Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
camperferbeau
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 20:34

Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door camperferbeau »

Beste leden,

Ik heb onlangs een Peugot J5 met Burstner opbouw aangeschaft uit 1993. Inmiddels al ontzettend veel plezier van gehad. Binnenkort willen we wat meer "off grid" en ook vanuit de camper werken. Ik ben van plan om zonnepanelen te installeren. Ik ben begonnen met onderzoek hoe dit te doen en wat er allemaal bij komt kijken. Ik ben van plan om twee flexibele monokristallijn panelen van 100 watt te installeren met een Victron laadregelaar. Tot zover duidelijk.

Nu probeer ik te begrijpen hoe de huidige accu's geschakeld zijn en wat ik hier precies mee ga doen. De huidige situatie.

Motor accu: Berga basic block 74 ah 12 volt (leeftijd onbekend)
Huishoud accu: Dynac ultra 3 74 ah 12 volt (leeftijd onbekend)

Volgens mij zijn dit beide startaccu's en niet erg geschikt als huishoud accu, klopt dit ?

Mijn idee is om de HH accu te vervangen voor een DYNAC DEEP CYCLE AGM ACCU 12 VOLT 140 AH. Maar kan dit dan samen gaan met de startaccu van 74 ah?

Ik heb het vermoeden dat de accu's parallel geschakeld zijn. Zodra ik de massaschakelaar van de huishoud accu uitzet heb ik nog steeds stroom in het camper gedeelte via de sartaccu.. Klopt dit volgens jullie of is hier mee geknutseld ?

Verder begrijp ik uit de handleiding dat er een scheidingsrelais tussen beide accu's zit. Zodra de motor loopt worden de accu's parallel geschakeld om deze op te laden.

Ben benieuwd of iemand mij hier een beetje wegwijs in kan maken.

Groeten, Bouke
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugot J5 Burstner



Bericht door DJSmiley »

Vervangen kan zoiezo geen kwaad als je de leeftijd niet weet en meer behoefte hebt dan die relatief kleine 75Ah.

Alleen wat noem je 'werken'? Red je dat met 140Ah? Dat gaat best hard als je een hele dag een laptop erop hebt en er geen zon is. Beetje laptop trekt toch snel 30-40 watt incl verliezen, nog meer als je het via een omvormer doet. Dat is toch een ampere of 3-4. 8 uurtjes werken is dus al bijna de helft van de beschikbare 70Ah capaciteit (50% van 140Ah)

Flexibele zonnepanelen... als het echt niet anders kan. Maar neem dan niet de goedkope 100-eur paneeltjes. Die lijken leuk maar gaan met een paar jaar bij bosjes stuk. Werking, (uv)weersinvloeden enz. Als je flexibele panelen moet nemen ivm bv een hefdak, neem dan goede panelen met een aluminium basis en een EFTE coating ('marine' panelen). En ja, die zijn een stuk duurder.

Als het even kan zou ik vaste panelen nemen. Dat is een klap goedkoper en die gaan ook veel langer mee.

De hoofschakelaar zou moeten doen wat ie moet doen: Alles uit. Als je de huishoudaccu uitzet en je houd toch nog stroom in je camperdeel, dan zit er dus wel echt iets mis. Dat kan zo simpel zijn als een defect scheidingsrelais (Dat is een kwestie van meten), maar zeker bij een oude camper kan (is) er vaak ook een hoop aan geprutst.

Ik denk dat het gezien de leeftijd zeker geen slecht idee is om de installatie eens na te lopen en de onderdelen te checken. Dan kun je vanuit daar een actielijst maken, wat meestal is er bij zo'n oud beestje wel wat werk te doen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugot J5 Burstner



Bericht door Duco »

Als je kiest voor vaste panelen kun je met het geld wat je over houdt, gezien het gewicht en de extra capaciteit ook kiezen voor lifepo4 dat scheelt je weer een paar kilo.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door hathi »

Quote Ik heb het vermoeden dat de accu's parallel geschakeld zijn. Zodra ik de massaschakelaar van de huishoud accu uitzet heb ik nog steeds stroom in het camper gedeelte via de sartaccu.. Klopt dit volgens jullie of is hier mee geknutseld ? Ja dat is normaal,de accu’s zijn pas parallel,als de motor loopt..( dienen dat te zijn)..wil je de Startaccu ook uit,dan plaats je tussen de Start accu,ook nog een massa schakelaar,je hebt dan minder kans op een lege startaccu
Hans
camperferbeau
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 20:34

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door camperferbeau »

Hoi Allen,

Bedankt voor de reacties, dit helpt al enorm.

Zonnepanelen: Ik oveweeg nu inderdaad om het idee van de flexibele panelen te laten varen voor vaste. Deze kan ik prima monteren op de alkoof camper. Ik denk nu dat ik voor Victron Solar panel 115 w mono ga, en dan 2 keer. Dus 230 watt in totaal.

HH accu: Ik begrijp dat lifepo zo'n beetje het beste is wat je kan krijgen. Maar ook ontzettend duur. voor 200 ah bijna 2000 euro gaat helaas boven mijn budget. Ik heb nu mijn pijlen gericht op Dynac deep cycle AGM accu van 220 ah. Ik lees dat je deze tot 80 % kan ontladen. Ik vermoed dat dit voor ons voldoende capaciteit is. Laptop is redelijk zuinig en buiten de verlichting en waterpomp gebruiken we eigenlijk geen stroom.

Accu parallel: Uit jullie berichten maak ik op dat de installatie inderdaad niet klopt. In de huidige situatie zonder dat de motor loopt blijft er spanning op het camper gedeelte staan. Ook als ik de massaschakelaar van de HH accu omdraai. Op deze manier wordt de startaccu dus leeggetrokken door de verbruikers. Ik vermoed dan dat het scheidingsrelais niet functioneerd of dat deze gebypassed is. (dit ga ik nog uitzoeken)
Verder valt mij op dat de accu in rust 11.8 en 11. 4 v aangeven. Dit lijkt mij erg laag. Het ziet er naar uit dat de startaccu dus ook aan vervanging toe is.

Vragen:
Nieuwe HH accu: Als het scheidingsrelais straks werkt en de accu's los van elkaar staan in rust, en parallel geschakeld staan tijdens het rijden zodat beide accu's opgeladen worden door de dynamo. Dan is het toch geen probleem dat de HH accu een 220 ah AGM accus is en de startaccu een 74 ah?

Scheidingsrelais: Klopt mijn beredenatie over het scheidingsrelais. Dat deze accu's in rust los van elkaar zouden moeten staan? Dat deze accus dus alleen bedoeld is voor het starten van de motor en niet voor de verbruikers in de camper? (Ik heb dit ook uitgetekend in de onderstaande tekening)
Weet iemand waar ik het scheidingsrelais zou moeten kunnen vinden en hoe ik deze kan testen?Afbeelding
20220813_143823.jpg
Electrisch schema
20220813_143823.jpg (127.5 KiB) 519 keer bekeken
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door Duco »

Je hh accu voor de camper en startaccu om te starten.

Relais ergens tussen die 2 accu’s vaak in de buurt van één van die accu’s.

Advies

- electrisch systeem controleren en nameten zodat je weet welke draad waar voor is

- voor je een HH accu koopt eerst inventariseren wat je stroomverbruik wordt.

- inlezen of advies vragen over de verschillende accu types.

- kijken wat de kosten worden en wat haalbaar is. Bijv beginnen met één paneel en later bij plaatsen.

- Goede bekabeling is belangrijk en duur. Neem dat mee in je berekening.
camperferbeau
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 20:34

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door camperferbeau »

Hoi allen,

Ik ben de bekabeling aan het nalopen om te begrijpen hoe het precies werkt. In de auto heb ik een electrokast van Cramer CBC , in deze kast zitten alle relais voor het schakelen van verlichting pomp etc. Vermoedelijk zit hier ook het scheidingsrelais van de accu's.
Verder valt mij op dat de massaschakekelaar van HH accu op de + aangesloten zit met een blauwe draad. Op de min van de HH accu zit een bruine kabel. naar het carosserie en één naar het electroblok samen met de blauwe kabel. Vanaf de plus van de startaccu gaat een zwarte kabel naar het electroblok en vanaf de dynamo een paarse kabel ook naar het electroblok.

Dus samengevat:
Dynamo naar electroblok = Paars
Start accu + naar electroblok = zwart
HH accu +/- naar electroblok = Blauw en bruin

Vraag 1: Kan het zijn dat de HH accu verkeerd aangesloten zit, dus dat de bruine kabel die naar het electroblok eigenlijk op de plus moet en de blauwe kabel op de min? Gaat dit misschien het probleem oplossen?

Vraag 2: Dat paarse kabeltje wat vanaf de dynamo naar het electroblok gaat schakeld vermoedelijk het relais.. Gaat hier dan ook laadstroom doorheen, of is dit puur om het relais te schakelen?

Ben benieuwd wat jullie hier van denken..
Bijlagen
20220814_145340.jpg
Ingang kabels bij cramer electroblok
20220814_145340.jpg (127.01 KiB) 436 keer bekeken
20220814_165135.jpg
Overzicht
20220814_165135.jpg (123.38 KiB) 436 keer bekeken
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door Metor »

Een ding zit zeker fout, nl dat de min van de hh accu aangesloten zit op de plus van de startaccu??
Hopelijk alleen de tekening fout.
camperferbeau
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 20:34

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door camperferbeau »

Bedankt voor je reactie, ja dat is inderdaad uitgelekte inkt. Dus dat burggetje moet je even wegdenken ;)

Ik heb net geprobeerd aan te sluiten zoals ik in mijn vorige bericht had vermeld.. geen goed idee, begon direct te vonken bij het aansluiten van de min pool. Kabeltjes werden warm, dus gauw losgehaald. Gelukkig niks kapot...

Ik heb nu het vermoeden dat het gewoon correct aangesloten zit tot aan het electroblok en dat het relais wat op de printplaat zit in het electroblok permanent gesloten is. Ik denk dat ik hierdoor een permanente parallelschakeling heb van de start accu en de HH accu. Ik ga dus testen of ik hier achter kan komen.... Als dit het geval is, wordt het een lastig verhaal, omdat ik het geintgreerde relais niet kan vervangen.
Laatst gewijzigd door camperferbeau op zo 14 aug 2022, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door DJSmiley »

Als er kabeltjes warm worden zit er ZEKER van alles mis

Dan hoort er een zekering te springen. Een kabel die warm wordt betekend geen goede zekeringen, of uberhaupt geen. En dat kan in een worst-case-scenario heel slecht uitpakken (lees: brand)

Het lijkt mij zeker slim om zoals in mn eerdere post al gezegd eens met iemand de installatie goed te doorlopen, want het lijkt nu redelijk door de jaren heen gegroeid te zijn, waarbij de veiligheid inmiddels wel een gepasseerd iets is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
camperferbeau
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 20:34

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door camperferbeau »

Ja het werd pas warm nadat ik de polen omgedraaid had, dus dat wijs ik aan mijzelf toe... Maar je hebt inderdaad gelijk en loop het ook graag na met iemand die er verstand van heeft. Ken jij of iemand anders iemand of een bedrijf omgeving Rotterdam die mij hierbij kan helpen ?
Laatst gewijzigd door Aloys op za 20 aug 2022, 8:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer je direct op iemand reageert.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door Duco »

Handiger is het om draad voor draad los te halen en te kijken wat er dan niet meer werkt. Of multimeter in ampere staand en kijken hoeveel stroom er wordt getrokken.

Je Cramer wordt normaal gesproken door de d+ geschakeld om stroom naar de koelkast te sturen. En verder gaat vandaar een draadje naar de hh accu om deze bij te laden als de motor draait en als de camper aan wal stroom staat.

Het kan zijn dat er later nog iets bij geknutseld is, dat is altijd lastig te zien bij oude campers.
camperferbeau
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 20:34

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door camperferbeau »

Hm ja en dan denk ik dat je met de D+ de paarse draad bedoeld die vanaf de dynamo komt? Deze gaat volgens mij direct door naar de Cramer en die zit in hetzelfde gaatje als het tweede paarse draadje wat vermoedelijk naar de koelkast gaat. (te zien op de voorgaande foto)

Op de onderstaande foto zie je de draden van de HH accu. Dus twee bruine op de minpool (1 naar chasis en 1 naar Cramer) en 1 blauwe op de plus via schakelaar ook naar de Cramer. En dan nog de zwarte draad, deze komt direct vanaf de plus van de start accu en gaat naar de Cramer.
Het gekke is dus dat er geen aparte laadkabel oid is. Ik vermoed dan dat dit in de Cramer zelf parallel geschakeld wordt...
Bijlagen
20220814_162632.jpg
20220814_162632.jpg (120.05 KiB) 362 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Aloys op za 20 aug 2022, 8:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer je direct op iemand reageert.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door rongreven »

Blauw is bij vele Duitse merken +
Bruin is bij vele Duitse merken -
Ik zie een zwevende zekering in de blauwe draad, die is nog heel?
Groet, Ron Greven
Plaats reactie