Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8idTD motorproblemen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
camper888
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 14:15

Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8idTD motorproblemen



Bericht door camper888 »

Beste camperaars,

Wij zouden graag wat problemen met onze fiat Ducato 2.8 turbo diesel aan u voorleggen. Ik ben heel weinig verstand van motoren, dus ik kan waarschijnlijk niet alle informatie verschaffen die jullie nodig hebben, maar kan vertellen wat ik weet. Misschien heeft u de gouden tip.

Basis info motor: camper is van 2001, 3500 kg, ong. 150.000 km op teller. Wij hebben deze vorig jaar gekocht van een particulier die hem zeven jaar goed heeft verzorgd, maar er geen hele heftige ritten in maakte. Wij proberen er wat langere afstanden en wat bergjes mee te rijden, maar stuiten op problemen.

Na al een flink aantal probleemloze kortere tripjes met deze camper, vertrokken we in juli voor een tocht van 2 maanden door Frankrijk en noord-Spanje. De camper begaf het al na 2 dagen: iets klapte uit het koelsysteem, alle koelvloeistof eruit, naar de garage in België. Daar werd ons verteld dat het onderdeel (deel vh koel systeem) dat nodig was voor reparatie “niet meer bestond” en heeft de garage daarom met laswerk iets in elkaar gezet om het koelsysteem toch te repareren (voor 550 euro).

Fast forward naar 6 weken en ongeveer 3000 (best uitdagende) kilometers later. Achteraf gezien verloor onze camper steeds meer capaciteit en werd het bijvoorbeeld steeds lastiger om een vrachtwagen te passeren op de snelweg. We waren ons hier niet echt van bewust en probeerden op een zeer hete dag een camping in de Pyreneeen te bereiken. De camping lag niet heel hoog, maar er zaten toch een paar gemene steile stukjes in de weg ernaar toe. De camper had daar grote moeite mee, de motor oververhitte weer, en poef, we stonden weer langs de weg. Weer alle koelvloeistof eruit. Deze garage kon wel het onderdeel dat nodig schijnt te zijn voor reparatie bestellen en dat is nu onderweg. Wat ik me echter afvraag is:

Kan er iets mis zijn in de motor waardoor er zoveel druk op het koelsysteem ontstaat dat het “ploft”?

Waarom verloor de motor gedurende onze reis steeds meer capaciteit?

We hebben verder geen rare geluiden of dingen opgemerkt, behalve dat de koelvloeistofhouder wel heel roestig lijkt van binnen. Misschien is dat relevant.

Ik zou heel dankbaar zijn voor tips en inzichten, mocht dat mogelijk zijn gebaseerd op deze zeker onvolledige informatie. Tips voor mensen die ervaring hebben met dit soort motoren en deze motor zouden willen onderzoeken in Nederland, zijn ook zeer welkom.

Wij zijn dolgelukkig met onze camper en willen deze heel graag goed in orde maken. Daarom alvast heel veel dank voor uw hulp!
Laatst gewijzigd door camper888 op za 13 aug 2022, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Advies gevraagd: FIAT Ducato 2.8 jtd motorproblemen



Bericht door Bas vd laar »

Kijk je wel eens op de temperatuurmeter?
Die moet helemaal in het rood staan, als de motor kookt.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: FIAT Ducato 2.8 jtd motorproblemen



Bericht door pepon »

Ik zou beginnen bij de compressie te meten.

Rij eens op de terugweg langs Karel Cola.

Hannekenshoek 10, 2200 Herentals, België.

http://www.debridge.be/

Die zal je zeker kunnen vertellen wat er mis is.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
camper888
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 14:15

Re: Advies gevraagd: FIAT Ducato 2.8 jtd motorproblemen



Bericht door camper888 »

Bas vd laar schreef:
vr 12 aug 2022, 16:27
Kijk je wel eens op de temperatuurmeter?
Die moet helemaal in het rood staan, als de motor kookt.
Hoi Bas,

Dankjewel voor je reactie!

Ja, die heb ik heel erg in de gaten gehouden. Gedurende onze trip was de temperatuur volgens mij “normaal”, meestal rond het middenpunt als we goed op gang waren. Gisteren zag ik heb tijdens de laatste klim inderdaad in het rood gaan, toen zijn we gelijk gestopt.
camper888
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 14:15

Re: Advies gevraagd: FIAT Ducato 2.8 jtd motorproblemen



Bericht door camper888 »

Hartelijk bedankt, Ron!

Ik zag deze naam al voorbijkomen in enkele andere discussies maar had niet alle info. Wij rijden op de terugweg door België en ik ga zeker proberen om een afspraak te maken met Karel.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5708
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Advies gevraagd: FIAT Ducato 2.8 jtd motorproblemen



Bericht door Camperic »

Dat zou ik zeker doen.
Ik heb vandaag onderweg tijdens stevig klimmen, maar ook dalen nog gezegd hoe blij ik ben met de 2.8 JTD. Ook Kareltje Cola heeft onlangs tegen iemand anders met deze motor in de camper gezegd dat dit “onverwoestbare” goede motoren zijn. Laat er door een deskundige naar kijken en het oplossen, dan kun je er nog veel plezier mee hebben!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6399
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Advies gevraagd: FIAT Ducato 2.8 jtd motorproblemen



Bericht door rongreven »

Jammer voor jullie.
Even wat te lezen en eventueel zelf er iets aan doen:

search.php?keywords=Wastegate&terms=all ... ubmit=Zoek
Groet, Ron Greven
camper888
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 14:15

Re: Advies gevraagd: FIAT Ducato 2.8 jtd motorproblemen



Bericht door camper888 »

Heel erg bedankt, Eric. Dat is heel fijn om even te horen. Je maakt je natuurlijk enorm zorgen want het was een grote aankoop. Hopelijk kan Karel dit euvel verhelpen en gaan we inderdaad nog veel avonturen beleven met deze mooie wagen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8JTD motorproblemen



Bericht door Bas vd laar »

Met die compressie is zelden iets mis, dat is ook een van de laatste dingen je gaat testen.

Gaan de koelvinnen aan wanneer de temperatuur boven de 93 graden komt ( iets over het midden is dat )
Dat geluid kun je niet missen, ook als je de hete motor afzat blijven deze nog nadraaien.
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 472
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8JTD motorproblemen



Bericht door SkiRon »

Is het wel een JTD en geen idTD aangezien ie uit 2001 is, is net de grens dat ze over gingen op de JTD.
camper888
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 14:15

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8JTD motorproblemen



Bericht door camper888 »

Bas vd laar schreef:
vr 12 aug 2022, 20:32
Met die compressie is zelden iets mis, dat is ook een van de laatste dingen je gaat testen.

Gaan de koelvinnen aan wanneer de temperatuur boven de 93 graden komt ( iets over het midden is dat )
Dat geluid kun je niet missen, ook als je de hete motor afzat blijven deze nog nadraaien.
Beste Bas,

Ik denk eigenlijk niet dat dit gebeurd. Wanneer de temperatuur over het midden gaat, lijkt hij daarna heel snel door te schieten in het rood. Ik heb geen geluid gehoord, ook niet na het afzetten van de motor. (Ik herken wat je zegt wel van m’n auto die soms blijft koelen nadat ik de motor afzet, dus ik denk dat ik weet wat je bedoelt.)
camper888
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 14:15

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8JTD motorproblemen



Bericht door camper888 »

SkiRon schreef:
vr 12 aug 2022, 22:30
Is het wel een JTD en geen idTD aangezien ie uit 2001 is, is net de grens dat ze over gingen op de JTD.
Oh god, je hebt gelijk! Sorry, ik wist niet van dit verschil. Het is inderdaad een 2.8 idTD. Ik heb op dit forum al een gesprek gevonden over het verschil tussen de twee. Verandert dit veel aan de visie op het probleem in kwestie?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8JTD motorproblemen



Bericht door Bas vd laar »

Of het een 2.8 IDTD of 2.8 JTD, of welk ander type motor is, maakt niet uit, het probleem is hetzelfde.

Je koelvinnen slaan niet aan, dat komt wel vaker voor.
Als de motor hard moet werken ( bergop ) en te weinig koeling krijgt van de wind ( lage snelheid ) dan moeten de ventilators aanslaan om het koelwater in de radiateur te kunnen koelen.
Dat gebeurt nu niet.

Er is een eenvoudige noodoplossing als het niet direct gemaakt kan worden.
De koelvin zelf is meestal in orde, maar in de aansturing is wat mis, bijvoorbeeld het kabeltje van de temperatuursensor is onderbroken, waardoor er geen signaal naar de vin gaat om in te schakelen.

Oplossing:

Je trekt twee draden van de accu naar de koelvin ( min en plus ), daartussen zet je een schakelaartje die binnen in de cabine uitkomt, dat kan gewoon een simpele lichtschakelaar van de bouwmarkt zijn.
Als de temperatuur over het midden gaat dan zet je hem handmatig aan.

Dit kan elke garage in een uurtje voor je doen als het je zelf niet lukt.

Succes!
camper888
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 14:15

Re: Advies gevraagd: Fiat Ducato 2.8JTD motorproblemen



Bericht door camper888 »

Bedankt Bas! Dit is echt een hele fijne tip. We zitten voorlopig vast in Frankrijk tot ons onderdeel er is. (Gelukkig geen straf, want prachtig dorpje.) Met jouw tips kunnen we zeker uit de voeten en hopelijk in ieder geval terugkomen.

Toen onze camper afsloeg in de bergen, sprongen twee Franse motorrijders ons te hulp, en zij bleken twee mechanical engineers. Zij hadden het ook over de koelvinnen en wezen op de roestkleur in de radiator. Ze gaven aan dat misschien de sensor die de vinnen zou moeten aansturen door roest wordt geblokkeerd.

Ik ga dit zeker doorgeven aan de garage en heb weer wat meer vertrouwen in de terugweg.. dank!
Plaats reactie