Oprijblokken: ter lering en vermaak
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Oprijblokken: ter lering en vermaak
Maakte gisteren op een camping in Noorwegen wat grappigs mee...
Een jong Duits stel met een gehuurde camper (hun eerste keer) ging de voorwielen op de blokjes zetten. Goed idee, want het terrein liep wat af. Ook ik had de blokken onder voorwielen, tot zover niets mis. Maar hoe dat je dat nou?
Dat deden ze als volgt: zij gebaarde dat hij de camper een paar meter achteruit moest rijden, wat hij probleemloos deed. Vervolgens legde ze de blokken, op het oog, circa 2 meter vóór de camper, in lijn met de voorwielen. Ze liep wat heen en weer, verschoof een blok nog iets en was toen blijkbaar tevreden.
Nu moest hij voorzichtig naar de blokken toe rijden, waarbij zij gebaarde: iets meer naar links, iets meer naar rechts! Dat kwam niet goed, de blokken bleken wat te ver uit elkaar te liggen. Dus hij moest opnieuw een paar meter achteruit, waarbij zij de blokken iets verplaatste...
Toen kon ik het niet langer aanzien... Ik ben er heen gelopen en heb voorzichtig gevraagd of ik ze een tip mocht geven. Ik probeer mij daarbij zo bescheiden mogelijk op te stellen, om te voorkomen dat ik te horen krijg "hé boomer, waar bemoei je je mee?" Ze waren echter erg aardig en ze keek mij verwachtingsvol aan.
Verder weten jullie het natuurlijk wel: de auto rijden tot waar je ongeveer wilt staan, en dan de blokjes tegen de banden aanleggen. Zij hadden (net als ik) 3 niveaus en dan is het wel handig wanneer je tegen de chauffeur zegt tot welk niveau hij is opgetrokken: dat is 1, 2, 3 stop!
Ze bedankten me uitvoerig, het was hun eerste reis ooit met een camper...
Nog een paar tips voor nieuwe camperaars:
- de blokken voor of achter de banden?
Sommigen vragen zich af of op de blokken staan niet slecht is voor je handrem en/of versnellingsbak. Om die krachten te minimaliseren kun je het volgende doen. Hang je voorover in de rijrichting, leg dan de blokken vóór de wielen. Daarmee hef je die krachten voor een deel op, de auto komt min of meer "in balans". De krachten op handrem/versnellingsbak zijn dan minimaal.
Leg je de blokken in deze situatie echter áchter de voorwielen, dan vergroot je juist die krachten op de handrem, misschien verdubbelen ze wel. De auto wil dan dubbelgraag de helling af, de blokken geven 'm zelfs een extra zetje!
Wat ik vaker zie: iemand staat op een helling en hangt achterover. Hij legt blokken vóór de achterwielen en wil de auto daarop trekken. Dat kost kracht: je moet niet alleen tegen de helling op, je moet ook nog tegen de blokken op. Dubbele krachten op handrem en versnelling dus, in plaats van mooi in balans. In zo'n geval komen de blokken uiteraard áchter de achterwielen en rijd je er achteruit tegenop.
En voor de perfectionisten:
- hang je bijvoorbeeld naar voren maar ook iets naar rechts, leg dan het blok rechts tegen het rechtervoorwiel. Het linkerblok leg je een stukje voor de band, pakweg 10-15cm. Degene die kijkt moet nu bij het rechtervoorwiel gaan staan! Wanneer je dan optrekt kom je eerst op het rechterblok, links-rechts is nu ok, daarna gaat de hele voorkant omhoog. Rechts tot op het hoogste niveau, links ongeveer in het midden.
Een jong Duits stel met een gehuurde camper (hun eerste keer) ging de voorwielen op de blokjes zetten. Goed idee, want het terrein liep wat af. Ook ik had de blokken onder voorwielen, tot zover niets mis. Maar hoe dat je dat nou?
Dat deden ze als volgt: zij gebaarde dat hij de camper een paar meter achteruit moest rijden, wat hij probleemloos deed. Vervolgens legde ze de blokken, op het oog, circa 2 meter vóór de camper, in lijn met de voorwielen. Ze liep wat heen en weer, verschoof een blok nog iets en was toen blijkbaar tevreden.
Nu moest hij voorzichtig naar de blokken toe rijden, waarbij zij gebaarde: iets meer naar links, iets meer naar rechts! Dat kwam niet goed, de blokken bleken wat te ver uit elkaar te liggen. Dus hij moest opnieuw een paar meter achteruit, waarbij zij de blokken iets verplaatste...
Toen kon ik het niet langer aanzien... Ik ben er heen gelopen en heb voorzichtig gevraagd of ik ze een tip mocht geven. Ik probeer mij daarbij zo bescheiden mogelijk op te stellen, om te voorkomen dat ik te horen krijg "hé boomer, waar bemoei je je mee?" Ze waren echter erg aardig en ze keek mij verwachtingsvol aan.
Verder weten jullie het natuurlijk wel: de auto rijden tot waar je ongeveer wilt staan, en dan de blokjes tegen de banden aanleggen. Zij hadden (net als ik) 3 niveaus en dan is het wel handig wanneer je tegen de chauffeur zegt tot welk niveau hij is opgetrokken: dat is 1, 2, 3 stop!
Ze bedankten me uitvoerig, het was hun eerste reis ooit met een camper...
Nog een paar tips voor nieuwe camperaars:
- de blokken voor of achter de banden?
Sommigen vragen zich af of op de blokken staan niet slecht is voor je handrem en/of versnellingsbak. Om die krachten te minimaliseren kun je het volgende doen. Hang je voorover in de rijrichting, leg dan de blokken vóór de wielen. Daarmee hef je die krachten voor een deel op, de auto komt min of meer "in balans". De krachten op handrem/versnellingsbak zijn dan minimaal.
Leg je de blokken in deze situatie echter áchter de voorwielen, dan vergroot je juist die krachten op de handrem, misschien verdubbelen ze wel. De auto wil dan dubbelgraag de helling af, de blokken geven 'm zelfs een extra zetje!
Wat ik vaker zie: iemand staat op een helling en hangt achterover. Hij legt blokken vóór de achterwielen en wil de auto daarop trekken. Dat kost kracht: je moet niet alleen tegen de helling op, je moet ook nog tegen de blokken op. Dubbele krachten op handrem en versnelling dus, in plaats van mooi in balans. In zo'n geval komen de blokken uiteraard áchter de achterwielen en rijd je er achteruit tegenop.
En voor de perfectionisten:
- hang je bijvoorbeeld naar voren maar ook iets naar rechts, leg dan het blok rechts tegen het rechtervoorwiel. Het linkerblok leg je een stukje voor de band, pakweg 10-15cm. Degene die kijkt moet nu bij het rechtervoorwiel gaan staan! Wanneer je dan optrekt kom je eerst op het rechterblok, links-rechts is nu ok, daarna gaat de hele voorkant omhoog. Rechts tot op het hoogste niveau, links ongeveer in het midden.
Re: Oprijblokken: ter lering en vermaak
Aanvullende tip.
Wij gebruiken geen blokken, maar Flat Jacks. Dit is echter voor beide van toepassing: plaats bij gebruik ook voor één of twee andere wielen kleine keggen, zoals bijvoorbeeld
Dan hoef je de handrem niet te gebruiken en dus ook niet te belasten
Mochten die vast staan bij vertrek dan kun je ze zonder risico en ook als je alleen bent verwijderen door een haring er een stukje naast in de grond te slaan er met elastiek aan de keg te verbinden. Als je de druk er vanaf haalt door koppeling even op te laten komen dan springen ze weg en kun je van de blokken afrijden.
Wij gebruiken geen blokken, maar Flat Jacks. Dit is echter voor beide van toepassing: plaats bij gebruik ook voor één of twee andere wielen kleine keggen, zoals bijvoorbeeld
Dan hoef je de handrem niet te gebruiken en dus ook niet te belasten
Mochten die vast staan bij vertrek dan kun je ze zonder risico en ook als je alleen bent verwijderen door een haring er een stukje naast in de grond te slaan er met elastiek aan de keg te verbinden. Als je de druk er vanaf haalt door koppeling even op te laten komen dan springen ze weg en kun je van de blokken afrijden.
Laatst gewijzigd door Camperic op zo 14 aug 2022, 9:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
-
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Oprijblokken: ter lering en vermaak
Ik verhuur mijn camper regelmatig, deze gaat in het boek, uitstekend verwoord
Re: Oprijblokken: ter lering en vermaak
Onze oprijblokken (Milenco Quattro) kwamen met een waarschuwing de blokken niet achter de wielen te leggen.
Het was slechts een pictogram en er stond voor de rest niet bij waarom.
Frank
Het was slechts een pictogram en er stond voor de rest niet bij waarom.
Frank
Re: Oprijblokken: ter lering en vermaak
Niet achter de voorwielen of niet achter de achterwielen of überhaupt niet achter een wiel?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Oprijblokken: ter lering en vermaak
Geen oprijblokken meer nodig!
Hydraulische stelpoten, ideaal
Hydraulische stelpoten, ideaal
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Oprijblokken: ter lering en vermaak
Oef dat weet ik niet meer precies maar ik vermoed de voorwielen. Twee plaatjes van de cabine met wiel:
Meer was het niet.
Ik nam aan dat het te maken had met wegrijden: dat bij het wegrijden (met het gas erop) de blokken weggekatapulteerd zouden kunnen worden. Als dat zo is, zou het geen probleem moeten zijn de blokken achter de achterwielen te leggen zoals Aloys adviseerde mits je voorwielaandrijving hebt.
Frank
- Blok aan de voorkant wiel: groen vinkje
- Blok aan achterkant wiel: rood kruis
Meer was het niet.
Ik nam aan dat het te maken had met wegrijden: dat bij het wegrijden (met het gas erop) de blokken weggekatapulteerd zouden kunnen worden. Als dat zo is, zou het geen probleem moeten zijn de blokken achter de achterwielen te leggen zoals Aloys adviseerde mits je voorwielaandrijving hebt.
Frank
-
- Berichten: 2575
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Oprijblokken: ter lering en vermaak
Een bezoek aan de vering specialist bracht uitkomst voor ons, indien het terrein vlak is op het zicht zijn er geen blokken nodig.
Gaan wij de douche gebruiken dan zorg ik dat het douchewater naar de juiste kant wegloopt, het afvoerputje, dan doen ik met een op rijblok dan.
En zo hebben we allemaal wel onze werkwijze !
Gaan wij de douche gebruiken dan zorg ik dat het douchewater naar de juiste kant wegloopt, het afvoerputje, dan doen ik met een op rijblok dan.
En zo hebben we allemaal wel onze werkwijze !
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: Oprijblokken: ter lering en vermaak
Hoeveel gas moet je wel niet geven om dat voor elkaar te krijgen? Met een beetje beleid er rustig vanaf is toch meer dan voldoende?
Als je al gas moet geven, 99 van de 100 keer hoef ik alleen maar de koppeling in te trappen en de handrem te lossen om er af te rollen.
Dan hoef ik de motor niet eens te starten.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Oprijblokken: ter lering en vermaak
sommige problemen worden ws bedacht
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Oprijblokken: ter lering en vermaak
Nee, niet achter de voorwielen snap ik voor de Milenco Quatro wel: het hoogste plateau is 18 cm. Zeker bij een buscamper (die per definitie voor wat lager liggen) met een gewoon chassis met 15 inch wielen kan de ruimte tussen dorpel en bodem wel krap worden. Als ie dan opwipt bij het afrijden is de kans op beschadiging van de dorpel mijns inziens wel aanwezig...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
- Locatie: Gouda
-
- Berichten: 1093
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: Oprijblokken: ter lering en vermaak
Ik ken iemand die dat heeft gehad met een Carthago integraalcamper, schade ongeveer €5000.-
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
- rijschoollucassen
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Oprijblokken: ter lering en vermaak
En voor degene met (hulp)luchtvering, staat linksvoor verder op het blok dan rechts voor, laat dan eventueel rechts achter wat zakken. Voorkomt torderen van de opbouw wat klemmende deuren tot gevolg kan hebben.
Groet Jaap
Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.