voor gebruik in bergachtig gebied, naar het koppel.

Mijn fiets is een oudje en met een beetje helling merk je wel dat ie weinig vermogen heeft. Hij helpt wel wat, maar niet extreem veel. Maar mijn fiets heeft maar 30nm koppel

Een wat nieuwer model heeft snel 40-50nm, en eentje met een fatsoenlijke middenmotor is snel 60-80nm

Die 30nm van mijn fiets is prima voor vlak terrein maar zelfs met kleine hellingen (gewoon in het bos) merk je dat ie al iets afneemt en je zelf wat meer kracht moet zetten.

Capaciteit: Dat ligt net aan hoeveel je wilt fietsen natuurlijk.
Houd er wel rekening mee dat het opladen via de paal moet, of je moet je electrapakket daar ook zodanig op aanpassen. (Wat in de praktijk betekend naar een redelijke lithiumaccu + zonnepanelen gaan, of alleen laden tijdens het rijden).
Sta je veel vrij dan zul je daar rekening mee moeten houden, en/of upgraden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Elektrische vouwfiets



Bericht door gjvonk »

Ik ben aan mijn 2e elektrische vouwfiets bezig. Als je ook in bergachtig gebied goed uit de voeten wilt, is 6 of 7 versnellingen + een flink vermogen een must. Ik heb 4 elektrische ondersteuningsniveaus en een 7 speed derailleur en 20 inch wielen. Dat werkt prima. Ik heb 2 fietstassen aan de bagagedrager voor boodschappen.

Qua vervoer: ik moet de steunbalk van de bedbodems in mijn buscamper iets optillen, de vouwfiets is opgevouwen staand op zijn wielen net iets hoger als 68 cm, maar past gevouwen prima in de garage van onze Pössl Trenta 640. Hij weegt ongeveer 22 kg. In de loop van de tijd komt er nog een 2e bij, maar dan van Carbon, die weegt ongeveer 16 kg en is daarmee ook op ons fietsenrek te tillen.

Twee vouwfietsen achterin de garage van mijn buscamper gaat ook, maar dan past er verder bijna niets meer in, ik heb ook 2 gemakkelijke stoelen, een grote- en een bijzettafeltje en 2 krukjes en een 2e toiletcassette.

Qua comfortabele actieradius: afgelopen vrijdag in 1 ruk 30 km gefietst met de ondersteuning op stand 3 van 4. Ik heb ongeveer 1/3 van de accu gebruikt. Ik voelde alleen mijn kont, maar dat zou ik op een grote e-bike ook voelen. Het comfortverhaal is iets wat je zelf moet beoordelen: de moderne e-vouwfietsen hebben allemaal ruime verstelmogelijkheden voor stuurhoogte, afstand stuur-zadel en zadel hoogte. Ik ben zelf 1,83 m., mijn partner 1,87 m. En ook die fietst prima op deze fiets.



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Laatst gewijzigd door gjvonk op ma 15 aug 2022, 9:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Elektrische vouwfiets



Bericht door Bob47 »

Frits U schreef:
ma 15 aug 2022, 7:44
Hallo

Wie kan mij vertellen hoe zo'n fiets in de praktijk werkt, ik bedoel dan met vervoer in de camper, capaciteit etc.
Gebruik in bergachtig

Frits&Petra
Bij gebruik van een E-bike in heuvelachtig terein is een midden motor te preferenen.

Dit om de eenvoudige reden dat met terug schakelen (middels derailluer, of schakelnaaf) je ook de motor mee terug schakeld (gelijk een auto) en dus genereer je daar meer koppel mee.
Bij een voorwiel of achterwiel motor schakeld niet terug, gaat dat helling op met een relatief langzaam draaiende wiel (en motor) met max stroom en hetzelfde koppel .

Mijn ervaring , mijn vrouw ging me fluitetend voorbij op een vals plat. :problem:
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Elektrische vouwfiets



Bericht door Affinity »

Op aliexpres
Vanaf ca €500.-
Keuze genoeg

Vanaf 250w motor t/m 1000watt.
Kun je ook wat harder....en vlieg je omhoog. :-B

Kijk op Youtube naar test van die chinese vouwfietsen
Lacros komt ook , kant en klaar in doos uit China.

Verschil ? Lacros Ca 2000.-
Inkoop ca € 400.- ?

Maar vele betalen graag meer . Voor ?
Bafang motor zit in alle chinese vouwfietsen....
shimano zit ook op chinese fietsen
Banden , zal niks uitmaken

Wat blijft er nog over ,?

Succes
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Elektrische vouwfiets



Bericht door Zonneke »

Vervoer in de camper: Stuur en pedalen inklappen maakt die dadelijk een stuk kleiner.
Twee fietsgoten van Fiamma en wat snelbinders en deze staan hier zo in de camper.
Bergop geen probleem, zolang de totale afstand niet te lang is.
Madam hier is niet de sportiefste en toch verschillende toertjes gemaakt in heuvelachtige omgeving.
Veel bergop en bergaf en dat haalde ze met gemak.
Trekkracht meer dan voldoende, capaciteit accu merkbaar minder dan eentje met 28" wielen.
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1394
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Elektrische vouwfiets



Bericht door rollercoaster »

Kijk ook eens naar een fat bike, wij vinden ze heerlijk.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Elektrische vouwfiets



Bericht door evdoetelaar+larana »

We wilden fietsen die in de garage van de buscamper konden worden vervoerd, i.v.m. minder last van weersinvloeden/vervuiling, minder diestalgevoelig en betere gewichtsverdeling in vergelijking met een fietsendrager aan de buitenzijde. Na lang zoeken en testen qua maatvoering, degelijkheid, rijgedrag, actieradius en vermogen (koppel), is het de Victoria e-folding geworden. Heeft een 500W middenmotor met een koppel van 65nm. Een klim van 10-12% is geen probleem.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Elektrische vouwfiets



Bericht door Camperbassie »

Ben je handig en een sleutelaar Heb nog 1 bijna goede en 1 aan te sleutelen elektrische vouw fiets staan. Type silent force.
Hoeft weinig te kosten. Intresse stuur me een bericht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Elektrische vouwfiets



Bericht door kowa »

Hebben ook een Lacros vouwfiets 24 inch bandjes/velgen en achterwiel motor heeft het prima gedaan in Slovenië heuveltje op en af.
Het opvouwen gaat perfect enige nadeel het gewicht met accu toch wel wat zwaar, dus met inladen accu eruit en stuur inklappen.
Heb er geen spijt van.
En ja de onderdelen komen veelal uit China ,maar wat niet.
Zelfs Stella, Amslod en ander vouwfietsen komen uit China en worden hier in elkaar gezet "Made in Holland"
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Elektrische vouwfiets



Bericht door Marco Polo »

Stella heeft alleen het eerste jaar de fietsen in China laten produceren naar het schijnt.
Nu Made in Europe :cheers: :thumbup:
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Elektrische vouwfiets



Bericht door kowa »

Marco Polo.
De onderdelen komen allemaal uit China. De assemblage word in Nederland gedaan of elders in Europa
Onderweg naar (t)huis
Plaats reactie