Vraagje over voorboren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Vraagje over voorboren



Bericht door gjvonk »

Ik wil de bestelde organizer met drukknopen aan de binnenkant van de achterdeur hangen : zo dat ie niet alleen aan de zwarte plaat, maar ook aan het daaronder liggende deurframe vast zit.

De schroefdiameter (op de draad gemeten) van de drukknoop is ongeveer 3,5 mm. Ik wil eigenlijk proberen om de kunststof spreidnagels (=zwarte dopjes) als plugje te gebruiken, maar als dat niet lukt, met welke maat boor kan ik het beste voorboren? En moet ik het geboorte gaatje bewerken regen roest, maar hoe dan?

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Vraagje over voor boren



Bericht door rongreven »

Die spreidnagels zitten toch door het metaal heen?
Dan hoef je toch niet voor te boren?
Je hebt zelf kans dat je 3,5 mm te dun is en je alleen een 2,5 mm gaatje in de spreidnagel moet boren.
Groet, Ron Greven
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vraagje over voor boren



Bericht door AadenAnke »

Gert Jan wil die als plug gebruiken begrijp ik, denk dat dat niet lukt? Maar je kan natuurlijk wel op die plekken de metalen klemmetjes (geen idee hoe die dingen heten) er opschuiven die men in de autobranche regelmatig gebruikt om zelftappers in te draaien. Als je toch moet boren een magneet er net onder voor het boorsel en met zinkhoudende primer het gat behandelen daarna een goede metaal/staal lak er op

Gr Aad
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Vraagje over voor boren



Bericht door evdoetelaar+larana »

Boren zou ik niet doen. De spreidplugjes zitten al in een voorgeboord gat. Gebruik die maat dan voor je schroefjes (als het nodig is). Als het met de spreidpluggen niet lukt, moet je wat anders bedenken. Bijv. de klemmen die Aad beschrijft, of een klein multiplex klosje dat je aan de achterzijde eerst vastzet met lijm of tape en de dikte van de schroeven aanpassen aan het bestaande gat van de spreidpluggen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Vraagje over voor boren



Bericht door Camperic »

Voorboren doe je met de maat van de kern van de schroef die je meet tussen de windingen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vraagje over voorboren



Bericht door hathi »

Ik denk ook dat wat Aad bedoeld,het stevigste is,door de tijd komt er in zo,n organizer mss wel wat gewicht en dan kun je beter een Parker bevestiging gebruiken,zie foto.
0233DF65-45CC-47A8-AEE8-A5D755A5E4F9.png
0233DF65-45CC-47A8-AEE8-A5D755A5E4F9.png (228.49 KiB) 417 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Vraagje over voor boren



Bericht door gjvonk »

AadenAnke schreef:Gert Jan wil die als plug gebruiken begrijp ik, denk dat dat niet lukt? Maar je kan natuurlijk wel op die plekken de metalen klemmetjes (geen idee hoe die dingen heten) er opschuiven die men in de autobranche regelmatig gebruikt om zelftappers in te draaien. Als je toch moet boren een magneet er net onder voor het boorsel en met zinkhoudende primer het gat behandelen daarna een goede metaal/staal lak er op

Gr Aad
Wat voor klemmetjes bedoel je Aad? Kun je daarmee een parkertje rechtstreeks zonder boren het autostaal indraaien? Aan een paar parkertjes met ringen er tussen had ik zelf ook zitten denken, maar ik heb ook nog van die drukknoop dingen. Het gaat mij er om dat ik door die plaat heen het staal van de autodeur in wil, zodat ik zeker weet dat de boel blijft zitten.


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vraagje over voorboren



Bericht door hathi »

JE….bedoeld speed nuts,maar dat is veel omslachtiger,dan op de foto,de foto,is een nut,welke je er in duwt,zoals Nu,maar daar kun je dan een Parker in draaien,daarvoor zit er een gaatje in ,als je goed kijkt,zie je ronde en 4 kante,en de werking is zoals een keilbout,de achterzijde gaat open door de geschroefde Parker PS, wat jij bedoeld zijn zelftappende plaatschroeven,dat kan ook,maar dan moet je naast het gat,ik dacht dat het in het bestaande gat moest ?
Hans
Plaats reactie