Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8idTD motorproblemen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Zijspan
Berichten: 2599
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8JTD motorproblemen



Bericht door Zijspan »

Ik heb geen idee wat de garage gaat doen, maar roest betekent rommel in de koeling en waarschijnlijk oude koelvloeistof er in, koelvloeistof er uit en de water slang er in, alles keer schoon spoelen en verse koelvloeistof er in scheelt in warmte afgifte, als dan de fans weer werken is de koeling goed.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5688
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8JTD motorproblemen



Bericht door Camperic »

camper888 schreef:
za 13 aug 2022, 10:24
SkiRon schreef:
vr 12 aug 2022, 22:30
Is het wel een JTD en geen idTD aangezien ie uit 2001 is, is net de grens dat ze over gingen op de JTD.
Oh god, je hebt gelijk! Sorry, ik wist niet van dit verschil. Het is inderdaad een 2.8 idTD.
Wijzig dan even de topic titel t.b.v. zoekfunctie in de toekomst :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
camper888
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 14:15

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8idTD motorproblemen



Bericht door camper888 »

Yes, done!
camper888
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 14:15

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8JTD motorproblemen



Bericht door camper888 »

Zijspan schreef:
za 13 aug 2022, 12:37
Ik heb geen idee wat de garage gaat doen, maar roest betekent rommel in de koeling en waarschijnlijk oude koelvloeistof er in, koelvloeistof er uit en de water slang er in, alles keer schoon spoelen en verse koelvloeistof er in scheelt in warmte afgifte, als dan de fans weer werken is de koeling goed.
Ja, ik hoop het, dat zou mooi zijn. De laatste maanden zat er zeker nieuwe koelvloeistof in, maar misschien zat er nog teveel oud vuil in het systeem. Ik ga jullie op de hoogte houden!
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5688
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8idTD motorproblemen



Bericht door Camperic »

:cheers: :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1596
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8idTD motorproblemen



Bericht door tranny »

Als er zoveel roest in het koelsysteem zit kun je het koelsysteem beter een keer vullen met schoonmaakazijn.
Aftappen en vullen met azijn, even warm draaien met kachel op stand hot, dagje laten staan, aftappen (de afgetapte schoonmaakazijn kun je weer gebruiken als onkruidverdelger), proces herhalen met met water om de azijnrestanten eruit te spoelen, weer aftappen en vullen met koelvloeistof.
Hiermee verwijder je de roest en ketelsteen (kalkaanslag) perfect uit het gehele koelsysteem en zonder grote kosten.

Ow ja: mocht het koelsysteem ooit eens behandeld zijn met een leak stopper dan ben je die troep ook gelijk kwijt, maar daardoor worden de door een leak stopper gecamoufleerde lekken dus ook weer zichtbaar... zie dat maar als een mooie gelegenheid om die oude lekken gelijk op een goede manier op te lossen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Hans59
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 14 aug 2022, 4:59

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8idTD motorproblemen



Bericht door Hans59 »

Kijk gelijk even of je de koelventilator niet vast zitten,ff handmatig draaien uiteraard met koude motor,dit euvel heb ik zelf ook gehad de electro motoren waren helemaal verroest
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6319
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8idTD motorproblemen



Bericht door Bas vd laar »

Dat kan zomaar, als die koelvinnen al jaren niet meer gedraaid hebben, wat goed mogelijk is als je niet in de bergen rijdt, dan kunnen ze wel eens vast zitten.
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8idTD motorproblemen



Bericht door Chevy55 »

Rij zelf al jaren nu met de 2.8 IDTD , behalve de versnellingsbak de 5de versnelling , is het een super betrouwbare aandrijving , zit ook weinig aan wat kapot kan , geen computers etc , dat heb ik inmiddels wel geleerd , alles wat een printplaat heeft maar een beperkt leven .

Het temperatuur probleem , ben paar maanden geleden met 40c door italie gereden geen centje pijn , bij wat lager temperaturen zit ie net op de 80c , warmer 90c , tijdens het klimmen bij hoge temperaturen dan wel is richting de 100c , maar dat is nog ruim voor het rode gebied , hij gaat pas aan de kook bij 113c ongeveer , dat is als het hele systeem goed voor elkaar is .dus inderdaad de ventilatoren is goed nakijken , nu is onze camper met 2 ventilatoren uitgerust , en die draaien ook op 2 verschillende snelheden , airco aan gaat ie meteen in lage stand draaien , dus als die aanwezig is , schakel die in dan hoort er meteen wat te gaan draaien , en dat kun je zeker horen als je voor de auto gaat staat , binnen ook , maar dat is iets minder duidelijk waarneembaar .

Als ze vast zitten echter zou je wel een doorgebrande zekering verwachten .



succes
camper888
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 14:15

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8idTD motorproblemen



Bericht door camper888 »

Heel veel dank ook aan Hans en Tranny. Ik ga zeker de koelvinnen checken en het koelsysteem goed schoonmaken. Bedankt voor de duidelijke instructies.

Dank ook aan Chevy voor de info over de motor. Goed om te horen dat het kan en te lezen over een eventuele tweede ventilator. Wij hebben nu geen airco, maar het is sowieso goed om te weten dat we eventueel een tweede ventilator kunnen installeren.

Het onderdeel is nog niet binnen… dus we wachten nog steeds. Snel meer nieuws! :)
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6319
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8idTD motorproblemen



Bericht door Bas vd laar »

maar het is sowieso goed om te weten dat we eventueel een tweede ventilator kunnen installeren
Je hebt er al twee :wink:

Draai er even met je hand aan terwijl de motor uit staat, als ze soepel draaien dan zitten ze niet vast, en kun je twee kabels van de accu met een schakelaar eraan verbinden.
Beroepsreiziger

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8idTD motorproblemen



Bericht door Beroepsreiziger »

Het probleem is de roestvorming/roestwater in je radiator.
Hij kan daardoor niet meer genoeg koelen.

Ik lees hier van andere dat je een hele goede/sterke motor heb.
Dat je vermogen verliest, geen vrachtwagen kan in halen, komt omdat je motor zo knetter heet is.
Wees blij met die goede motor, want een andere had het opgegeven.

Zoals Tranny aangaf, je zal het het koelsysteem goed moeten reinigen.
Je kan dan ook de radiator reinigen, maar persoonlijk zou ik voor een nieuwe radiator gaan.

Je staat nu bij een garage voor een onderdeel.
Maar je probleem is niet opgelost. Je camper zal weer rijden.
Maar door dat roestwater zal je thermosstaat ook vervuilt zijn, en niet meer behoorlijk werken.
Vraag aan de garage of ze een nieuwe hebben.
Kosten zijn het niet, want je heb ze al voor 20-30€.
Plaats reactie